ישראל במקום ה-32: איפה הכי מסוכן לעשות עסקים?

על-פי דירוג שערכה קבוצת הביטוח ציריך אינשורנס, השוק המתעורר הכי מסוכן לעשיית עסקים - ונצואלה ■ טייוואן - הכי בטוח

בורסה חדר מסחר וול סטריט / צלם: thinkstock
בורסה חדר מסחר וול סטריט / צלם: thinkstock

קבוצת הביטוח השווייצית ציריך אינשורנס (Zurich Insurance Group) פרסמה בימים אלה דירוג של המקומות המסוכנים בעולם לעשיית עסקים, שכולל 43 שווקים מתעוררים. לפי הרשימה, ונצואלה היא כעת המדינה המסוכנת ביותר לעסקים, ואילו טייוואן היא המדינה המתעוררת הבטוחה ביותר לעשיית עסקים.

קבוצת הביטוח בחרה להתייחס גם אל ישראל כשוק מתעורר, ומיקמה אותה במקום ה-32 המחמיא למדי.

ציריך אינשורנס, הפועלת מציריך שבה נוסדה ב-1872, מפעילה חדר מחקר מיוחד לסיכונים עסקיים. היא מעסיקה 55,000 עובדים ומשרתת לקוחות יחידים ועסקים קטנים ובינלאומיים ביותר מ-170 מדינות.

הדירוג מבוסס על 35 קריטריונים בעלי משקל שווה שמקיפים את הסיכונים הפיננסיים, הכלכליים והפוליטיים. בקטגוריה הפיננסית, הקריטריונים כוללים, למשל, סיכוני אשראי וריבית, מגזר בנקאי ומטבע זר. הסיכונים הכלכליים כוללים קריטריונים מאקרו-כלכליים, סיכונים ריבוניים ותקציביים, מאזן מסחרי וחשיפה לנושים זרים.

הקריטריונים הפוליטיים הם, בין היתר, מדידת שחיתות, אלימות פוליטית, הפקעות רכוש, רגולציה וחוזק המערכת המשפטית. רק מדינות עם לפחות 27 קריטריונים ידועים נכללו בדירוג, ולכן הוא אינו כולל את רוב מדינות אפריקה. כל קריטריון קיבל ציון של 0 עד 1 (סיכון מרבי), והממוצע הוכפל ב-100, כך שהתוצאות הן למעשה באחוזי סיכון.

הדירוג של ונצואלה הוא 76.1 נקודות, הסיכון הגבוה ביותר. הדירוג הישראלי הוא 39.4 נקודות, זהה לזה של סלובקיה. מלזיה, סלובניה, לטביה, דרום קוריאה, צ'כיה, ליטא, צ'ילה, איחוד האמירויות, קטאר וטייוואן בטוחות יותר לעשיית עסקים מישראל, עם דירוגי סיכון של 39 עד 26.5 נקודות.

ניגריה, מצרים, פקיסטן וארגנטינה הן המסוכנות ביותר לעסקים אחרי ונצואלה, ואחריהן אוקראינה, אקוודור והודו. רוסיה ממוקמת במקום ה-11 בדירוג הסיכון, ודרום אפריקה במקום ה-13. גם טורקיה מדורגת גבוה יחסית, במקום ה-15.

המדינות המסוכנות
 המדינות המסוכנות