"יש לנו 23 אלף תושבים ב-5,800 יח"ד, שרק מעטות ממוגנות"

"גלובס" חוזר לבניין בקרית מלאכי שנפגע ב"עמוד ענן" מטיל גראד ושלושה מדייריו נהרגו: "לפני פגיעת הטיל זלזלתי בהנחיות הבטיחות בעת אזעקה; היום אני לא מזלזל", אומר מנדי ויגלר, דייר הבניין

הבניין בקרית מלאכי היום / צילום: גיזי
הבניין בקרית מלאכי היום / צילום: גיזי

ב-15 בנובמבר 2012 , יומו השני של מבצע "עמוד ענן", נהרגו שלושה מדיירי בניין ברחוב חב"ד 160 בקרית מלאכי, מפגיעה ישירה של רקטת גראד בקומה הרביעית. בבניין הישן היה בעת המבצע מקלט, אך הוא לא היה ערוך לאיוש דיירים. שנה וחצי אחרי, בעיצומו של מבצע "צוק איתן", חזר "גלובס" אל הבניין כדי לבדוק אם משהו השתנה בהיערכות הדיירים.

"העירייה חיזקה את העמודים ושיפצה את ההריסות, אבל לילדים שלי יש עדיין טראומה גדולה", מספר מנדי ויגלר, המתגורר עם אשתו וחמשת ילדיו בדירה בקומה הראשונה של הבניין. "יש לנו מקלט, אבל כשנשמעת אזעקה יש לנו רק 40 שניות להגיע אליו. מי שנהרג במבצע 'עמוד ענן' בבניין שהה בדירה ולא בחדר מדרגות", הוא אומר ונזכר ביום הנורא ההוא. "האזעקה הייתה מעט אחרי שמונה בבוקר, אני הלכתי להתפלל בבית הכנסת ואשתי הייתה עם הילדים בבית. כשנשמעה האזעקה היא יצאה איתם לחדר המדרגות והם ניצלו. הילדים שלי ראו את כל ההרס, את הפינוי של הפצועים ואת הדם בחדר המדרגות.

"לפני פגיעת הטיל, הייתי מזלזל בהנחיות הבטיחות כשהייתה נשמעת אזעקה, במיוחד אם היא הייתה באמצע הלילה, כי לא רציתי להעיר את הילדים. היום אני לא מזלזל. איך שנשמעה האזעקה הראשונה במבצע צוק איתן, לא הייתי צריך להעיר אף אחד וכל הילדים רצו לחדר המדרגות. הטראומה של הילדים גדולה ולכן מיד אחרי האזעקה הראשונה ב'צוק איתן' עברנו להתגורר אצל ההורים שלי בלוד".

ראש עיריית קרית מלאכי, אליהו זוהר, מספר שלאחר הטראומה ההיא, המדינה סיפקה לעיר תשע מיגוניות. "זה שיפר את המצב, אבל זה ממש לא מספיק", הוא אומר. "יש לנו 23 אלף תושבים ב-5,800 יחידות דיור, שרק מעטות מהן ממוגנות. בקרית מלאכי יש בניינים ישנים מאוד עם גגות רעפים רעועים". לדבריו, בעיר לא בוצע מעולם אף פרויקט תמ"א 38 או פינוי בינוי שיכול לספק לתושבים בנוסף לדירה חדשה גם מיגון. "אנחנו מוכנים לתת זכויות בנייה גדולות מאוד ליזמים, אפילו שמונה דירות חדשות במקום כל דירה ישנה, אבל צריך שהממשלה תאשר לנו ותיתן לנו גיבוי לעשות את זה".

מי אשם בחוסר המיגון?

