חשש מוועדת "גולדסטון" 2: האו"ם עורך דיון מיוחד על עזה

חמש שנים מאז פורסם דוח "גולדסטון" שהאשים את ישראל בהפרת החוק הבינלאומי בעזה במסגרת מבצע "עופרת יצוקה", תכנס מועצת זכויות האדם של האו"ם דיון נוסף שבו יקראו מדינות ערב לחקור את פעילות צה"ל במערכה הנוכחית ברצועה

באן קי-מון / צלם: רויטרס
באן קי-מון / צלם: רויטרס

ביום ה-16 למבצע "צוק איתן" בעזה, מכנסת הבוקר (ד') בז'נבה מועצת זכויות האדם של האו"ם דיון מיוחד על המצב ברצועה, שבסיומו יבקשו העותרות להקים ועדת חקירה בינלאומית לבדיקת פעילות צה"ל.

הכינוס נערך לבקשתן של מצרים, שתייצג את דרישת החברות בליגה הערבית, ופקיסטן, שעתרה למועצה לבקשת הפלסטינים. לפחות 16 מדינות אחרות הביעו את תמיכתן בדיון, שבסופו צפויה להתגבש יוזמה מיידית לסיום הלחימה ברצועה ולקביעת טיוטת החלטה להקמת ועדת חקירה בינלאומית, שתחקור את טענות הפלסטינים לפשעי מלחמה בעזה מצד צה"ל. "הרג האזרחים ברצועת עזה, במיוחד ילדים, מעלה תהיות לגבי אמצעי הזהירות שנוקטת ישראל, שצריכה לפעול באופן מידתי", אמרה בפתח הדיון ראש מועצת האו"ם לזכויות האדם, נאבי פילאי.

הפעם האחרונה שבה הוקמה ועדה שכזו הייתה בשנת 2009, אז הורה האו"ם על חקירת פעילות צה"ל בעזה במהלך מבצע "עופרת יצוקה". ועדת החקירה שהוקמה חיברה לימים את דוח "גולדסטון", שקבע כי ישראל הפרה את האמנות הבינלאומיות וגרר שורת גינויים חריפים נגדה ברחבי העולם.

במקביל, נמשכים המאמצים הבינלאומיים להביא להפסקת אש בין ישראל לחמאס. במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול בתל אביב בהשתתפות מזכ"ל האו"ם, קרא באן קי מון לצדדים לחדול מהלחימה ולפתוח במגעים לסיום הלחימה.

"אני נמצא כאן בלב כבד", אמר המזכ"ל. "בחמאס ובג'יהאד ממשיכים לירות לעבר ישראל וזה מזעזע. ראיתי בעצמי את כל העדויות, את קטעי הווידאו - זה מזעזע וחייב להיפסק. המסר שלי הוא - הפסיקו להילחם והתחילו לדבר", אמר באן. "דברו כך שזה לא יקרה שוב בעוד כמה חודשים. יש לטפל בכיבוש ובייאוש, ופעולות צבאיות לא יגבירו את יציבותה של ישראל. אני מעריך ומקבל את זכוה של ישראל להגן על עצמה, אך ממליץ לכם לרסן את הפעולות הצבאיות".