לכבוד הקיץ שהגיע: כלים שמתאימים לחודשי החום

לטובת קוראינו מוכי השרב, שנערכים לעונת ההגירה הגדולה, יצאנו לבדוק כמה מהטרנדים החמים ביותר של קיץ 2014 בעולם "התחבורה האלטרנטיבית"

כולם אוהבים לקטר על "הנהג הישראלי" חסר ההתחשבות ועל התנועה הבלתי מנומסת והבלתי נסבלת בפקקים המקומיים. אבל במשך חודשיים בשנה - יולי ואוגוסט - הופכים רוב נהגי המכוניות בחצי הכדור הצפוני ל"נהגים ישראלים". שילוב קטלני של טמפרטורות שנוסקות משנה לשנה, פקקים בלתי נסבלים ומיעוט מזגני אוויר בכלי רכב, גורמים אפילו לנהגים אירופים מנומסים לצפור במקהלה, להיצמד לפגוש שלכם, לחתוך מימין ומשמאל ולקלל ב-17 שפות.

לפיכך, אין לנו אלא להמליץ לקוראינו לנטוש בחודשים הללו את אתרי התיירות המוכרים ואת הפורמט הידוע של "אירופה הקלאסית בעשרה ימים" או "ארצות הברית מחוף לחוף בשבוע", ולעשות מה שהמקומיים עושים בחופשה. כלומר, לחפש איזה אתר נופש נידח להתנחלות ולשחרר את הפרייבט לטובת כלי תחבורה אלטרנטיביים, שמספקים ריגושים ומהווים חלק מה-fun של החופשה.

לטובת קוראינו מוכי השרב, שנערכים לעונת ההגירה הגדולה, יצאנו לבדוק כמה מהטרנדים החמים ביותר של קיץ 2014 בעולם "התחבורה האלטרנטיבית".

דו-גלגלי חשמלי: להתחבר לטבע (ולשטקר)

אם לא בדקתם לאחרונה את הנעשה בשוק הרכב הדו-גלגלי, נכונה לכם הפתעה: אופנועים קלאסיים רועשים ומהירים עם מנועי בנזין קלאסיים הם "פאסה". הכלים הכי יוקרתיים והכי נחשבים חברתית בעולם המתורבת הם אופנועי קרוזר חשמליים וידידותיים לסביבה.

אם מישהו צריך עוד הוכחה לכך הוא יכול למצוא אותה אצל הארלי דיווידסון. כן, אנחנו מדברים על החברה האמריקאית, שהיא שם נרדף לצ'ופרים ולקרוזרים כבדים, צמאים ורועשים להפליא, שדאגה לאיכות הסביבה מעניינת את בעליהם פחות מהקצה הנוצץ של מגפי העור הממוסמרים שלהם.

אותה הארלי ממילווקי משקיעה בימים אלה מיליונים בהשקת האופנוע החשמלי הראשון של החברה, שמכונה Livewire. הכלי, בעיצוב של קרוזר עתידני "ערום", נראה שונה מכל מה שייצרה החברה עד היום, והוא באמת כזה: במקום שבו נמצא בדרך כלל מנוע ה-V הענק המסורתי ממוקמים מנוע חשמלי עם טכנולוגיה סופר מתקדמת, שמייצר 74 כוחות סוס, ושתי סוללות ליתיום מסיביות.

מחשב המנוע מאפשר לרוכב לבחור בין מצב "טווח", המאפשר שיוט רגוע יחסית לטווח של עד כמאה קילומטרים בין טעינות (שאורכות כ-3.5 שעות משקע ביתי) לבין מצב "ביצועים". במצב ביצועים הטווח מתקצר בערך בחצי, אבל מקבלים כלי עם תאוצה תולשת זרועות המסוגל להאיץ מאפס למאה קמ"ש בארבע שניות בלבד. עם זאת, אם מישהו מצפה לטרטור המוכר של הארלי הוא יצטרך להצטייד בהקלטה וברמקולים. הכלי משמיע רק זמזום חשמלי חרישי תחת תאוצה.

