יש חיים אחרי השניצל

החופש הגדול הוא הזדמנות טובה להכות על חטא היוהרה ולחזור בנו מהדברים הנחרצים שכתבנו בעבר על תפריטי הילדים במסעדות, וגם להציע תיקון: סדנאות בישול משותפות להורים וילדים

משלבי ההכנה / צילום: מיליק קוגל

ביולי 2011 פרסמתי כאן כתבה שעסקה בתפריטי ילדים במסעדות. במסגרת הכתבה עיינתי ביותר מעשרים תפריטים כאלה ברחבי הארץ, והגעתי למסקנה עגומה למדי. בתפריטים כיכבו מנות "מזינות, מגוונות ובריאות" כמו שניצל, צ'יפס, המבורגר, נקניקיות, פיצה וגלידה.

עצם קיומה של הקטגוריה "ארוחות ילדים" הוציא אותי מדעתי. הייתי יהירה ואופטימית: בני היה אז בן שנתיים, והעתיד הקולינרי שלו נראה מבטיח. הוא ניסה וטעם הכול, והייתי האם הפולנייה הגאה, זאת שיכולה להזמין לבן שלה במסעדה פסטה פירות ים, קלמרי בגריל וצ'ורוס עם שלושה מטבלים לקינוח.

באותם ימים בזתי לתפריטי הילדים, שנראו לי מזיקים, מסוכנים ומזינים את הפרעת האכילה הלאומית שלנו. כדי לתמוך ב"אני מאמין" שלי גייסתי שתי מומחיות. מיכל וקסמן, מחברת ספרי בישול לילדים ולמשפחה ובעלת הבלוג "תוצרת בית", צוטטה בכתבה כמי שאומרת ש"במקומות נורמליים בעולם אין ארוחות ילדים, והילדים שם לא יוצאים רעבים ממסעדה".

דנית סלומון, מחברת ספרי בישול למבוגרים ולילדים, חיזקה את התזה. "בצרפת, אם את מבקשת לילד בליני בלי כלום מסתכלים עלייך כאילו נפלת מהירח. כל עוד ההורים לא מלמדים אותם שבמסעדה שמים את כל המנות באמצע וכולם טועמים, הם ידבקו בשניצל ובצ'יפס, שזה האוכל שהם מכירים מהמעון ומבית הספר".

המציאות טפחה על פניי

שלוש שנים מאוחר יותר, והמציאות טפחה על פניי. מילד שאוכל ומנסה הכול הפך בני לילד דעתן ובררן, שלא מנסה כלום, לא פתוח לטעמים חדשים, לא נוגע בפירות ובירקות, ניזון מפחמימות ריקות ומקטשופ, צורך תפריטי ילדים בלבד. ואני, שהייתי בטוחה שלי זה לא יקרה (הוא הרי גדל בבית קולינרי, ומבשל איתי מגיל אפס), שבדמיוני ראיתי איך בגיל 5 נשב יחד במסעדה ונרד על מגש של אויסטרים, הפכתי בעל כורחי לאימא הזאת שנכנסת למסעדה ומבקשת תפריט ילדים.

השבוע, באקדמיה לבישול של בולטהאופ בנמל תל אביב, אני עושה ניסיון נוסף לחשוף את בני יונתן לעולם קולינרי רחב ומגוון יותר, ומשתתפת איתו בסדנת הבישול של השף אבנר לסקין ובתו המקסימה נועה בת ה-10.

משטחי העבודה שלנו בוהקים, ולכל אחד מהם מחוברת מכונת פסטה ביתית. "אנחנו רוצים להראות לכם איך אפשר לבשל עם ילדים, לפתוח להם את החך ואת הראש לטעמים ולמרקמים חדשים, להכין דברים שאולי לא ניסו, דברים שאולי לא נתתם להם לנסות, דברים שנמצאים בכל בית - בקיצור, מתכונים לחיים", אומר לסקין.

