"צופים כי לקופת אי.די.בי יושבו מאות רבות של מיליוני שקלים"

עו"ד רנן גרשט מתייחס להחלטת ביהמ"ש לאחד תביעות נגזרות בהיקף של 1.3 מיליארד שקל בגין דיבידנדים שחולקו בקונצרן: "אבן-דרך חשובה"

עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט / צילום: איל יצהר
עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט / צילום: איל יצהר

נאמני הסדר החוב באי.די.בי, אייל גבאי וחגי אולמן, יחד עם משרד עורכי הדין של אופיר נאור ורנן גרשט, ממשיכים לקדם את נושא התביעות הנגזרות נגד נושאי משרה לשעבר, לצורך השבת דיבידנדים לקופת החברה.

לאחרונה אישרה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות רונן, לאחד שתי תביעות נגזרות, שהביאו את היקף התביעה המאוחדת לסכום של 1.3 מיליארד שקל - התביעה הנגזרת הגדולה ביותר שהוגשה אי-פעם למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בשתי התביעות הנ"ל - אחת נגד בעלי המניות באי.די.בי אחזקות והשנייה נגד דירקטורים בחברה, שאותן הגישו נאור וגרשט לפני כשנתיים - טענו האחרונים כי בשנים 2008-2010 משכו בעלי השליטה דיבידנדים בהיקף של 1.8 מיליארד שקל, דבר שהיווה חלוקה אסורה, שכן החברה לא עמדה במבחן יכולת הפירעון.

במסגרת התביעה כנגד בעלי המניות באי.די.בי אחזקות, בראשות נוחי דנקנר, הגיעו נאור וגרשט להסדר פשרה עם משפחות לבנת ומנור, שהסכימו להשיב לקופת החברה כ-55 מיליון שקל במזומן, ובכך קנו לעצמן למעשה שקט, והן אינן נכללות בתביעה הנוכחית.

הנתבעים עתה הם יתר בעלי המניות, שהם למעשה בעלי המניות בחברה הפרטית גנדן הולדינגס, שבאמצעותה שלט דנקנר בקונצרן. דנקנר עצמו מחזיק בכ-50% בגנדן, ועוד מחזיקים בחברה הם ליאור חנס (כ-1%), אבי פישר (כ-8%), האחים ג'קי ומארק שימל (כ-9%), רפי ביסקר (כ-3%), ואחותו של דנקנר - שלי ברגמן - המחזיקה בכ-11%.

לאחרונה חשף "גלובס" כי ברגמן סגרה חוב לבנק לאומי - כ-25 מיליון שקל, בגין הערבויות האישיות שהעמידה לגנדן.

דיון בסוף אוקטובר

קבוצת הנתבעים השנייה היא הדירקטורים בחברה, שקיבלו את ההחלטה לאשר את משיכת הדיבידנדים, ובראשם דנקנר עצמו, ואחריו ביסקר, חנס, אליהו כהן, האם - זהבה דנקנר, אריה מינטקביץ, יעקב שימל, מאיר רוזן, שמואל לחמן, צבי דבורצקי ושמואל דור. השופטת רונן קבעה כי על הנתבעים הללו להגיש כתב הגנה בעוד כחודש, ובסוף אוקטובר ייערך דיון בנושא.

"החלטת בית המשפט מהווה אבן-דרך חשובה לקראת השבת הכספים לקופת אי.די.בי", ציין בפנינו עו"ד רנן גרשט, והוסיף: "אנחנו צופים כי בתום ההליך המשפטי יושבו לקופת החברה מאות רבות של מיליוני שקלים, וזאת מעבר ל-55 מיליון שקל שכבר הושבו".

גרשט הסביר כי מדובר בפעם הראשונה בדין הישראלי שמוגשת תובענה נגזרת כנגד חברה, שמתנגדת לכך בתוקף, ואז בעקבות חילופי שליטה (העברת השליטה במסגרת הסדר החוב מדנקנר לאדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה), מוצאים הנאמנים את הסוגייה כמוצדקת.

נושא התביעות מהווה מרכיב משכרם של הנאמנים גבאי ואולמן (בהיקף של עד 14 מיליון שקל), העומד על כ-15% מהסכומים שישובו לקופת הקונצרן כתוצאה מאותן תביעות, שבו יחלקו עם עורכי הדין המטפלים בתביעה - נאור וגרשט.