תקדים: המדינה קוראת לבג"ץ לקבל עתירה שהוגשה נגדה

חברות המבקשות לחייב את שר התשתיות הלאומיות לחתום על בקשותיהן לרישיונות להקמת תחנות כוח סולאריות עתרו לבג"ץ ■ המדינה קובעת כי "קיימת הצדקה מלאה לכך שבית המשפט הנכבד יעניק לעותרות סעד"

פאנלים סולאריים / צילום: רויטרס
פאנלים סולאריים / צילום: רויטרס

המדינה מבקשת מבית הדין הגבוה לצדק לקבל את העתירות שהגישו נגדה חברות המבקשות לחייב את שר התשתיות הלאומיות לחתום על בקשותיהן לרישיונות להקמת תחנות כוח סולאריות. בתשובה שהגישה לקראת הדיון בעתירות שייערך מחר (ד') קובעת המדינה כי "קיימת הצדקה מלאה לכך שבית המשפט הנכבד יעניק לעותרות סעד שיצהיר על-כך שאין מניעה שהשר יחתום על הרישיונות לאלתר".

הסיבה לאי-הענקת הרישיונות היא החלטה של בית הדין האזורי לעבודה בחיפה מה-3 לאפריל שקובעת כי עובדי חברת החשמל יימנעו מנקיטת עיצומים והמדינה מצידה תימנע מביצוע פעולות חד-צדדיות העלולות לפגוע בסמכויות חברת החשמל. המדינה, המבקשת לערער על ההחלטה, טוענת בתשובתה לבג"צ כי "נפלו בה פגמים רבים ויש לבטלה".

מאחורי העתירות עומדות חברת כלל סאן שזכתה במכרז להקמת שדה סולארי גדול באשלים ו-EDF-EN בעלת שדה סולארי על קרקעות מושב תלמי אליהו. הקמתם של שני השדות כבר הסתיימה אך לא ניתן לחבר אותם לרשת החשמל משום ששר התשתיות הלאומיות סילבן שלום אינו חותם על רשיונות ייצור החשמל הקבועים של היזמים. השר שלום נמנע מלחתום על הרישיונות בשל חוו"ד משפטית של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט, המזהירה כי השר עלול למצוא עצמו נאשם בביזוי בית הדין אם יבצע פעולות שיש להן השפעה מהותית על משק החשמל.