עוד לפני "צוק איתן": ירידה חדה במדד מנהלי הרכש

המדד שב לרדת אל מתחת ל-50 נקודות, רמה המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות, לאחר שבאפריל-מאי המדד היה מעל לרף זה

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש יוני 2014 ירד ב-6.7 נקודות לרמה של 48.9 נקודות. המדד שב לרדת אל מתחת ל-50 נקודות, רמה המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות, לאחר שבאפריל-מאי המדד היה מעל לרף זה.

רכיבי הביקושים המקומיים, התעסוקה ומחירי חומרי הגלם, שינו כיוון החודש ועברו להתכווצות. רכיב הביקושים ליצוא ירד ב-5.4 נקודות לרמה של 51.6 נקודות, אך הוא עדיין מצביע על התרחבות.

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, עלה ב-0.6 נקודות לרמה של 52.7 נקודות, והוא מצביע זה החודש ה-19 ברציפות על התרחבות הפעילות התעשייתית הגלובלית. העלייה במדד נתמכה בעיקר בהתרחבות ההזמנות החדשות. בארה"ב, בבריטניה, בסין וביפן נרשמה עלייה במדד. בגוש האירו נרשמה ירידה קלה במדד אך הוא הוסיף להצביע על התרחבות.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי מדד מנהלי הרכש ירד בחודש יוני אל מתחת לרמת ה- 50 הנקודות, לאחר חודשיים של התרחבות. "נזכיר שהמדד בוצע לפני המבצע בעזה ולכן לא הושפע ממנו. ירידה חלה כמעט בכל מרכיבי המדד ורובם נמצאים מתחת לרמת ה- 50 נקודות. רכיב הביקושים המקומיים חזר להצביע על התכווצות ובביקושים ליצוא נרשמה ירידה אם כי המדד עדיין גבוה מ-50 נקודות".

"על אף שמדובר בתצפית בודדת, הירידה בחודש יוני עולה בקנה אחד עם אינדיקאטורים כלכליים שפרסמה הלמ"ס, כמו ירידה חדה ביצוא התעשייתי בכל רמות הטכנולוגיה ומגמת ירידה בפדיון בענפי המשק ומכירות בכרטיסי אשראי. אנו מעריכים כי הפעילות הכלכלית במשק נמצאת בנסיגה מסוימת וזאת עוד טרם מבצע צוק איתן. לאור ניסיון העבר, השלכות המבצע הן זמניות, אך הן עלולות להחריף את ההאטה בפעילות בטווח הקצר".