העובדה שהתמריצים הקיימים לביצוע פרויקטים שסל תמ"א 38 לא מספקים ליזמים היתכנות כלכלית בערי פריפריה כמו קרית מלאכי כבר ידועה לממשלה זמן רב. בדוח על מצבם ומספרם של המקלטים והממ"דים בישראל, שהוגש לכנסת בפברואר 2011, צוין שבישראל יש 2 מיליון יחידות דיור, ומתוכן יותר מ-700 אלף ביישובים עירוניים לא ממוגנות. זאת נוסף על יחידות לא ממוגנות ביישובים כפריים.

במשרד השיכון תולים את העיכובים בקידום התוכנית למיגון בשינויים במעמדו של פיקוד העורף. "בתאריך 16.6.2013 קיבלה הממשלה החלטה לגבש תוכנית התמגנות אזרחית נוכח קיומו של מיגון חסר במבנים רבים ברחבי המדינה", מסרו במשרד השיכון. "ההחלטה קבעה, בין היתר, הקמת צוות בין-משרדי בראשות השר להגנת העורף ונציגי משרד נוספים ואנחנו ביניהם. הצוות היה אמור להגיש הצעה לתוכנית התמגנות ארצית, שמטרתה להביא לשדרוג של רמת המיגון במבני מגורים קיימים (באמצעות קידום הקמת מרחבים מוגנים ופתרונות מיגון אחרים). הצוות החל עבודתו אך לא סיים, בין היתר בשל נושאים הקשורים למעמד המשרד להגנת העורף".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה לדברי משרד השיכון: "עבודת הצוות הועברה בימים אלה לראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, שהחל בעבודת מטה לגיבוש הצעה לתוכנית רחבה בנושא, שתוגש בתוך שבועות ספורים".

שאלה של כדאיות כלכלית

לאחר הבחירות האחרונות הגישה התאחדות הקבלנים דוח למשרדי הממשלה השונים, ובהם משרדי האוצר, השיכון והפנים, שבו מנתה את הקשיים ביישום תמ"א 38 בערי הפריפריה בשל אי-כדאיות כלכלית. ההתאחדות הציעה שהממשלה תעניק נקודות זיכוי במס על כלל הכנסות של חברה המבצעת פרויקט תמ"א 38 בפריפריה, פתרון שאינו כרוך בהוצאה תקציבית, וכמו כן הציעה להעניק לקבלן המבצע פרויקט תמ"א 38 בפריפריה זכויות בנייה באחד מיישובי המרכז. חלפו יותר משנה וחצי מאז הוצגו הנתונים, והממשלה טרם קיבלה החלטה בנושא.

במשרד השיכון מסרו שהמשרד קיים לפני כחודשיים דיון "רב מגזרי" בנושא ההתחדשות העירונית, ובו עלה בין היתר הנושא של תמ"א 38. "המשרד פועל רבות לקידום הנושא וניתן לציין שתי פעולות חשובות שתורמות להגדלת סיכויי המימוש של תמ"א 38 בפריפריה: האחת, מתן מענקים מוגדלים ליזמים/לחברות עירוניות/חברות מאכלסות לטובת פרויקטים בשכונות השיקום, שחלקן הגדול נמצאות בפריפריה. המשרד פרסם קול קורא למתן המענקים והקצה לצורך כך תקציבים משמעותיים.

השנייה, בשיתוף פעולה מלא עם רשות המסים, הובאה לממשלה הצעת חוק שלפיה בפרויקטים של תמ"א 38 (וכן גם בפרויקטים של פינוי-בינוי) ייקבע מע"מ של 0% בגין שירותי הבנייה שהיזם מעמיד לרשות בעלי הנכסים בבניין. מיותר לציין, שהטבה זו מעלה את הכדאיות הכלכלית ומרחיבה את מעגל היישובים שניתן ליישם בהם את התמ"א. ההצעה עברה בכנסת בקריאה ראשונה".

הבניין בקרית מלאכי אחרי פגיעת הטיל והיום / צילום: משה מילנר - לע
 הבניין בקרית מלאכי אחרי פגיעת הטיל והיום / צילום: משה מילנר - לע