עיריית הרצליה תכפיל את הפיצוי לבעלי קרקע שהופקעה לטובת פארק

‎‎השופטת דרורה פלפל: "ראוי היה לה לעירייה לפעול לתשלום הפיצוי במועד, ולא לסכל את תכלית החוק ולהתייחס לבעלי רכוש בצורה לא עניינית על גבול העוינות" ■ 100 בעלים שהחזיקו ב-200 דונם קרקע יפוצו ב-15 מיליון דולר

פארק הרצליה / צילום: תמר מצפי
פארק הרצליה / צילום: תמר מצפי

מכה לעיריית הרצליה: לאחר שנים של התדיינות משפטית, בית המשפט המחוזי בתל-אביב חייב את העירייה להכפיל את סכום פיצויי ההפקעה שישולמו לבעלי הקרקע בעיר, שהופקעה לטובת פארק עירוני שהיום פועל כ"פארק הרצליה". זאת, לאחר שבמשך שנים קודמה על הקרקע תוכנית להקמת מגדלי מגורים.

מדובר בקרקע ששטחה 200 דונם, ועליה הוקם שלב א' של הפארק העירוני.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דרורה פלפל, העמידה את סכום הפיצוי הכולל עבור 100 בעלים שהחזיקו בקרקע על 15 מיליון דולר, לפי סך של 53,800 דולר לדונם. מתוך סכום זה שילמה העירייה סכום שאין עליו מחלוקת בסך 5 מיליון דולר לפי סך של 28 אלף דולר לדונם, כך שכעת תיאלץ העירייה להשלים את סכום הפיצוי.

‏בנוסף, פלפל חייבה את העירייה בתשלום דמי שימוש שנתיים של 6% מ-2001 וכן בסך 200 אלף שקל כשכר-טרחת עורכי הדין של התובעים.

הפארק צפוי לכלול בעתיד 717 דונם שמתוכם 200 בבעלות העירייה, ועוד 320 דונם בבעלות פרטית, שנושא הפיצויים בהם טרם נדון. בנוסף מתחה השופטת ביקורת על התנהלות העירייה מול בעלי הקרקע וכינתה אותה "לא עניינית, על גבול העוינות".

הסכסוך בין עיריית הרצליה לבעלי הקרקעות בפארק הרצליה (הידוע גם כפארק הבאסה) נמשך יותר מ-15 שנה, מאז כיהנה שרת הבריאות יעל גרמן כראש העיר. המחלוקת בין בעלי הקרקע לעירייה לגבי גובה הפיצוי המגיע להם הגיעה לבית המשפט, ובעלי הקרקע טענו כי החישוב צריך להיעשות לפי סכום של 104 דולר למ"ר - בעוד העירייה טענה כי הסכום למ"ר עומד בסך-הכול על 28 דולר למ"ר.

‏בסופה של המחלוקת קיבל בית המשפט המחוזי את טענות הבעלים, שיוצגו בידי עו"ד עודד ישראלי, וקבע כי לבעלים בשלב א' של הפארק (200 דונם) מגיע פיצוי בסך של 53,800 דולר לדונם. סכום זה צובר ריבית והצמדה לפי החוק לתיקון דיני רכישת מקרקעין, משנת 2000 ועד למועד התשלום בפועל.

‏בעלי הקרקע טענו עוד כי העירייה הפרה את חובתה לשלם להם את הפיצוי במועד, תפסה את השטח שלא כדין והשכירה אותו לאגודות הספורט של הרצליה ולבית-קפה בתחום הפארק העירוני.

לטענתם, העירייה שלשלה לכיסה מאות אלפי שקלים כדמי שכירות מדי שנה, אולם להם היא לא העבירה פרוטה, ואפילו התחמקה מלשלם את פיצויי ההפקעה המינימליים המגיעים להם. לפיכך דרשו בעלי הקרקע מהעירייה דמי שימוש בגין הקרקע.

בית המשפט קיבל את הטענה הזו, והשופטת פלפל מתחה ביקורת קשה על העירייה: "מה שעשתה העירייה זה לקחת תוצאות מיטיבות לה מכל חוות-דעת אפשרית ולחברן ביחד. אני לתומי סברתי כי מטרת פיצוי ההפקעה זה לא לקפח את האזרח שרכושו ניטל ממנו לטובת הכלל, אלא להעניק לו פיצוי נכון וצודק כדי שיוכל לרכוש רכוש אחר".