ה"לוויתן" גדל: עלייה של 16% באומדן הגז הטבעי במאגר

מדובר בכמויות ששווין הכלכלי נאמד ב-2-3 מיליארד דולר ■ לפי הערכות, הגדלת הכמות מצדיקה הקמת מתקן הנזלה צף ליצוא גז למזרח אסיה

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

גודלו הסופי של מאגר לוויתן צפוי להמשיך ולהתעדכן מעלה בעתיד, כך מעריכים היום במשק האנרגיה. בעלי הזכויות הישראליים במאגר, קבוצת דלק ורציו, פרסמו היום הערכה מעודכנת של גודל המאגר שהכינה חברת NSAI, שמגדילה את היקף עתודות הגז במאגר בכ-16%, מכ-19 טריליון רגל מעוקבת (TCF) ל-22 TCF. בנוסף הוגדלה כמות נוזלי הגז הטבעי מ-34 מיליון חביות ל-40 מיליון חביות.

מדובר בכמויות ששווין הכלכלי נאמד ב-2-3 מיליארד דולר לפחות. בענף האנרגיה העריכו כי אילו היה מתגלה מאגר עצמאי בגודל דומה היה ערכו עולה על 2 מיליארד דולר. במקרה זה מדובר במאגר קיים ומשום כך הגידול בעלויות הפיתוח וההפקה צפוי להיות מינימלי.

עדכון כמויות הגז נעשה בעקבות ניתוח של גלעיני סלע שהוצאו מתוך שכבות תת-הקרקע שבהן התגלה הגז. מדובר בבדיקות שארכו כשנה ונערכו במעבדות בארה"ב. ממצאי הבדיקות הביאו לעדכון תוצאות הבדיקות הסיסמיות שהעריכו את גודלו של המאגר. התוצאות שנמסרו לבדיקת משרד התשתיות הלאומיות, צפויות לעבור בחינה נוספת על ידי חברת הייעוץ והבקרה של המשרד, SGS, שעשויה להגיע לתוצאה שונה. מתחת לשכבות הגז עשוי להימצא בלוויתן גם נפט בהיקף של מעל מיליארד חביות ובהסתברות של 25% - קידוח למטרות אלה צפוי רק בתחילת השנה הבאה.

בעת גילוי מאגר לוויתן בסוף 2010 הוערכה כמות הגז שבו בכ-16 TCF. תהליך הגידול ההדרגתי באומדני הרזרבות אירע גם במאגר הגז תמר שאומדן גודלו הועלה בכשליש, מכ-7.7 TCF זמן קצר לאחר התגלית לכ-10 TCF בעדכון האחרון.

עדכון כמויות הגז בלוויתן עשוי להסיר את הספקות לגבי כדאיות הקמת מיזם צף להנזלת גז טבעי (FLNG) לצורך יצוא הגז למזרח אסיה.

נכון להיום מיועד הגז שניתן לייצא מלוויתן (עד 80% מהכמות הכוללת) להיות מוזרם בצנרת ללקוחות עסקיים גדולים במצרים, בטורקיה ובירדן.

הציפיות בשוק האנרגיה הן להסכם ל-15 שנה בהיקף כולל של עד 100 BCM עם חברת בריטיש גז במצרים והסכם בהיקף דומה עם לקוחות בטורקיה.

בנוסף מחויב לוויתן לשמור לטובת מערכת הולכת הגז הישראלית (הכוללת את ירדן והרשות הפלסטינית) עד 135 BCM ב-15 השנים הקרובות. לאור כמויות אלה נותרה במאגר - לפני העדכון - כמות גבולית לצורך יצוא גז למזרח הרחוק - עובדה שהייתה אחד השיקולים לביטולה של העסקה למכירת 30% מהזכויות בלווייתן לחברת וודסייד האוסטרלית תמורת 2.71 מיליארד דולר.

למרות הטילים: עשרות עובדים זרים של נובל ממשיכים לעבור בישראל

עשרות עובדים זרים של נובל ממשיכים לעבוד בישראל במערכת הפקת הגז ממאגר תמר, למרות התקפות הטילים. בשבוע שעבר קיצרו ששניים מבכירי נובל אנרג'י ביקור בן יממה בישראל, וביטלו פגישה שנקבעה ברגע האחרון עם שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום.

השניים הם דיוויד סטובר, מספר 2 בנובל אנרג'י, והאיש שיחליף בקרוב את מנכ"ל החברה צ'רלס דיווידסון וקית' אליוט הנחשב למספר 3 בחברה.

השניים תכננו להעלות בפני שלום את דאגתם מהעיכוב באישור הסכם הפשרה עם הממונה על ההגבלים העסקיים ועל האפשרות שיוטל פיקוח על מחירי הגז הטבעי. צוותים של נובל אנרג'י ממשיכים לתפעל את מערכת ההפקה מ"תמר" המבוססת על אסדת ההפקה מול חופי אשדוד ועל מתקן הקבלה לגז הנמצא צפונית לנמל אשדוד.

עתודות הגז של ישראל
 עתודות הגז של ישראל