תוכנית חיסכון

לא רק הרצון להביא חדשות משפיע על שיבוץ התוכניות במהלך המבצע

מתוך שידורי ערוץ 2
מתוך שידורי ערוץ 2

תפקודה של התקשורת בצל המשבר הנוכחי זכה לבחינה מעמיקה, לפעמים גם לביקורת. אשר לביקורת שנכתבה בטור זה, היא נגעה לרוב פחות לאופי הסיקור ויותר לכמותו.

אני מניח שעם הכניסה לשבוע השני של "צוק איתן" (שקדמו לו משדרי חדשות מיוחדים בעקבות החטיפה בגוש עציון), חשים יותר ויותר צופים במחנק שמתלווה לצפייה הארוכה במשדרים.

אלא שמי שציפה שאחרי הדריכות של הימים הראשונים ייכנסו גם ערוצי הברודקאסט לשגרה - התבדה: אם בימים הראשונים למבצע עברו בסביבות השעה 21:30 לתוכנית אחת מלוח השידורים "הרגיל", הרי שעתה נדמה כי תוכניות שאינן משדרי חדשות נגנזו כליל.

הסיבה לכך אינה רק "ביטחונית-חדשותית", לפחות לא באופן ישיר, אלא גם כלכלית: מאז תחילת המבצע הקפיאו מפרסמים רבים את הקמפיינים שלהם או ביטלו העלאת קמפיינים חדשים. כתוצאה מכך, מוטב לערוצים המסחריים להמשיך במשדרי החדשות המיוחדים (משדר חדשות בן 3 שעות למשל, אינו יקר פי שלושה מכזה שנמשך שעה בלבד) - במקום "לבזבז" משדרים כמו פרקים חדשים של תוכניות יקרות.

הנה כך, "The Voice" משודרת "פעם כן פעם לא", בבית "האח הגדול" לא היו השבוע הדחות, השקת העונה החדשה של "הפרלמנט" נדחתה ממחר (ה') לפחות בשבוע, ואפילו הריאליטי הכושל "עד סוף העולם" עוכב בשל הטילים.

אפשר לגנות את זכיינות ערוץ 2 ואת ערוץ 10 על הבחירה המודעת הזאת, אבל צריך לזכור שמדובר בגופים מפסידים גם בימי שגרה, מה שהופך את הניסיון שלהם לגונן על ההפקות היקרות, במציאות שבה מתבטלים קמפיינים, למובן בהחלט.

יש שוער בשער

ניר דבורי עשה אמש בשידור חי את מה שכולנו היינו צריכים לעשות כבר מזמן

המתיחות הביטחונית בשילוב עם חופשת קיץ משעממת במיוחד הפכו את הפגנות הימין הקיצוני לחומר נפיץ במיוחד: מתאמים בפייסבוק, חובשים כובעים של "לה פמילייה" ויוצאים לפרוק קצת תסכול ברחובות, מול המצלמה או בפיזור הפגנות (מגונות בעיניי לכשעצמן) של ארגוני שמאל קיצוני.

אחד התורמים הגדולים ביותר לתופעה הוא לאו דווקא המוטיבציה של הקיצוניים, אלא הנטייה שלנו, הרוב הדומם, למשוך בכתפיים ולהתרחק מהטירוף.

דווקא ניר דבורי, כתב חדשות ערוץ 2, עשה אתמול (ג') את מה שהיינו צריכים כולנו לעשות כבר מזמן: באמצע פריצה לשידור עם היוודע דבר מותו של הפצוע מפגיעת מרגמה, ניסה קומץ של פעילי ימין להידחף לו לפריים עם קריאות לנקמה.

דבורי, ביכולת שלא הייתה מביישת את השוער הגרמני מנואל נוייר, פשוט הדף אותם בידיו, תוך שהוא מחזיר את השידור לאולפן כדי שלא לתת להם במה. שאפו.