קבינט יוקר המחיה אישר פתיחת התחרות בשוק המלט

ההחלטה של משרדי האוצר והכלכלה מאשרת הסדר למכירת מפעל הרטוב לייצור צמנט, של חברת נשר. כמו כן, כוללת ההחלטה הסדרה נוספת של הענף, והתחייבות של חברת נשר להורדה של 2% במחיר המלט

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

האם עלויות הבנייה יירדו באופן משמעותי בקרוב? קבינט יוקר המחיה אישר היום (ב') את הצעת ההחלטה שהגישו שרי האוצר והכלכלה המאשרת הסדר שיכניס יצרן צמנט חדש לשוק המלט הישראלי וישבור את המונופול של חברת נשר. "כניסת שחקן בעל יכולות ייצור לשוק הצמנט הינו מהלך שיכניס לראשונה תחרות לשוק ייצור הצמנט, המהווה תשומה אסטרטגית בהיבטי בנייה למגורים, מוסדות ציבור ותשתיות", נכתב בהודעה משותפת שפרסמו משרדי האוצר והכלכלה.

ההחלטה מאשרת הסדר למכירת מפעל הרטוב לייצור צמנט, של חברת נשר. כמו כן, כוללת ההחלטה הסדרה נוספת של הענף, והתחייבות של חברת נשר להורדה של 2% במחיר המלט, כתנאי לכניסה להסדר וכל זה בלוח זמנים קצר. ההסדר הינו תוצאה של עבודה משותפת של משרד הכלכלה, משרד האוצר, אגף תקציבים, ועדת המחירים והרשות להגבלים עסקיים.

על פי המתווה שאושר חברת נשר תצא להליך שבסופו יימכר מפעל הרטוב. מכירת המפעל תכניס תחרות אפקטיבית לשוק הצמנט. השחקן החדש (שאינו קשור לנשר) יהווה תחרות אפקטיבית לנשר ויעודד ירידת מחירים. במקביל למכירת מפעל הרטוב, התחייבה נשר להפחית את מחירי הצמנט שלה ב-2% באופן מיידי תוך התחייבות לא להעלות את מחירי המכירה לאחר ההפחתה.

ועדת המלט, פרסמה את מסקנותיה הסופיות במטרה להוביל לשינוי מבני בשוק המלט, ולעודד כניסת מתחרים חדשים לשוק - הן יבואנים והן יצרנים מקומיים. המלצות הוועדה היו: הצבת חסמים בפני גורמים מונופוליסטיים בשוק, והורדת חסמי כניסה בפני מתחרים פוטנציאליים. ההסדר שאושר היום בקבינט למעשה מיישם את המלצות הוועדה תוך קיצור משמעותי של לוח הזמני הצפוי ליישום.