"מצרכן שקונה הפכנו לצרכן שמדבר על איך הוא קונה"

יואב פרידור, מנכ"ל באזילה, הציג בוועידת MAD מחקר בשיתוף עם "גלובס מחקרים" על הצרכן המודע החדש - הכולל 3 סוגים: החובבן, המקצוען והחברתי

יואב פרידור, מנכ"ל באזילה / צילום: איל יצהר
יואב פרידור, מנכ"ל באזילה / צילום: איל יצהר

יואב פרידור, מנכ"ל באזילה, הציג היום (ד') בוועידת MAD של "גלובס" מחקר בשיתוף עם "גלובס מחקרים" על הצרכן המודע החדש.

מיהו הצרכן המודע - הוא חוזה מגדרים, גיאוגרפיות ומניעים. ישנם 3 סוגי צרכנים: הקבוצה הגדולה היא הצרכן החובבן (62%). זה רוב הישראלים. הוא מחפש מבצעים, משווה מחירים. הוא לא עובד בזה, הוא עושה את זה כפרקטיקה, חלק ממניע של לא להיות פראיירים.

יש את הצרכנים המקצוענים (23%). הם עוסקים בזה הרבה יותר. יש להם את הפרקטיקות שלהם. הם ישוו מחירים, יסעו רחוק כדי לקנות, יפצלו קניות בין מרכזי קניות או שימתינו למוצר זול שרכשו בחו"ל.

החלק הקטן הוא הצרכן החברתי, שעושה את כל הדברים אבל הוא גם אוונגליסט, משתף מאוד, מנסה לייצר שיחה בעניין, משפיע מאוד.

פרקטיקות ההתנהגות של הצרכנים המודעים - הם משווים מחירים (41%), מצפים למבצעים (33%), קונים באינטרנט (17%) ובחו"ל (16%).

מה זה עושה לנו במאקרו? מצרכן שקונה הפכנו לצרכן שגם מדבר על איך הוא קונה ובכך מעצים את התופעה. אנחנו כבר לא קמצנים, אנחנו צרכנים חדשים. אנחנו אוהבים להראות את זה ולהמחיש את זה. פעם המותג היה מקור סמכות, והיינו מעריצים אותו, אבל המותג מגדיר אותי, אבל בכפוף לתנאי המבצע. הכוח אצל הצרכ, שיש לו את הכלים בעניין.

זירת התחרות השתנתה ולא תחזור להיות כמו בעבר, והיא פתוחה גם בארץ וגם בחו"ל.
צריך לספק כלים למימוש יעיל של צרכנות משוכללת. צריך לתת כלים כדי שהצרכן המודע יהיה מודע כדי שהוא ירגיש עם עצמו הכי טוב, ובכך להעצים את חוויית הצריכה שלו. צריך גם לעשות התאמות באסטרטגיית המבצעים. הם רוצים מבצעים שיותר מתאימים להם - לאו דווקא לחכות עד סוף השנה, ואני רוצה 1+1 ולא 2+1.

בנוסף, אפשר לראות יצירה ותחזוקה של ערוצי התקשורת עם הצרכנים עם כלים לשיתוף מידע ומבצעים, כלים לשיתוף בחוויית הקנייה ועוד. יש עדיין פחד בנושא הזה, אבל המותגים לאט-לאט נכנסים לתחום. בנוסף אנחנו רואים יותר שירות לקוחות יזום וכן נוכחות ברשתות חברתיות.

עוד דבר שאנחנו רואים הוא העובדה שצרכנים מסתמכים לא על הבטחות המותגים אלא על חוות-דעת של צרכנים אחרים.