ליברמן: "החיבור עם נתניהו לא עבד בבחירות ולא עובד היום"

(עדכון) - ליברמן במסיבת עיתונאים: "חילוקי הדעות בין רה"מ לביני הפכו למהותיים ולא מאפשרים יותר קיום מסגרת משותפת שנקראת הליכוד ביתנו" ■ "ב-2015 יהיה לחמאס אלפי טילים שיגיעו עד 80 ק"מ - פאתי נתניה"

אביגדור ליברמן בנימין נתניהו / צילום: אוריה תדמור
אביגדור ליברמן בנימין נתניהו / צילום: אוריה תדמור

ישראל ביתנו והליכוד נפרדות: על רקע העימות בין שר החוץ, אביגדור ליברמן, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר ישראל ביתנו מכנס מסיבת עיתונאים בכנסת שבה הוא מכריז על פירוק הסיעה המשותפת הליכוד-ביתנו. ליברמן לא יפרוש בשלב הזה מהממשלה.

ליברמן אמר במסיבת העיתונאים, כי "בשבועות האחרונים שמענו הרבה ביקורת על כוחות הביטחון. זו ההזדמנות להביע הערכה לעבודה הבלתי פוסקת שלהם ולתפיסת הרוצחים של מוחמד אבו חאדר ושלי דדון וגם המאמץ האדיר שמשקיעה המשטרה לשמור על השקט. אני רוצה לשבח את השר לביטחון פנים שעושה ימים כלילות ועושה מלאכתו נאנמנה ובמהירה נחזיר את השקט למדינה.

"אני בטוח שכוחות הביטחון גם ישימו ידיהם על רוצחי שלושת ילינו ויביאו אותם לדין צדק. אני רוצה להביע הערכה לתושבי הדרום שעוברים את זה בצורה מעוררת כבוד. אנחנו עדים גם לגל ההסתה ששוטף את ישראל וצריך לפעול בנחישות מול כל הסתה ולא משנה איזה צד. יש חוק וצריך ליישם אותו על ערבים, יהודים או מי שלא יהיה".

עוד הוסיף ליברמן: "זה לא סוד, לצערי בתקופה האחרונה יש חילוקי דעות בין רה"מ לביני שהפכו למהותיים ושלא מאפשרים יותר קיום מסגרת משותפת שנקראת הליכוד ביתנו. אי לכך נבקש מוועדת הכנסת להיפרד ולהקים סיעה נפרדת. האמת היא שהחיבור לא עבד בבחירות, לא עבד אחרי הבחירות ועד היום היו לא מעט בעיות טכניות, אבל כשהן הופכות לעקרוניות אין טעם להסתיר את הדבר".

ליברמן הזכיר את ח"כ חנין זועבי, "שהצדיקה את חטיפת שלושת ילדינו, או השתתפות זחאלקה במהומות. מבחינתי בהחלט כל אזרח באשר הוא אזרח הוא שווה עם אותן זכויות וחובות. אני לא רואה שום בעיה שערבי ישראלי יהיה מחר בצנחנים או ישרת ביחידה לאבטחת אישים.

"מה שלא מקובל עלי זה הרצון להחזיק במקל בשתי קצוות - גם לרצות להיות דמוקרטים וגם הפרות סדר חמורות. זה לא מקובל. כדי להפסיק את גל ההסתה חייבים לפעול בנחישות ללא היסוס. אנחנו נשארים חברם נאנמנים בקואליציה, אנחנו האחרונים שרוצים בפירוק הקואליציה. הקמת סיעת ישראל ביתנו זה צעד משמעותי גם לקואלציה. מלכתחילה היא הוקמה כקואליציה ססגונית עם פערים אידיאולוגים".

ליברמן הוסיף: "אני לא מבין למה מחכים בעניין האיום מעזה. ב-2015 יהיה לחמאס אלפי טילים שיגיעו עד 80 ק"מ - פאתי נתניה".

"אני לא תוקף את ראש הממשלה", אמר ליברמן. "יש לו זכות לתפיסה משלו, תפיסתי היא שונה. יש לי שיקולים שלי שלא נובעים משיקולים פוליטיים. יש רגעים שחייבים לקבל החלטות בלי קשר מה יגידו הפרשנים. יש לי זכות להחזיק בעמדה משלי והיא עקבית במשך שנים רבות. הקואליציה הזו תתקיים כי אין מלבדה שום אלטרנטיבה יותר טובה. וגם בחירות לא ישנו מהותית את חלוקת המנדטים והכוח בכנסת, אולי בין המפלגות אבל לא בין הגושים ולכן אין פה שום שיקול פוליטי. חלק מהפרשנים ינסו להסביר את זה כמהלך פוליטי אבל אי אפשר לרצות את כולם. אני מאוד מקווה שהממשלה הזו תוציא את ימיה".

נתניהו יישאר עם 20 מנדטים

הבוקר (ב') נפגש ליברמן עם נתניהו ועדכן אותו על החלטתו. הפרידה של ישראל ביתנו מהליכוד תותיר את נתניהו עם סיעה של 20 מנדטים בלבד ועם קואליציה רופפת שתתתקשה לבצע מהלכים ולהעביר הצעות חוק.

היחסים בין נתניהו לליברמן ידעו עליות ומורדות. בימים האחרונים גבר המתח בין ראש הממשלה לשר החוץ על רקע חילוקי הדעות בקבינט המדיני ביטחוני באשר לתגובת ישראל לרציחת שלושת הנערים לפני כמה שבועות. ליברמן סבר כי יש להכות בחמאס בעוד נתניהו העדיף תגובה מתונה יותר.

אמש העימות בינהם גלש לישיבת הממשלה, כשראש הממשלה גער בליברמן על העדרויותיו מישיבות הקבינט בפני כל שרי המממשלה. ליברמן האשים את נתניהו בניצול ביקוריו אצל משפחות החטופים לקיום מסיבות עיתונאים.

במערכת הפוליטית מעריכים כי הודעתו של ליברמן מסמנת את "תחילת הסוף" של ממשלת נתניהו השלישית.

יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, ח"כ יריב לוין, הגיב לדברי ליברמן ואמר: "אני מודה לשרים ולחברי הכנסת של ישראל ביתנו על שיתוף הפעולה במהלך עבודתה של הסיעה המשותפת. למרות שבשתי המפלגות הבינו זה מכבר שלא תהיה ריצה משותפת בבחירות הבאות, היה נכון לגלות אחריות ולנסות להמשיך לעבוד במשותף בכנסת הנוכחית - בוודאי בזמנים מורכבים כאלה בהם לא נכון לעסוק בפוליטיקה מפלגתית. אין ספק שלטווח הארוך פירוק הסיעה המשותפת יחזק את הליכוד ויאפשר לנו להחזיר הביתה את בוחרי הליכוד אשר התנגדו להליכה המשותפת עם ישראל ביתנו".