לנדאו: אני נגד הפסקת אש כי אני דואג לתיירות גם בעוד שנה

שדולת התיירות של הכנסת דנה בפגיעה בענף התיירות בישראל בעקבות מבצע "צוק איתן" ■ שר התיירות: "כשהתותחים רועמים, לא באים לבית-מלון" ■ אגודת מורי הדרך: "מתחילת המבצע אנחנו יושבים בבית; יש לנו 100% ביטולים"

עוזי לנדאו / צלם: תמר מצפי
עוזי לנדאו / צלם: תמר מצפי

שדולת התיירות של הכנסת דנה היום (ג') בפגיעה בענף התיירות בישראל בעקבות מבצע "צוק איתן".

בתום הדיונים בשדולה אמר שר התיירות, עוזי לנדאו, ל"גלובס" כי הוא נגד הפסקת האש המסתמנת כפי שהושגה. "אני מתנגד להפסקת אש, כי אני גם דואג לתיירות בעוד שנה ושנתיים".

לדבריו, "אם הפסקת האש תיושם כשהחמאס וכל האחרים לא יבינו שהם ישלמו מחיר כבד אם ימשיכו לפגוע בנו - אז זאת בעיה. אף תייר לא רוצה לבוא למקום שיורים בו. כשהתותחים רועמים, לא באים לבית-מלון. אם הפסקת האש תובא באיזו שהיא צורה להצבעה - אצביע נגדה".

באשר לנזק הכלכלי שנגרם לענף התיירות, אמר לנדאו: "לפי שעה, הנזק המיידי גדול, אך הוא פוחת ככל שמצפינים ממקומות כמו אשדוד ואשקלון; ואילו הנזק ארוך-הטווח הוא מינורי בכל הנוגע לתיירות הנכנסת, וזאת הודות לכך שהתיירנים בארץ הודיעו כי לא יגבו דמי ביטול מתיירות החוץ. זאת דרך לשמור על מה שכבר הוזמן".

נציגי לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל דיווחו בכינוס השדולה על כ-20% ביטולים בהזמנות קיימות ועל עצירה מוחלטת של הזמנות חדשות, כפי שכבר פרסמנו בתחילת השבוע. עוד נמסר מהלשכה כי נכון להיום מצבת ההזמנות לתקופה של 9 החודשים הבאים מוערכת בכ-750 מיליון דולר.

"היקף הנזק ייגזר ממשך הזמן של המצב הביטחוני, אופי האירועים והפעולות שייעשו על-ידי הסקטור הציבורי והפרטי ביום שאחרי", אמרו נציגיה.

במפגש של שדולת התיירות, שהיום היה זה כינוסה הראשון, אמר ח"כ אופיר אקוניס: "בעניין תיירות אין קואליציה ואין אופוזיציה. כולנו צריכים להיות למען התיירות. יש פוטנציאל ענק לענף. בעיניי, השר הכלכלי השני בחשיבותו הוא שר התיירות".

ואילו ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ בוז'י הרצוג, אמר: "הפגיעה בתיירות הייתה קשה מאוד. קשה לאמוד את הנזק להמשך. אני חושב שהשדולה צריכה לדרוש רשת ביטחון מהאוצר לעסקים קטנים בינוניים וגדולים. אני חושב שבראש ובראשונה צריך רשת ביטחון לתיירות. זה נעשה בעבר. כשר התיירות, הכנסתי נוהל מהיר אחרי מלחמת לבנון השנייה".

לדבריו, "תעשיית התיירות בארץ זו תעשייה מפוארת של 100 אלף עובדים. אני מאמין שארכיב את הממשלה הבאה, ואתם, שר התיירות, תהיו באופוזיציה. בלי קשר לאופוזיציה ולקואליציה, התיירות צריכה לקבל גיבוי".

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הוסיף ואמר: "המותג ירושלים הוא היתרון היחסי המוביל במדינה. ברור בעולם שאם יש מקום אחד שצריך להגיע אליו לפחות פעם בחיים - זו ירושלים. המותג ירושלים חזק מהמותג ישראל. לכן צריך לשים את ירושלים במרכז".