הארלי מבצעת כיום חשיפה מוקדמת ומדורגת של ה-Livewire, והיא מתכוונת להציע אותו מסחרית לקראת סוף השנה עם מגוון אפשרויות אבזור והתאמה אישית, כמו כל הכלים המסורתיים של החברה. מה שעדיין לא ידוע הוא המחיר, אך לאור מחירי הטכנולוגיה, די נופתע אם הוא יהיה פחות מ-20 אלף דולרים לפני מס.

ג'ט סקי ללא גבולות: חוצים את ה-300 כוחות סוס

מירוץ החימוש בפלח דגמי הג'ט-סקי הבכירים כבר עזב את כוח המשיכה של כדור הארץ והמריא לחלל. אם לפני עשור התרגשו אנשים מהספקים של מאתיים כוחות סוס ולפני חמש שנים שאלו אנשים "מי צריך 260 כוחות סוס?", הרי כיום סף הריגוש כבר אינו עוצר גם ב-300 כוחות סוס.

את המחסום הפסיכולוגי שברה קוואסאקי, שהשנה התיזה על המתחרים סילון גדול של מים כשהציגה את האולטרה 310X החדש, עם לא פחות מ-310 כוחות סוס. נתוני המנוע חריגים אפילו במונחים של רכבי ספורט: 1.5 ליטרים, ארבעה צילינדרים, סופרצ'ארג'ר פרוע של איטון וקירור פנימי.

קוואסאקי טוענת שהכוח נחוץ כדי להשיט שלושה רוכבים וגולש סקי-מים מאחור. אבל ברור שתכליתו של הכלי היא לנצח בקרב "למי יש הכי גדול". קוואסקי נמנעת מלנקוב בנתוני ביצועים, אבל בוחנים עצמאיים כבר בחנו את הכלי במהירות של כ-110 קמ"ש על ים שטוח. לשם המחשה: הכלי הזה יכול להגיע מהמרינה בהרצליה לקפריסין בשעתיים וקצת.

מי שרוצה יכול לאבזר את האולטרה כמו רכב פאר, וקוואסאקי גאה במיוחד במערכת קול ייחודית עם רמקולים רבי עוצמה, המסוגלת להשמיע מוזיקה בעוצמות שמתגברות אפילו על רעש המנוע והמים תחת עומס מלא. יש גם תא מטען מהודר, לוח מחוונים עשיר ושאר תוספות, שיכולות לדחוף את מחיר הכלי בקלות מעבר ל-18 אלף דולרים לפני מסים.

310 כוחות סוס נשמעים הזויים, אבל בטרם הספיקה קוואסאקי להגיד "הג'ט סקי החזק בעולם" כבר השיקה בנלי האיטלקית כלי מתחרה עם מנוע שלושה צילינדרים בהספק 315 כוחות סוס.

ג'ט סקי עממי? יש חיה כזו, לא אצלנו

כלים סופר חזקים ויקרים כמו האולטרה יוצרים לג'ט סקי תדמית של "צעצוע אקסטרים לאלפיון העליון"; אבל היצרנים מודעים לכך שהפוטנציאל הרציני להרחבת השוק נמצא בקרב לקוחות המעמד הבינוני, שאינם רוצים להוציא על ג'ט סקי איכותי יותר מאשר על קטנוע חדש ממוצע.

מי שלקחה את הקונספט ה"חברתי" רחוק במיוחד היא חברת סי-דו, המוכרת דווקא בדגמי האקסטרים היקרים שלה. בחודשים האחרונים משיקה החברה בארצות הברית את הדור החדש של דגם ה-Spark שאותו היא מכנה "שובר פרדיגמות". הסיבה היא יחס מחיר/תמורה חסר תקדים, שאמור להפוך את הז'אנר לזמין גם להמונים.

הספארק מוצע בארצות הברית במחיר בסיס של קצת פחות מ-5,000 דולרים - כמחירו של קטנוע 125 סמ"ק ממוצע בישראל. במחיר הזה מקבלים כלי לשניים או לשלושה רוכבים עם עיצוב מרהיב, טכנולוגיות מתקדמות כמו "שלד חיצוני" מחומרים קלי משקל המסייעים להפחית דרמטית את המשקל העצמי, ומנוע רוטקס שמספק תשעים כוחות סוס וביצועים נאים בהחלט, הודות להפחתת המשקל.