מתחילים בבצק פסטה. הילדים שופכים קמח על משטח העבודה, עושים גומה, מרחיבים אותה, שוברים ביצים לתוכה, מפוצצים אותן עם האצבעות ("זה כיף"), ומתחילים ללוש, עד להיטמעות הביצים ולקבלת בצק נוח לעבודה. "הבצק צריך להיות קשה ולא רך", מדריך לסקין את הילדים, גילאי 8-12. "אם הוא רך, סימן ששקלנו לא נכון".

לא קל לילדים לגבש בצק (גם למבוגרים לוקח לפעמים חודשים עד לתוצאה המיוחלת), אבל הם נענים לאתגר בשמחה; נועה מסתובבת ביניהם ועוזרת. "כיף לי וטוב", מחייכת סיוון בת ה-8 מבני ציון תוך לישה מסיבית, בעוד אמה, אפרת מייסלוס, מתבוננת בה. "היא נורא רצתה סדנת אימהות ובנות ליום ההולדת, זמן איכות שיהיה לנו יחד, והיא אוהבת לבשל, אז בחרנו בסדנת בישול", מספרת האם. "אני אוהבת לבשל ולהמציא מתכונים ולכתוב אותם בפנקס", משתפת סיוון.

בישול בגובה העיניים

כשהבצק מוכן אנחנו עוטפים אותו בניילון נצמד, כותבים עליו את השם ושולחים אותו לנוח במקרר. בינתיים הילדים מצטופפים מול הלסקינים, להדגמת המנות הבאות: שלושה רטבים לפסטות, תפוחי אדמה בתנור עם טריק לפריכות מרבית ("צ'יפס בריא", כמו שנועה מכנה אותו; ראו מתכון), סלט עגבניות ומוצרלה, ודג בטמפורה עם סלסת יוגורט מרעננת. לסקין מפרט על חומרי הגלם, מדבר על תהליכי בישול - והכול בגובה העיניים, בשפה שאינה מתיילדת, אך עדיין שפתם.

הרעיון לסדנת בישול לילדים ברוח זו עלה במוחו לפני 17 שנה, כשהיה סטודנט צעיר לבישול בקורדון בלו בצרפת. "באחת הפעמים שבהן עליתי במסדרון בית הספר נפתחה דלת של כיתה וראיתי בה ילדים בבגדי שף בשיעור בישול. אהבתי את מה שראיתי: שיעור לילדים, שמתייחס אליהם כמו אל מבוגרים עם תכנים מותאמים להם. זה היה הרגע שבו ידעתי שיום אחד גם אני אעשה סדנה בראש כזה".

ההחלטה לצרף את בתו נפלה אחרי שבישלו יחד בהתנדבות אצל מאיר השמן (מפעל הזנה לילדים). בדינמיקה המרגשת ביניהם ברור מי הסו שף של מי. "זאת הסדנה שלה", צוחק אבנר, "אני כאן כדי לעזור לה; לכן קראנו לה 'נועה ואני'".

בצק הפסטה יוצא מהמקרר והילדים מתבקשים לרדד אותו במכונת הפסטה. אט-אט הופך הבצק שלהם ליריעה ארוכה ודקה יותר, מעין קסם שהם לא מפסיקים להתפעל ממנו. במרכז השולחן נערמות שלוש גבעות מרשימות של פסטות שונות, מאובקות בקמח. אבנר מכניס את הפסטה למים הרתוחים; נועה והילדים מכינים בינתיים עוגיות שוקולד צ'יפס טבעוניות (ראו מתכון), וגלידת יוגורט ופירות משגעת. אחר כך מסדרים שולחן ואוכלים יחד. שלוש שעות של לימוד, יצירה, אוכל טוב ובונדינג שאין שני לו חלפו מהר מדי. אז מה אם יונתן אכל פסטה בלי כלום. יעבור לו.