לדברי ברקת, "אנחנו שמנו יעד של 10 מיליון תיירים לישראל/ירושלים. זו לא פנטזיה, זה אפשרי. בנחישות עלינו לשאוף לשם. מספיק אם יהיה גידול בממוצע של 15% לשנה, ונגיע לשם עד 2020.

"תפקידנו הוא לא רק להציב יעד, אלא לייצר את הדינמיקה ולשווק את הפאן החיובי של ירושלים. כל המשבר האחרון כמעט לא ראיתם את ירושלים בכותרות. בשיח הבינלאומי, כשמדברים על הפוזיטיב של העיר - זה עושה את שלו. אני מאמין שירושלים וישראל תצאנה מחוזקות מהמשבר הזה. אין נפגעים תיירים, אין נפגעים ישראלים".

ח"כ איילת שקד אמרה בדיון: "התיירותץ היא מנוע צמיחה למדינה. יש 20 סיבות נגד הפסקת האש וסיבה אחת בעדה - וזו התיירות".

ח"כ אלעזר שטרן אמר: "תעשיית התיירות בישראל עובדת קשה בשירות משרד החוץ ומשרד החינוך. התיירים שמגיעים לכאן נושאים איתם חזרה תמונות של נוראליות".

ח"כ חמאד עמאר אמר בדיון: "להביא תיירים לישראל זו משימה באמת קשה. אני מאחל 10 מיליון תיירים לירושלים. מה שיש לנו בישראל אין להרבה מדינות. יש את החרמון, ירושלים, אילת, ים המלח. יש לנו אפשרות לתת את הכול. נחשפתי לתיירות דרך העדה הדרוזית".

נשיא התאחדות המלונות בישראל, אלי גונן, אמר: "אנחנו אנשים אופטימיים. אלמלא היינו אופטימיים - לא היינו נשארים בתעשייה הזו".

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, אמר בדיון כי "ענף התיירות רווי סיכונים, ועזרה שלכם, חברי הכנסת, יכולה להיות חשובה".

עופר גת, נציג חברות התעופה, ציין בדיון כי "חברות התעופה הישראליות כמעט לא ביטלו טיסות ולא שינו את זמני הטיסות חרף האיומים".

אגודת מורי הדרך: "יש לנו 100% ביטולים"

בני כפיר, יו"ר אגודת מורי הדרך, שוטח בשיחה עם "גלובס" את מצוקת מורי הדרך. לדבריו, הנזק הכלכלי שנגרם למורי הדרך עקב "צוק איתן" הוא אדיר.

בישראל רשומים כ-12 אלף מורי דרך בעלי רישיונות הדרכה תקפים, מתוכם כ-8,000 עובדים בפועל במקצוע, וכמה מאות מהם נותנים שירות למשרד התיירות כפרילנס, ואגודת מורי הדרך היא הארגון היציג שלהם.

"אנחנו בחוסר עבודה טוטאלי. כל ההדרכות שהוזמנו עד חודש דצמבר - בוטלו. גם ועדי עובדים, שכל שנה מוציאים עובדים לטיולים ברחבי הארץ מלווים במורי דרך - ביטלו הכול".

לדברי כפיר, השכר הממוצע של מורה דרך - בין אם הוא מדריך קבוצה בארץ ובין אם בחו"ל - עומד על כ-700 שקל ברוטו ליום. "בחלוקה שנתית, מורה דרך עובד כ-10 ימים בחודש. כלומר, מרוויח כ-7,000 שקל ברוטו בחודש בסך-הכול". עוד לדבריו, מורה פעיל במיוחד עובד בסך-הכול כ-16-17 ימי עבודה בחודש.

כפיר, בדומה לגופי תיירות אחרים, מבקש מהמדינה לסייע גם למורי הדרך. "אנחנו רוצים שיפצו אותנו על אובדן ימי עבודה, כפי שפיצו אותנו במלחמת לבנון השנייה וב'עמוד ענן'".

את בקשתו זו השמיע כפיר גם בדיון של שדולת התיירות של הכנסת בנושא הפגיעה בענף התיירות.