"צוק איתן": סוכני הנסיעות ספגו נזק של 100-80 מיליון דולר

שמואל מרום, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת: 30%-35% ביטולים בתיירות הנכנסת ביולי-אוגוסט

מלונות אילת / צילום: תמר מצפי
מלונות אילת / צילום: תמר מצפי

תמונות של טילים מתעופפים ובתים הרוסים ב-CNN נתנו מכה קשה לתיירות הנכנסת למדינת ישראל.

שמואל מרום, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת, דיווח היום (ג') ל"גלובס" על 30%-35% ביטולים בתיירות הנכנסת ביולי-אוגוסט. עם זאת, השיעור נמוך יחסית, לדבריו, "כיוון שרוב התיירים המבקרים בישראל ביולי-אוגוסט הם יהודים מאנגליה, צרפת, איטליה וארה"ב. הם מגיעים לכאן למרות המצב כאות הזדהות עם ישראל".

לדברי מרום, התיירות הנכנסת הנוצרית שמגיעה לישראל בספטמבר-דצמבר - 90% - דחתה הגעתה עד להתבהרות המצב, ו-10% ביטלו את הגעתם לגמרי.

גם מצבה של התיירות הפנים-ארצית בכי רע. לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, תיירות זו ספגה 50% ביטולים ביולי. "חודשי הקיץ מהווים 40% מההכנסות השנתיות של הענף, ולכן למשבר בעת הזו יש מכפילים. הנזק שנגרם לפי שעה לסוכני הנסיעות (תיירות פנים-ארצית ותיירות יוצאת) מוערך ב-80-100 מיליון דולר כתוצאה מביטולים על רקע המצב. ענף התיירות חי בשברירי אחוזים של רווחיות, בין 1% ל-1.5%, לכן תנודה כל-כך משמעותית בתוקפת השיא יכולה להעביר הרבה עסקים להפסדים".

לדברי פתאל, ידוע לו על כמה סוכנויות נסיעות מהגדולות והמובילות בענף שהחלו לפטר עובדים או לצמצם ימים ושעות עבודה. "הממשלה צריכה להפעיל תוכנית לשימור כוח-אדם. כלומר, במקום שנפטר עובדים, שהמדינה תוציא להשתלמות כמו במלחמת לבנון השנייה, היא תשלם להם שכר, והמעסיקים ישלמו להם תנאים סוציאליים. במקביל אנחנו מתכוונים לצאת בקמפיינים לעידוד תיירות הפנים".

לדברי פתאל, ירידה של כ-20% נרשמה גם בתיירות הישראלית היוצאת לחו"ל ושל כ-40% לטורקיה על רקע דברי הנשיא ארדואן.

אם לשפוט את תמונת המצב לפי הערכה של התאחדות המלונות בישראל, הנזק שייגרם לענף התיירות כולו ברבעון השלישי של השנה יעמוד על כ-500 מיליון דולר. מתוך זה ההפסד של בתי-המלון יסתכם בכ-100 מיליון דולר (כ-340 מיליון שקל). בנוסף, ייגרם למלונות נזק של כ-85 מיליון שקל כתוצאה מירידה במספר האורחים הישראלים.

על-פי ההתאחדות, התפוסה הארצית נמוכה מהממוצע בעונה, ובאזורים מסוימים כמעט ונמחקה, למשל באשקלון - אחת הערים המטווחות בסיבוב הזה. לדברי כפיר אלקריף, מנכ"ל מלון הולידיי אין באשקלון, התפוסה במלון עומדת כעת על 30%, בזכות נציגי תקשורת זרה וכמה משפחות של חיילים פצועים.

"תמונת המצב עגומה. המלון בהפסדים. חזינו 70% תפוסה ביולי, אך לצערי נסיים עם 32% תפוסה, וזה אומר אובדן עצום של לינות ונזק של מאות אלפי שקלים. אני מקווה שכשהכול יסתיים, תושבי ישראל יבחרו לנפוש בדרום בכלל ובאשקלון בפרט. היינו רוצים לקבל תמיכה מהישראלים. אנחנו זקוקים לזה נואשות", אומר אלקריף.

בניגוד לאשקלון, תמונת המצב באילת מעודדת יותר. לדברי רוני פיבקו, מנכ"ל קלאב הוטל המכהן גם כממלא-מקום נשיא התאחדות המלונות בישראל וחבר בדירקטוריון מלונות אילת, התפוסה במלונות בעיר עומדת על 80%-85%.

לדבריו, העובדה שמתחילת האירועים נחתו באילת שני טילים, בזמן שבשאר הארץ נוחתים טילים פעמיים ושלוש ביום - אילת נותנת לישראלים תחושת ביטחון, ולכן הם נוהרים אליה. סיבה נוספת היא החלטת המלונאים האילתים להוזיל את עלויות האירוח בכ-20%-25%.

סיבה שלישית היא מחיקת טורקיה ממפת התיירות הישראלית: "למזלנו האדון ארדואן החזיר לנו את התיירות שחששנו לאבד. רק בשבוע האחרון היו 14 טיסות לאילת, ממש רכבת אווירית".

לדברי ניר דגן, מנכ"ל ארקיע, "גם ארקיע כחברות רבות במשק בכלל ובענף התעופה והתיירות בפרט סופגת מתחילת מבצע 'צוק איתן' נזקים כלכליים המוערכים נכון להיום במיליוני דולרים, שנובעים מכמה סיבות: האטה משמעותית של הזמנות חדשות המתרחשת בשיא העונה, לצד האטה זו יש ביטולים רבים של הזמנות קיימות, הן של משפחות וחיילים בהקשר לצווי 8 והן מצד אזרחים שמחליטים שלא לצאת לחופשה שהוזמנה".