חברה שמפתחת טיפול משופר לחיידק טורף גייסה 23 מ' ד'

המוצר של אטוקס ביו מטפל בתוצאות של מתקפת החיידק הטורף, לא על ידי הרג החיידק עצמו, אלא על ידי גיוס מערכת החיסון, כך שמצד אחד תפעל ביעילות רבה נגד החיידק, ומצד שני לא תפעל כל כך חזק עד שתהרוס בעצמה את הגוף

חברת אטוקס ביו (Atox Bio) הודיעה היום על גיוס 23 מיליון דולר מהקרנות SR1, קרן ההון סיכון התאגידית של חברת התרופות GSK, קרן אורבימד וקרן ההון סיכון של חברת התרופות לונדבק. אטוקס פיתחה מוצר לא-אנטיביוטי לטיפול בחיידק טורף, וסיימה לפני כשנה את שלב II של הניסויים הקליניים. החברה הוקמה על ידי יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, והיא חלק מהפורטפוליו של אינטגרה, חברה האחזקות של יישום.

"מאז סיום הניסוי, אנחנו עובדים על סבב הגיוס", מספר מנכ"ל החברה, דן טלמן, "רצינו לשלב בין משקיעים אסטרטגיים לבין משקיעים פיננסיים לסבב גדול יחסית. SR1 לא רצתה להשקיע בלי קרן מקומית, וכך הגענו גם לאורבימד וכשנסגר שיתוף הפעולה בין שתיהן, הצטרפה גם לונדבק".

"חיידק טורף" (NSTI) הוא השם שניתן לתופעה בה חיידק אלים גורם לנמק ברקמות רכות ומעטפת השריר. המוצר של אטוקס ביו מטפל בתוצאות של מתקפת החיידק הטורף, לא על ידי הרג החיידק עצמו, אלא על ידי גיוס מערכת החיסון, כך שמצד אחד תפעל ביעילות רבה נגד החיידק, ומצד שני לא תפעל כל כך חזק עד שתהרוס בעצמה את הגוף. התרופה של אטוקס ביו פותחה על ידי פרופ' ריימונד קמפפר וד"ר גילה ארד מהאוניברסיטה העברית.

הקלות מה-FDA

המוצר מתאים גם לחיידקים אלימים אחרים, אולם הוחלט להתחיל מפיתוח טיפול לחיידק טורף, משום שכיום אין טיפול מוצלח למחלה. בשל כך, קיבלה החברה מספר הקלות בפיתוח מה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית ומה-EMA, רשות התרופות האירופאית. אטוקס תיכנס בקרוב, בזכות גיוס ההון הנוכחי, לניסוי גדול ורב מרכזי במוצר, והיא מקווה (אך עוד לא בטוחה) כי בגלל הצורך העז במוצר כזה בשוק, תוכל לקבל אישור על בסיס הניסוי היחיד. זאת, בתנאי שתוצאותיו יהיו טובות כמובן. הסכום שגויס צפוי להספיק לעריכת הניסוי.

בניסוי שלב II ב-40 חולים, הראתה החברה כי בשימוש בתרופה, החולים מתגברים מהר יותר על בעיות בתפקוד האיברים הפגועים, שוהים זמן קצר יותר (ב-50%) במחלקה לטיפול נמרץ, זקוקים להנשמה מלאכותית קצרה יותר ולמספר קטן יותר של ניתוחים להסרת רקמה פגועה. היום הטיפול בתסמונת NSTI כוללת אנטיביוטיקה חריפה (שלא תמיד מועילה), ניתוחים רבים וקטיעות כירורגיות כדי למנוע את התפשטות החיידק.

טלמן מוסיף כי קרנות ההון סיכון של GSK ושל לונדבק הן קרנות שפועלות בנפרד מן התאגידים שלהן ואינן משקיעות בהכרח בתרפות שיכולות להתאים לקו המוצרים הקיים שלהן. ואולם, הוא מוסיף כי ל-GSK יש קו מוצרים למלחמה במחלות זיהומיות, וכי הקרן התייעצה עם התאגיד בטרם השקיעה בחברה.