כאל מחזיקה בנכס בשווי פוטנציאלי של 100 מיליון ש'

השווי הגבוה של הנכס בגבעתיים שעליו ממוקמים משרדי החברה נובע מקידום תוכניות ההשבחה של מתחם כורזים הסמוך ■ כאל בוחנת מעבר לבני ברק

בית כאל בגבעתיים / צילום: תמר מצפי
בית כאל בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

בה בעת שמרבית החברות במגזר הפיננסי שוכרות את הנכסים שהן משתמשות בהם, ל"גלובס" נודע כי חברת כרטיסי האשראי כאל מחזיקה בבעלותה את הקרקע שעליה בנויים משרדיה בדרום גבעתיים.

החזקה זו עוד עשויה להתברר כמקור לרווח נאה לחברה, הואיל והנכס רשום כיום בספרי כאל בשווי של 50 מיליון שקל (עלות הקרקע בספרי כאל עומדת על 13 מיליון שקל). לפי הערכות בענף הנדל"ן, הנכס - המשתרע על מגרש של כ-8 דונם - שווה כיום לפחות 70 מיליון שקל, לאור פוטנציאל ההשבחה שלו הנובע מתוכניות העירייה. אם תגיש החברה תב"ע לעירייה להגדלת זכויות הבנייה, אזי פוטנציאל שווי המגרש יכול להגיע לכ-100 מיליון שקל (בנטרול היטל השבחה), שכן זכויות הבנייה בו יגדלו משמעותית.

כך או כך, בימים אלה כאל בוחנת מעבר ממשרדיה. בחברה עדיין לא הוחלט סופית האם לעבור ולאן, אך נראה כי העניין צפוי לעלות לדיון בישיבת הדירקטוריון של החברה שתתקיים בשבועות הקרובים. כמו כן, ככל הידוע החברה כבר בוחנת חלופות מעבר לשכירות, בין היתר למגדל משרדים שהקימה קבוצת חג'ג' באזור העסקים החדש של בני ברק, ושנמכר לקבוצת רכישה שחבריה מבקשים להשכירו.

כאמור, הרקע לבחינת המעבר נובע מתוכנית המקודמת בוועדות התכנון שיזמה עיריית גבעתיים במתחם כורזים הסמוך למשרדי החברה שבניהולו של דורון ספיר. במסגרת התוכנית שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הפקידה להתנגדויות בחודש ינואר, צפויים לקום על מתחם הכולל כיום מבני תעשייה ישנים, 12 מגדלים בני 27 קומות. התוכנית היא חלק מהמאמץ לחידוש עירוני של המתחם והפיכתו מאזור מלאכה מיושן ומרווח למתחם משרדים, מסחר ותעסוקה מודרני.

התוכניות המוקדמות טומנות פוטנציאל נאה לרווחים גם בעבור כאל עצמה. אם החברה תחליט למצות את ההשבחה של הנכס, הרי שתוכל להגיש בעצמה תב"ע לעירייה להגדלת זכויות הבנייה, וסביר כי תקבל לכך אישור, לאור העובדה שהוועדה המחוזית הפקידה תוכנית חדשה בעבור האזור הסמוך. עם זאת, מכיוון שכאל אינה יזמית נדל"ן, הרי שסיכוי נמוך יחסית שתיזום את התב"ע בעצמה, ותעדיף למכור את הנכס עם פוטנציאל ההשבחה לחברת נדל"ן. כאמור, רווחי כאל ממימוש הנכס יכולים להגיע לעשרות מיליוני שקלים, רווח לא מבוטל בעבור החברה, שהרוויחה אשתקד כ-130 מיליון שקל.

חברת כאל נמצאת בשליטת בנק דיסקונט (72%) והבנק הבינלאומי (28%).