יש גם מערכת לסיוע בבלימה, לוח פיקוד ידידותי ועוד. כמובן, מי שירצה להוציא יותר יכול לאבזר את הכלי הבסיסי באופן מודולרי: בחירה של צבעי חוץ מתוך קטלוג, הזמנת מושב לשניים או לשלושה, ועוד. אבל בשורה התחתונה - גם יפה, גם אופה וגם במחיר הגיוני.

אלא שכאן אנחנו נוחתים נחיתה כואבת למציאות הישראלית: בעוד שבעולם מגיעים היצרנים למסקנה כי גם למעמד הבינוני מותר ליהנות מתרבות פנאי במחיר הגיוני, בישראל הגיע האוצר למסקנה שאופנוע ים הוא "מוצר מותרות" ולכן עליו להיענש במס קנייה של עשרות אחוזים במסגרת "מס היוקרה" החדש, שנכנס לתוקף בשנה שעברה. התוצאה: אפילו כלי הגיוני כמו הספארק, שעולה בארצות הברית 40% פחות מהמתחרה המקביל, מתומחר אצלנו בשמים. ותודה אישית ליאיר לפיד.

side by side: אקסטרים זוגי

רכיבה על טרקטורון ספורטיבי היא דרך אנוכית למדי לחוות ריגושים, אדרנלין ומסלולים בטבע. אמנם בחלק מהכלים אפשר להרכיב אדם נוסף מאחור, אבל מי שהתנסה בכך לא יחזור על העונש הזה. הרצון לחלוק את החוויה הוביל את התעשייה לפתח לפני מספר שנים את הקטגוריה הייחודית הקרויה side by side. העיקרון: להרחיב את השלדה הקלאסית של טרקטורוני הקוואד הוותיקים כדי למקם מושב נוסע לצד הנהג/רוכב מבלי להתפשר בכל הנוגע לביצועים.

ההיצע בפלח הזה מתחיל כיום בכלים רגועים "לסבא ולסבתא" ולחקלאים, ומגיע עד מפלצות קיצוניות ומסמרות שיער, שיכולות לרגש אפילו רוכבי טרקטורונים שכבר ראו וחוו הכול. דוגמה קיצונית במיוחד מספק הכלי המכונה Maverick x מבית CAN-AM.

העיצוב מדבר בעד עצמו, אבל הוא רק חלק מהסיפור. מתחת לכסות אפשר למצוא מתלה אחורי נפרד ובולמי זעזועים נשלטי אוויר עם מהלך אדיר, שיכולים לשלוף את הכלי מכל בוץ - תרתי משמע - ולייצר זוויות צד קיצוניות. המתלים, בסיוע גלגלי 14 אינצ'ים וצמיגים עם פרופיל קיצוני, מספקים לכלי הקצר מרווח גחון של 33 סנטימטרים, המאפשר לו לדלג על סלעים כאילו היו חצץ. יש גם כוח, בלי עין הרע, שמגיע ממנוע רוטקס בנפח ליטר אחד, שמייצר לא פחות מ-101 כוחות סוס. עם משקל עצמי של כ-580 קילוגרמים, זה אומר יחס הספק/משקל טוב כמעט פי שניים מזה של מכונית "מיני" טיפוסית.

אפשר להשתמש בכלי גם כדי לגרור נגררים, להתקין כננות ועוד, אבל המטרה העיקרית היא fun. התפעול ידידותי כמעט כמו מכונית פרטית: יש הגה כוח עם שלושה מצבים, כולל אחד רגוע לכביש, יש תיבה אוטומטית רציפה, יש לוח מחוונים עשיר, ואפילו תא מטען קטן. בקיצור, לתת גז ולנסוע. התענוג הספציפי הזה עולה בארצות הברית כ-21 אלף דולרים.