הטרור העולמי יותר קטלני: עלייה של 30% בקורבנות אשתקד

עפ"י נתוני חברת ייעוץ לסיכונים עולמיים מייפלקרופט, גבה הטרור העולמי 18,668 קורבנות בשנה שחלפה, לעומת ממוצע של 14,433 ב-5 השנים שלפניה ■ לעומת זאת, מספר התקפות הטרור ירד ל-9,471 לעומת ממוצע חמש-שנתי של 10,468

פיגוע בעיראק / צילום: רויטרס
פיגוע בעיראק / צילום: רויטרס

הטרור העולמי הפך לקטלני הרבה יותר בשנה שעברה, עם עלייה של 30% במספר הקורבנות מהממוצע של חמש השנים הקודמות, לפי מחקר חדש. הנתונים האחרונים של חברת הייעוץ לסיכונים עולמיים מייפלקרופט שפורסמו היום (ד') מצביעים על 18,668 קורבנות בשנה שחלפה, לעומת ממוצע של 14,433 בחמש השנים שלפניה.

מספר התקפות הטרור, לעומת זאת, ירד ל-9,471 וממוצע חמש-שנתי של 10,468, "מה שאומר שהשיטות של הטרור הפכו לקטלניות יותר בשנה האחרונה", לפי הדו"ח. מלבד גביית המחיר בחיי אדם, הטרור גובה גם מחיר כלכלי.

"לוח המחוונים של טרור וביטחון" של מייפלקרופט איבחן 12 מדינות כ"מסוכנות מאוד", שמתאפיינות ברמה גבוהה של אי יציבות ושלטון חלש. בראש הרשימה מופיעה עיראק, שהיו בה יותר מפי שלושה התקפות טרור בהשוואה לבאה בתור, אפגניסטן. ממשלת בגדאד, לפי הדו"ח, אינה מסוגלת ללחום במיליציה האיסלאמית דאעש, וכבר איבדה שליטה בכמה ערי מפתח בצפון ובמרכז המדינה.

אפגניסטן, פקיסטן וסומליה באות אחרי עיראק, אבל בניגריה, החמישית ברשימה, ההתקפות הן הקטלניות ביותר.

הכלכלה האפריקאית הצומחת במהירות זו זועזעה על ידי 146 דיווחים על התקפות טרור בשנה האחרונה, שגרמו למותם של 3,477 בני אדם, ממוצע של 24 להתקפה - הרבה יותר מהממוצע בעיראק, 2 הרוגים בהתקפה.

הקבוצה האסלאמית בוקו חראם זורעת הרס במדינה, והיא נחשבת לאחראית לחטיפת 200 נערות בית ספר לפני שלושה חודשים. זו דוגמה לקושי לטפל במיליציה שנוהגת לפעול גם מעבר לגבול הניגרי.

"לוב, קניה ומצרים הן בין קומץ מדינות שהסיכון בהן גדל משמעותית", כתב ג'ורדן פרי, מנתח סיכונים פוליטיים בחברה, והוסיף ש"תעשיות מפתח כמו תיירות, נפט וגז ספגו נזק משמעותי מן הטרור".

הפקת הנפט הגולמי בלוב "נעצרה למעשה", קובע הדו"ח, על רקע הכפלת אירועי הטרור בשנה האחרונה. במצרים, שמדורגת גם היא כמדינה בסיכון גבוה, סקטור התיירות נפגע בצורה הקשה ביותר. התיירות, שמייצגת 11% מן התמ"ג המצרי, סבלה מצניחה של 43% בהכנסות ברבעון הראשון של 2014, בהשוואה לרבעון המקביל שנה לפני כן.

הסיפור דומה בקניה, שמדורגת במקום ה-12 ברשימת המדינות המסוכנות ביותר. התיירות מהווה 12% מהתמ"ג הקניאתי, והיא נפגעה קשות מאז ההתקפה על קניון ווסטגייט בניירובי בשנה שעברה.

עם זאת, למרות שיוני 2014 היה החודש הקשה ביותר בקניה מאז ההתקפה בווסטגייט, הנפקת האירובונדס של קניה בסך 2 מיליארד דולר זכתה לקבלת פנים חמה בשוק, ושיקפה "התעניינות מתמשכת של משקיעים במדינה זו".

הדו"ח הצביע גם על העלייה המהירה במספר התקפות הטרור בסין. מניין ההרוגים עומד על 76 מתחילת שנה זו, לעומת 16 בלבד בינואר-יוני 2013. האפקט הכלכלי זניח עד כה, אך "הסיכון צפוי לעלות".