הבנקים מוחקים לשמן תעשיות חוב של 65 מיליון שקל

הפועלים, לאומי והבינלאומי ימחקו לחברה הוותיקה, שאחראית למותגים כמו "עץ הזית" ו"שמן", חוב של 65 מיליון ש' ■ בעל השליטה יזרים 50 מיליון ש'

הרחק מעין הציבור סגרה חברת שמן תעשיות את אחד מהסדרי החוב הגדולים שנחתמו בשוק בתקופה האחרונה, בהיקף של קרוב ל-300 מיליון שקל, מול הבנקים הפועלים, לאומי והבינלאומי. במסגרת ההסדר, עליו דיווחה החברה אמש (ד'), יימחקו לה הבנקים כ-20% מהחוב (65 מיליון שקל), ועיקר הסכום הנותר (177 מיליון שקל) ייפרס לתקופות של 3-7 שנים.

במסגרת זו, תקבל שמן שלוש הלוואות שונות לשלוש שנים, בסכומים של 20 מיליון שקל, 55 מיליון שקל ו-62 מיליון שקל. 40 מיליון שקל נוספים תקבל החברה לתקופה של 7 שנים, וכן יועמד לה אשראי לזמן קצר בהיקף של 29 מיליון שקל.

תרומתו להסדר של בעל השליטה בחברה, חיים פינק, תהיה הזרמה של 50 מיליון שקל תמורת הקצאה של 33% ממניות החברה, כך שלאחר מכן הוא יחזיק בכ-80% מהונה. 20 מיליון שקל מכספו של פינק ישמשו לפירעון חוב לבנקים, 20 מיליון שקל נוספים לצרכי ההון החוזר של החברה ו-10 מיליון שקל יסייעו לה לפרויקט הסבת המפעל שלה לשימוש בגז טבעי.

בנוסף, במסגרת ההסדר, לפינק תהיה אופציה להעמיד לחברה הלוואה של 55 מיליון שקל לתקופה של 9 שנים. ההסדר יבטל את ערבויותיו הקיימות של פינק לחובות החברה כלפי הבנקים. ביצוע ההסדר עדיין כפוף לכמה אישורים ואם אלה לא יתקבלו עד ל-10 בספטמבר ההסכמות שהושגו בין הצדדים יבוטלו.

שמן תעשיות נוסדה ב-1920 בלונדון והחזיקה במפעל ייצור השמן הראשון בארץ. ב-1970 היא עברה החברה לידי קונצרן כור, וב-1997 היא נרכשה על די משפחת פינק יחד עם קבוצת משקיעים. מסוף 2008 מחזיק את השליטה בחברה היהלומן הבלגי חיים ליאון פינק.

הפסידה 26 מיליון שקל בשלוש שנים

לחברה שני תחומי פעילות עיקריים: רכש, ייצור ושיווק של שמנים וגרעינים להזנת בעלי חיים (חטיבת האגרו-מזון) ופיתוח ושיווק שמנים לשוק הקמעונאי והמוסדי (חטיבת המזון), הכוללים בין היתר שמן זית, שמן סויה, שמן חמניות ושמן קנולה. בין המותגים העיקריים שהיא משווקת ניתן למנות את "עץ הזית", "שמן", "מילומור" ו"מגד". מנכ"ל החברה הוא חיים אינזלברג, ובעל השליטה, פינק, מכהן כיו"ר.

בשלוש השנים האחרונות הפסדיה של שמן מצטברים ל-26 מיליון שקל, על מחזור מכירות שנע בין 630 מיליון שקל ל-700 מיליון שקל. החברה נסחרה הבוקר לפי שווי של כ-20 מיליון שקל בלבד, לאחר שאיבדה כ-35% מערכה בשנה האחרונה. במהלך המסחר היום רשמה המניה עליות דו ספרתיות.

מימון פעילותה של שמן תלוי באופן מוחלט בבנקים, ולפני כמה חודשים היא דיווחה כי הגיעה להבנות עמם, לאחר שלא עמדה בחלק מאמות המידה הפיננסיות שנקבעו לה. בדוחותיה האחרונים, שפורסמו בסוף מאי, ציינה שמן כי היא זקוקה להגדלת מסגרות האשראי לצרכי ההון החוזר שלה, אולם הבנקים לא אישרו את הבקשה, ותחת זאת ביקשו להתחיל במגעים להסדר בין הצדדים.

לדוחות החברה מצורפת הערת "עסק חי", ורואי החשבון שלה מפנים את תשומת הלב לגירעון של 34 מיליון שקל בהון החוזר, בנוסף לבעיות מול הבנקים, בעקבותיהם צפתה החברה כי במהלך השנה "ייווצרו לה קשיים תזרימיים משמעותיים באופן שהיא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה".

בקופתה של שמן מזומנים בהיקף של 13 מיליון שקל מול התחייבויות שוטפות של 213 מיליון שקל, מחציתן לבנקים. סך התחייבויות החברה מסתכמות בכ-380 מיליון שקל.