שר הפנים בוחן איחוד בין ת"א לבת-ים או חלוקת הכנסות

סוגיית חלוקת ההכנסות ושינוי גבול השטח המוניציפאלי של ערים ויישובים היא סוגייה טעונה ששרי פנים רבים בעבר נמנעו מלטפל בה

גדעון סער / צילום: איל יצהר
גדעון סער / צילום: איל יצהר

שבוע לאחר ששר הפנים גדעון סער עורר סערה כאשר קבע כי מרכולים בתל אביב-יפו לא ייפתחו בשבת, הכריז היום (ג') השר סער כי בכוונתו לבחון שינוי גבולות בין תל אביב-יפו ושכנתה מדרום בת ים ואף חלוקת הכנסות ביניהן.

"שר הפנים, גדעון סער, החליט למנות ועדת חקירה בנושא גבולות לבדיקת איחוד בין הערים בת ים ותל אביב ולחלופין בחינת חלוקת הכנסות בין הערים", כך נמסר היום ממשרד הפנים. את הדברים אמר סער בתגובה לעתירת עיריית בת ים בנושא חלוקת הכנסות עם עיריית תל אביב-יפו .

העתירה האמורה הוגשה לבגצ על ידי עיריית בת ים בחודש מארס האחרון במסגרתה דרשה העירייה משר הפנים להפעיל את סמכותו ולבחון את חלוקת ההכנסות בין תל אביב-יפו לבין הערים השכנות לה.

על פי העתירה, נתונים אובייקטיביים הכוללים בין היתר עיוותים היסטוריים בחלוקת הקרקעות בגוש דן; שטח גיאוגרפי מצומצם של העיר בת ים; צפיפות אוכלוסין גבוהה ביותר; מחסור בשטחי תעסוקה ומסחר וקרבתה של בת ים לתל אביב הביאו לכך שעיריית בת ים מוגבלת עד מאוד באפשרותה להפיק הכנסות מארנונה ומהיטלי פיתוח.

עוד ציינה העירייה בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין פרופ' אריאל בנדור וד"ר ישגב נקדימון, כי מצב זה מוביל לכך שגם ההוצאה העירונית הממוצעת פר תושב בת ים נמוכה מאשר בערים הגובלות בה.

סוגיית חלוקת ההכנסות ושינוי גבול השטח המוניציפאלי של ערים ויישובים היא סוגייה טעונה ששרי פנים רבים בעבר נמנעו מלטפל בה. בשנים האחרונות הוקמו עשרות רבות של ועדות חקירה לשינוי גבולות או הכנסות במקומות שונים בארץ אולם פעם אחר פעם הסתיימה עבודת הוועדות ולא התקבלה החלטה אופרטיבית מצד השרים הממונים על משרד הפנים.

עם זאת, בחודשים האחרונים קיבל שר הפנים מספר החלטות בנושא זה כאשר הבולטת שבהן היא ההחלטה להגדיל את השטח המוניציפלי של העיר נתניה. החלטה זו קבעה כי העיר נתניה תקבל לידיה 6,095 דונם משטחי המועצות האזוריות הסמוכות לה: מועצה אזורית חוף השרון, מועצה אזורית לב השרון ומועצה אזורית עמק חפר. בעוד שתי האחרונות חתמו על הסכמים להעברת השטח ועושות זאת בהסכמה, מבחינת המועצה האזורית חוף השרון מדובר בצעד שנעשה בכפייה משום שעד היום לא הגיעו הצדדים להסכמה בנידון.

בתגובה להצהרה של שר הפנים נמסר היום מעיריית תל אביב-יפו, כי "כפי שהתבטא בעבר, ראש עיריית תל אביב-יפו תומך באיחוד הרשויות. כל הצעה אחרת איננה עומדת במבחן ההיגיון".

יוסי בכר, ראש העיר בת ים התייחס גם הוא להצהרתו של שר הפנים ואמר: "אנו מברכים על ההחלטה החשובה הזאת, הגם שבאה לאחר מאבק ארוך שנים ועתירה לבג"צ. הגיע הזמן שהמדינה תכיר באחריותה לתיקון המצב ולהפסקת האפליה המתמשכת של תושבי בת ים. זהו צעד חשוב בדרך לשינוי ברמה הלאומית. אני קורא לשר להקים עוד היום את הוועדה ולקבוע לוח זמנים מוגדר לפעילותה".

ארז פודמסקי שקד, מנכ"ל עיריית בת ים הוסיף לדברי ראש העיר ואמר: "בת ים תשתף פעולה עם הוועדה ועם כל מהלך שיביא לתיקון האפליה המתמשכת וליצירת שוויון בין תושבי בת ים לתושבי תל אביב. המאבק לא הסתיים מבחינתנו, נדרוש לוח זמנים ברור לדיוני הוועדה ולגיבוש המלצות בתוך לוח זמנים מוגדר על מנת שהנושא לא ירד ולו לרגע מסדר היום. בת ים היא עיר בעלת עבר עשיר ומפואר, קהילה חזקה ומאוחדת ואני בטוח כי שום איחוד לא יצליח לפורר את הקשר הקרוב או לשנות את אופייה הייחודי והמיוחד של העיר ושל הקהילה בה. לתושבי בת ים מגיע לקבל בדיוק את אותו תקציב לחינוך ורווחה, לתרבות וספורט, לבינוי ותשתיות, כמו התקציב שממנו נהנה כל תושב בתל אביב, חולון או ראשון לציון, ואנו נעשה הכל על מנת להבטיח שהעיוות יתוקן".