רוצים נתונים מהימנים על מחירי דירות? חפשו בנסח טאבו

מבול הנתונים הפרדוקסליים על ענף הנדל"ן מעוררים צורך במידע אמין

אוסישקין 29, נתניה / צילום: תמר מצפי
אוסישקין 29, נתניה / צילום: תמר מצפי

תעלומת הנתונים הפרדוקסליים האחרונים על שוק הדירות - ירידה חריפה במספר עסקאות רכישת דירות של היושבים על הגדר בציפייה, מול יציבות בהיקף המפחיד של נטילת משכנתאות - מעוררת מחדש את הצורך בנתונים אמינים ומהירים על שוק הדירות. המומחים מסבירים את התופעה המבלבלת בפערי הזמנים בדיווחים השונים.

קבלת מידע מהימן, אונליין, על המגמות החשובות בשוק הדירות, כמו הנתונים על הפעילות בשוק ני"ע - נשמעת כמו חלום. הבעיה בשוק הדירות היא שהמידע מגיע מאוחר וממקורות שונים - מרשות המסים במשרד האוצר, ממשרד השיכון, מבנק ישראל ומהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ענף נדל"ן הוא ענף איטי, וגם הדיווחים לגבי המתרחש בו נמסרים ומעובדים באיטיות.

מתברר כי הבעיה ניתנת לפתרון, והפתרון מצוי בהערות האזהרה הנרשמות בלשכת רישום המקרקעין, הטאבו.

הפתרון בהערות האזהרה

הפעולה הראשונה שמבצע רוכש דירה, בין שמדובר בדירת יד שנייה ובין שבדירה מקבלן, היא לסור למשרדי הטאבו ולרשום לזכותו הערת אזהרה. הקונה מציג לפקיד את החוזה, שבו נקוב המחיר, והפקיד רושם בו במקום הערת אזהרה. כלומר יש לנו בטאבו דיווח מיידי על ביצוע עסקת רכישת דירה.

במסד הנתונים בנסח הטאבו יש ממילא נתונים נוספים, ובהם שניים חשובים במיוחד: שם היישוב שבו מתבצעת העסקה, ושטח הדירה.

ברגע שהפקיד מכניס לנסח הטאבו את הערת האזהרה, ובמסגרת הדיווח גם את מחיר הדירה - החלום יכול להתגשם: אפשר לייצר טבלת אקסל יומית, אונליין, ובה הפרטים החשובים ביותר להבנת שוק הדירות. את הטבלה אפשר לנתח לפי חיתוכים שונים - סך כל העסקאות במשק, פילוח לפי יישובים או פילוח לפי גודל הדירה ומחירה.

חשוב לציין כי בקרקעות המדינה לא תמיד יש פרצלציה ולכן יש הערות אזהרה הנרשמות קודם ברשות מקרקעי ישראל, אבל הרוב המכריע של רישום הערות האזהרה מתבצע בטאבו ויש בו מידע מובהק על המגמה.

אפשר, במקביל, לדרוש מרשות מקרקעי ישראל לספק דיווח מיידי דומה, ואז יתקבל מידע מיידי על 100% מעסקאות רכישת דירות במשק.