סדנאות הבישול הבאות של אבנר ונועה לסקין באקדמיה של בולטהאופ: 20.8 ,10.8 ,31.7 ,24.7; שלוש שעות, 390 שקלים להורה פלוס ילד.

סדנאות נוספות: רשת לגעת באוכל מקיימת ביולי-אוגוסט סדנאות בישול ואפייה לילדים ברוח המונדיאל, עם מאכלים ממגוון המדינות המשתתפות (לגילאי 10-16, ארבעה-חמישה ימים. 600-750 שקלים; רשת ההמבורגרים BBB מקיימת סדנאות להכנת המבורגר וקינוח. לגילאי 4-11. 49 שקלים, ההכנסות תרומה לעמותת חיים; ברשת הגלידריות ג'לה סדנאות של כשעה להכנת גלידה וסורבה בסניף ברחובות, א'-ה', 10:00-17:00. חינם (בהרשמה מראש בטל' 074-7045665).

מתכונים שילדים אוהבים

תפוחי אדמה פריכים במיוחד

חומרים (ל-6 מנות כתוספת): 1 קילוגרם תפוחי אדמה (עדיף מזן בלו ליפס או ראטה), מלח ים, 3 כפות קמח, 3 כפות שמן זית.

הכנה: מבשלים את תפוחי האדמה "חצי בישול" (עד שמתרכך, אבל לא מוכן לגמרי) במים עם מלח. מעבירים לקערה גדולה ומשמנים בשמן זית. מערבבים היטב ומסדרים על תבנית מרופדת בנייר אפייה. מפזרים מעל תפוחי האדמה קמח דרך מסננת דקה ואופים ב-200 מעלות במשך 20 דקות, עד שתפוחי האדמה מוזהבים.

אצבעות דג מטוגן עם יוגורט

חומרים (ל-4 מנות): 500 גרם פילה דג לבן (דג שבשרו לבן, כמו דניס, פרידה, לוקוס ואחרים), שמן לטיגון עמוק; לבלילה - 250 גרם סודה, 150 גרם קמח, חצי כפית אבקת אפייה, מלח ופלפל; לרוטב - 250 גרם יוגורט, חופן עשבי תיבול קצוצים היטב, כפית קליפת לימון מגוררת, 1 שן שום, 1 כף שמן זית, 1 כפית מיץ לימון טרי, מלח ופלפל לפי הטעם.

הכנה: מביאים שמן לרתיחה. מערבבים את כל חומרי הבלילה עד לקבלת מרקם אחיד. כשהשמן רותח, טובלים ומצפים את אצבעות הדג בבלילה ומטגנים בשמן עד לקבלת גוון זהוב. מעבירים לצלחת מרופדת בנייר סופג; הרוטב - מערבבים את כל החומרים יחד, ומשהים את התערובת למנוחה לפחות חצי שעה במקרר לפני השימוש.

עוגיות שוקולד צ'יפס טבעוניות

חומרים (לכ-70 יחידות): 500 גרם קמח, 1 שקית אבקת אפייה, 1 כפית מלח אטלנטי, 300 גרם שוקולד מריר (70% מוצקי קקאו) קצוץ דק, 180 גרם חלב, 180 גרם שמן ענבים (או חמניות, או חמאה, לגרסה לא טבעונית), 240 גרם סוכר, כפית תמצית וניל.

הכנה: מניחים את כל החומרים היבשים בקערה אחת ואת כל הנוזלים מערבבים בקערה נפרדת. מוסיפים בהדרגה את החומרים היבשים לתוך קערת הנוזלים ולשים עד לקבלת בצק. בעזרת הידיים מגלגלים כדורים בגודל של כדור פינג פונג ומניחים על תבנית מרופדת בנייר אפייה. אופים ב-170 מעלות במשך כ-20 דקות עד להזהבה, ומצננים לפני האכילה.

*** מתכונים של נועה ואבנר לסקין