ישראל לא השיגה את היעד לקידום אנרגיה מתחדשת

הממשלה החליטה ב-2009 כי עד 2014 יופק 5% מהחשמל המיוצר במדינה ממקורות אנרגיה מתחדשת

שדה סולארי ליד משמר הנגב / צילום: EN-EDF ישראל
שדה סולארי ליד משמר הנגב / צילום: EN-EDF ישראל

ישראל נכשלה בהשגת היעד שקבעה הממשלה לקידום אנרגיה מתחדשת. הממשלה החליטה ב-2009 כי עד 2014 יופק 5% מהחשמל המיוצר במדינה ממקורות אנרגיה מתחדשת, אך לדברי יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום אנרגיה ירוקה, ח"כ חנא סוויד (חד"ש), "היום ברור שלא נשיג את היעד הזה".

בישראל מחוברות היום לרשת החשמל מערכות סולאריות בהספק של 500 מגה-ואט, שהם כ-3% מיכולת ייצור החשמל של המשק. נתון זה מעמיד את ישראל בתחתית רשימת המדינות המפותחות, למרות שהיא נהנית מקרינת השמש הרבה ביותר בעולם המערבי שמאפשרת להפיק מכל מתקן עד 50% יותר חשמל מבמדינות אירופה למשל. רוב המערכות הן קטנות בהספק של עד 50 קילו-ואט המותקנות על גגות בתים פרטיים, מבני ציבור ובניינים אחרים ומיעוטן - מתקנים קרקעים בהספק של כמה מגה-ואט כל אחד.

עבודת מחקר של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שהוכנה לקראת הישיבה היום הצביעה על חסמים שמעכבים את התפתחות הענף, בדגש על המערכות הביתיות. בין היתר ממליץ הדוח על הענקת הטבות מס, הקלות תכנוניות ופטור מארנונה.

מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל, איתן פרנס, אמר: "החסם הכי גדול של האנרגיה הירוקה הוא הכלכליות אבל ככל שאנו מתקרבים לסף הכדאיות הכלכלית נדמה שהחסמים רק גדלים. למרות שצרכנים יכולים לייצר חשמל סולארי בארץ כבר 6 שנים, עד היום לא ראינו פעולת הסברה מצד המדינה, שיש לה חובה לפי חוק ליידע את הצרכן על אפשרות זאת".

פרנס ציין כי מתקיני מערכות סולריות ברשויות מסוימות קיבלו ללא כל התראה שובר לתשלום היטל השבחה בסכום המייקר את עלות מערכת ב-30%. לעתים הוטל ההיטל גם על שכניהם, שאינם קשורים למתקן. פרנס הוסיף כי במשך 4 שנים מתעכבת החתימה על התקנות לפטור בארנונה - ובעלי מתקנים נדרשים לעתים לשלם ארנונה בסכומים הגבוהים לעתים מעלות המתקן כולו.