הבורסה סגרה בירידות קלות; פרוקוגניה זינקה ב-54%

הפניקס חתכה את התגמול ללפידות בחצי ■ בשווקים ממתינים לפרסום דוח התעסוקה בארה"ב לחודש יוני

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה ננעל היום (ג') בירידות שערים לאחר פתיחת מסחר יציבה, זאת אל מול המתיחות בדרום הארץ לאחר מציאת גופות 3 הנערים החטופים ופעילות ערה של חיל האוויר בלילה בעזה. בוול סטריט נרשמות היום עליות שערים. מחזור המסחר הסתכם בכ-727 מיליון שקל.

יו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר מזהיר היום מרמת המכפילים הגבוהה בבורסה וטוען כי היא דומה לרמה שהייתה בשוק המניות ערב המפולות בשנים 2008 ו-2000. האוזר התייחס למכפילים בבורסה ואמר: "השקעה בבורסה בת"א גורמת לעליות מחירים גבוהות שגלום בהן סיכון הולך וגדל. מכפיל הרווח בשוק המניות הוא 24 כיום והוא ברמה דומה לזו שהיתה במשבר בשנת 2008. המשמעות היא תשואה צפויה של כ-4% בשוק המניות (מדד ת"א 25). ככל שמכפיל הרווח מחושב נכון, זו תשואה צפויה בלתי סבירה בשעה שהתשואה על אג"ח קונצרני גבוהה מ-4%. מכפילים בגובה כזה היו במשבר בשנת 2000 (מכפיל 29) ובמשבר בשנת 2008 (מכפיל 25). הם מגלמים בתוכם תמחור יתר. העדר הנפקות חדשות בכלל, ושל חברות טכנולוגיה שמנפיקות בחו"ל, וחברות ממשלתיות ואחרות, מעצימים את הסיכון למשקיעים".

"השוק המקומי נסחר בירידות שערים על רקע ההסלמה הביטחונית", מסר עמית רוזנצויג, מנהל השקעות בכיר בהלמן אלדובי. "השווקים הגלובלים ממשיכים את המגמה החיובית לאור המשך נתוני מאקרו חיוביים מכיוון ארה"ב במיוחד מתחום הנדל"ן ובהמתנה לנתוני האבטלה לחודש יוני כאשר הצפי הוא כי נוספו כ-220 אלף משרות ושיעור האבטלה עמד על 6.3%.

"על רקע הריביות הנמוכות בשוק המקומי והתמחור הנוח של שוק המניות, ההערכות הינן כי אם המצב הביטחוני לא יחריף הכספים יחזרו בטווח הקצר חזרה אל שוק המניות, כמו כן התחזקות השקל מול הדולר למרות המצב הביטחוני מקטינה את הסיכון ליציאת כספים ע"י גופים זרים.

"בזק מרכזת מחזור גבוה כנראה על רקע רכישות של גופים זרים, החברה לישראל ממשיכה לרשום ירידות שערים בשל אי הוודאות בנוגע להסדר החוב בצים. מנגד מניות הבנקים מתקנות כלפי מעלה לאחר ירידות אתמול בשל פרסום מבחני הלחץ ע"י בנק ישראל. בשוק החוב ישנה יציבות באפיק הממשלתי כאשר המרווח סיכון מול ארה"ב נשמר על 0.25% למרות המתיחות כאשר בשוק הקונצרנים ממשיכה המגמה השלילית ונמשך תהליך פתיחת המרווחים של אגרות חברות מול אגח ממשלתי בשל תמחור סיכונים מחודש בשוק כאשר עיקר ירידות השערים באגרות חוב בדרוגים נמוכים יותר".

כלכלני ברקליס העריכו אתמול כי המשק הישראלי יצמח בכ-2.8% השנה וב-2015. הדולר צפוי להמשיך לאבד גובה מול השקל אולם יתייצב סביב 3.4 שקלים לדולר בשנה הקרובה. לגבי המדיניות המוניטארית העריכו בברקליס כי בנק ישראל יפחית ככל הנראה את הריבית ב-0.25% במהלך הרבעון השלישי.

פרוקוגניה מזנקת

סקטור הביומד המשיך לרתוח גם היום. מניית מדיוי הוסיפה לרכז עניין רב לאחר שנסחרה אתמול בתנודתיות רבה לאחר זינוק של מעל 1,000% בשבוע שעבר. החברה יצאה בתחילת השבוע הנוכחי להנפקת מניות חסומות - הנפקה שנכשלה לחלוטין.

מניית פרוקוגניה המשיכה בנסיקה ללא כל דיווח רשמי לבורסה. הנהלת החברה התפטרה לאחרונה והיא הגישה תשקיף להנפקה על בסיס פעילות שאינה קיימת למעשה כיוון שהחברה כבר הודיעה שהיא מתכוונת לסגור את הפעילות הקיימת. החברה אמורה למזג לתוכה את סאן טים, אולם ככל הנראה הסיבה לזינוק היא יציאה להנפקה שתתבצע בדיסקאונט על מחיר השוק.

דירקטוריון הפניקס אישר אתמול חבילת תגמול למנכ"ל החברה אייל לפידות בהיקף של 5.2 מיליון שקל בשנה עד שנת 2017. חבילת השכר דרושה אישור של האסיפה הכללית. מדובר במחצית מעלות השכר אותה הייתה כוונה לאשר.

מניית אלגומייזר הוסיפה לעמוד במוקד לאחר שצללה אתמול בעקבות דיווח לבורסה על סכסוך בין בעלת השליטה הילה פז למנכ"ל נועם בנד.

אילן בן דב התפטר מדירקטוריון חברת פרטנר בצל ההתפתחויות בסקיילקס, ו"בעיות טכניות קשות בנוגע לגלקסי 4". לפני כשבוע הודיעה סקיילקס , יבואנית מכשירי סמסונג לישראל, על הדחתו של אילן בן דב מתפקידו כיו"ר החברה, זאת בשל חילוקי דעות בינו לבין חברי הדירקטוריון על דרך הטיפול בעסקי החברה וניהולה. בן דב נשאר כדירקטור בחברה.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]