עושק דמי הניהול: ייצוגית נגד 5 קרנות הפנסיה הגדולות

בתביעה, בהיקף 48 מיליון שקל, נטען כי 5 קרנות הפנסיה הגדולות מעלות את דמי הניהול למקסימום האפשרי באופן פתאומי וחד-צדדי בעת היציאה לפנסיה ■ מדריך ומחשבון פנסיה

קרנות פנסיה  קרנות דולרים קרנות פנסיה  קרנות נאמנות ביטוח ופיננסים /צלם: פוטוס טו גו
קרנות פנסיה קרנות דולרים קרנות פנסיה קרנות נאמנות ביטוח ופיננסים /צלם: פוטוס טו גו

החוסכים החלשים המתקוממים נגד הסחטנות והקיפוח בדמי הניהול בקופות הפנסיה ומה שמכונה בפיהם "עושק דמי הניהול", לא ממתינים לעזרת האוצר ופונים לסיועו של בית המשפט.

הבוקר (א') הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לאשר תביעה ייצוגית בהיקף 48 מיליון שקל נגד 5 קרנות הפנסיה החדשות הגדולות בישראל - "מנורה מבטחים פנסיה", "מגדל מקפת קרנות פנסיה וקופות גמל", "כלל פנסיה וגמל", "הראל ניהול קרנות פנסיה" ו"הפניקס פנסיה". זאת, בטענה לניצול פנסיונרים, שהינם "לקוחות שבויים" של הקרנות, על-ידי העלאת דמי הניהול שהם משלמים למקסימום האפשרי באופן פתאומי וחד-צדדי עם צאתם לפנסיה.

התובעות, עמותת "איגוד העמותות לזקן בישראל" ו"עמותה למען הקשיש קרית מלאכי", טוענות כי קרנות הפנסיה ניצלו ומנצלות לרעה ובחוסר תום-לב קיצוני את זכותן החוזית (זכות חד-צדדית המצויה בשליטתן בלבד) - להעלות את דמי הניהול למקסימום האפשרי, לצורך הפקעת מחירים, ללא הצדקה, דווקא בעת שהמבוטח הופך לפנסיונר ואינו יכול לנייד את החיסכון הפנסיוני.

"הילוך מפר ופוגעני זה הביא ומביא להתעשרות פסולה של הקרנות, בין היתר על חשבון קבוצת הפנסיונרים בישראל, קבוצה מוחלשת במובהק המקבלת פנסיית זיקנה", נכתב בבקשה.

באמצעות עורכי הדין איתן חיימוביץ' ושלומי מושקוביץ' ממשרד מושקוביץ'-סטיס-חיימוביץ' ושות', טוענות העמותות כי מדובר בהתנהלות חמורה ביותר, מפרה ומקפחת, המתבצעת על-ידי 5 קרנות הפנסיה.

קרנות פנסיה חדשות מקיפות גובות מעמיתיהן דמי ניהול משני סוגים: הראשון - דמי ניהול מתוך היתרה הצבורה בשיעור מרבי של 0.5% לשנה; והשני - דמי ניהול מהפקדות שוטפות בשיעור מרבי של 6% לשנה. בפועל, נטען בתביעה, דמי הניהול המשולמים על-ידי העמיתים נמוכים באופן משמעותי מהתעריף המקסימלי, ועומדים על ממוצע של כ-0.3% מתוך היתרה הצבורה וכ-2% מתוך ההפקדות השוטפות.

לפי חוק, פנסיונרים שהחלו לקבל פנסיית זיקנה אינם יכולים עוד לנייד את חסכונם למקום אחר. מצב חוקי זה, נטען, הופך את הפנסיונרים ל"'לקוחות שבויים' בידי הקרנות", ובדיוק במועד שבו העמית הופך לפנסיונר ומקבל לראשונה פנסיית זיקנה (ולכן הופך ללקוח שבוי שאינו יכול לנייד את חסכונו), ודווקא בשל כך, נטען, מקפיצות הקרנות בעשרות אחוזים את שיעור דמי הניהול המשולמים מתוך היתרה הצבורה למקסימום האפשרי.

בתביעה נטען כי בהערכה שמרנית דמי הניהול שגובות הקרנות הינם שווי ערך ל-2% מגובה הפנסיה המשולמת מדי חודש לפנסיונר ואשר תשולם בעתיד לעמיתים שיהפכו לפנסיונרים.

לתביעה צורפה חוות-דעתו של האקטואר יצחק בלאס, לפיה אין כל הצדקה או בסיס אקטוארי או כלכלי להגדלת דמי הניהול עם היציאה לפנסיה.

בבקשה צוין כי מטרת התובענה היא להשיב לפנסיונרים את דמי הניהול שנגבו מהם שלא על-פי דין, כמו גם להביא לתיקון המעוות הן בהווה והן באופן צופה-פני-עתיד, באופן שיחול איסור מוחלט על קרנות הפנסיה לפעול באופן דומה.

יצוין כי הגם שסכום התביעה עומד על 48 מיליון שקל בלבד, מדובר להערכת העמותות התובעות בתביעה בעלת פוטנציאל חיסכון של מיליארדים לציבור החוסכים בנוגע לגבייה העתידית.

סכום התביעה מתייחס להחזר הסכומים שנגבו מהיוצאים לפנסיה ב-7 השנים האחרונות, אך עיקרה נוגע לגבייה העתידית.