רצח הנערים: יזם החטיפות של החמאס חי בשלווה בטורקיה

פקידים ישראליים בכירים אישרו למגזין המקוון "דיילי ביסט": סאלח אל ערורי הוא מנהיג בחמאס שמעודד, מממן ומתאם קמפיין להאצת חטיפות ישראלים ■ שוחרר ממעצר מינהלי בישראל ב-2010; סייע בהסדרת העיסקה לשחרר אסירים פלסטיניים תמורת גלעד שליט ב-2011

חמאס / צילום: רויטרס
חמאס / צילום: רויטרס

מטוסי חיל האוויר הישראלי הפציצו מטרות בעזה וחיילי צה"ל מנסים לפרק תשתיות של חמאס בגדה המערבית, אך פעיל החמאס, שנותן דחיפה משמעותית לחטיפות של ישראלים בידי ארגונו, יושב בשלווה בטורקיה. שמו סאלח אל ערורי והוא היה עציר מינהלי בישראל לאחר שתאם התקפות מזוינות על ישראלים. אך אל ערורי שוחרר ב-2010 ושנה לאחר מכן הוא סייע בגיבוש עסקה בין ישראל לחמאס לשחרור גלעד שליט. כך דיווח אתמול (ג') מגזין החדשות המקוון "דיילי ביסט".

מתיו לוויט, מומחה לענייני טרור ומנהל תכנית סטיין למודיעין וללוחמה בטרור במכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית, אמר למגזין: "הישראלים אומרים שאל ערורי הוא אחד מהמנהיגים המבצעיים החשובים של חמאס, ושהוא יזם תכניות חטיפה שונות בשנתיים שחלפו ופיקח על ביצוען. הוא אינו בהכרח האדם שמקיים קשר טלפוני עם החוטפים, אך, באופן כללי, חטיפות היו מוקד פעילות חשוב של אנשי חמאס בשנתיים שחלפו ואל ערורי עודד זאת".

פקידים ישראליים בכירים אישרו ל"דיילי ביסט", שאל ערורי הוא מנהיג חמאס שעודד, מימן ותיאם קמפיין להאצת חטיפות של ישראלים בגדה המערבית, ושהוא מתגורר עתה בטורקיה.

ישראל האשימה שני אנשי חמאס, עמר אבו עיישא ומארוואן קוואסמה, בחטיפתם וברציחתם של נפתלי פרנקל, איל יפתח וגיל-עד שער, שגופותיהם נמצאו שלשום ליד חברון. אבל, לדברי פקידים ישראליים, המוח מאחורי אסטרטגיית החטיפות של חמאס הוא אל ערורי. אך פקידים אלה אינם מעוניינים לדבר עליו און דה רקורד.

יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי וראש חטיבת המחקר באמ"ן, נתן ל"דיילי ביסט" מה שמהגזין מכנה "תגובה ישראלית טיפוסית": "כל מי שיודע משהו על אל ערורי לא יאמר לך דבר מפני שמדובר במידע מודיעיני שלא צריך לפרסם אותו ושיהיה בו צורך בעתיד".

על פי דיווח באתר של Times of Israel, ביוני, מאמינים שירותי הביטחון בישראל, שאל ערורי, שדובר עברית טובה, "קרא ללא הרף לפעילי חמאס בגדה להקים תאי טרור ולבצע חטיפות". הוכחה לכך שישראל מאשימה את אל ערורי בחטיפתם וברציחתם שלושת הנערים היא העובדה, שצה"ל השמיד בית של משפחת אל ערורי ליד רמאללה.

"דיילי ביסט" מעריך, כי העובדה של ערורי חי עתה בטורקיה תסבך עוד יותר את היחסים בין ירושלים לאנקרה.