מכה לרוסיה: תשלם 50 מיליארד דולר לבעלי מניות חברת הנפט יוקוס

זאת בשל פיצולה והלאמתה - כך קבע ביהמ"ש לבוררות בהאג ■‏‎‎‏ רוסיה הודיעה כי תערער ‏‎‎‏■ הנהנה הגדול: ליאוניד נבזלין, המחזיק 70% ב-‏GML‏ ■ מיכאיל חודורקובסקי, ששלט ביוקוס, אינו צד לתביעה לאחר שוויתר על חלקו לטובת נבזלין

ליאוניד נבזלין / צלם: איל יצהר
ליאוניד נבזלין / צלם: איל יצהר

בית המשפט לבוררות בהאג, הולנד, פסק היום (ב') כי רוסיה צריכה לשלם לקבוצת משקיעים בחברת הנפט הענקית לשעבר יוקוס כ-50 מיליארד דולר בגלל הפקעת נכסיה. מדובר במכה גדולה לרוסיה, שמצויה על סף מיתון כלכלי.

בית המשפט מסר כי הוא העניק לבעלי המניות בקבוצת ‏GML‏ רק פחות ממחצית מתביעתם המקורית בסך 114 מיליארד דולר, ובכך נענה חלקית לבקשתם לקבל את הכספים שהפסידו כאשר הקרמלין השתלט על יוקוס, שנשלטה בעבר על-ידי מיכאיל חודורקובסקי.

טים אוסבורן, מנהל קבוצת ‏GML‏, קידם בברכה את הפסיקה, אותה הגדיר כ"חיובית מאוד מבחינתנו". לדבריו, מדובר בסכום הפיצויים הגדול ביותר שנפסק אי-פעם.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, מסר כי רוסיה תערער קרוב לוודאי על ההחלטה. פירוש הדבר הוא שבעלי המניות לשעבר, שנאבקו ברוסיה במשך 10 שנים בבתי משפט שונים, יצטרכו להמשיך להילחם בבית משפט על הפיצוי שמגיע להם לכאורה.

‏‏"הצד הרוסי, אותן סוכנויות שמייצגות את רוסיה בתהליך הזה, יצטרך ללא ספק להשתמש בכל האפשרויות המשפטיות שלו כדי להגן על עמדתו", אמר לברוב בתגובה לשמועות שדלפו עוד לפני פסק הדין.

הפסיקה פוגעת ברוסיה כאשר היא ניצבת בפני עיצומים בינלאומיים על חלקה במשבר האוקראיני, וזעם על הפלת מטוס הנוסעים המלזי מעל מזרח אוקראינה, כנראה על-ידי בדלנים אוקראינים פרו-רוסים. רוסיה מתמודדת גם עם האטה בצמיחתה הכלכלית.

בית הדין הקבוע לבוררות בהאג הודיע כי רוסיה תהיה חייבת לשלם את הפיצוי לחברות-בנות של קבוצת מנאטפ מגיברלטר, החברה שבאמצעותה שלט חודורקובסקי, לשעבר האיש העשיר ברוסיה, ביוקוס.

‏גרופ מנאטפ קיימת כיום כחברת האחזקות ‏GML‏, וחודורקובסקי כבר אינו בעל מניות בה או ביוקוס. חודורקובסקי, שאינו צד לתביעה, נעצר באיומי נשק ב-2003 בשדה תעופה בסיביר והורשע בגניבה והעלמת מס ב-2005.

חברת יוקוס, בעבר בעלת שווי של 40 מיליארד דולר, פוצלה והלאמה, כאשר רוב הנכסים עוברים לרוסנפט, חברה שמנוהלת על-ידי איגור סצ'ין, בעל ברית של הנשיא ולדימיר פוטין.

‏מניית רוסנפט נסחרה הבוקר בירידה של 0.6%, ומדד ‏RTS‏ של המניות במוסקבה ירד ב-1.8%, והרובל נחלש.

בנפרד, בית הדין האירופי לזכויות אדם בסטרסבורג צפוי לפרסם ביום חמישי השבוע החלטה בתביעה של יוקוס נגד רוסיה בסך מיליארדי דולרים. בית הדין הזה אמור לקבוע אם יוקוס תקבל רק הכרה בצדקתה או פיצוי, מסרה דוברת של יוקוס.

התביעה של יוקוס לבית הדין הזה, שהיא בשם כל בעלי מניות יוקוס, טוענת כי נכסי החברה נשללו ממנה באופן בלתי חוקי, על-ידי הטלת מסים כוזבים ומכירה פומבית מזויפת של הנכסים העיקריים לה.

מבקרי הקרמלין ראו בפרשת מעצרו של חודורקובסקי הוכחה ניצחת לסגנון שלטונו האוטוקרטי של פוטין. חודורקובסקי ויוקוס הורשעו בהעלמת מס פנטסטית וגניבה בסך 25 מיליארד דולר. פוטין הצדיק את ההרשעה באומרו: "גנב צריך להיות בבית סוהר", סיסמה ידועה מהתקופה הסובייטית.

‏פוטין העניק בדצמבר שעבר חנינה לחודורקובסקי אחרי 10 שנים בכלא, והוא חי כעת בשווייץ. חלק משותפיו לשעבר נמלטו מבעוד מועד לישראל ומתגוררים בה.

היומון "קומרסנט", שדיווח על הפסיקה בהאג, מסר כי בית המשפט פסק כי רוסיה הפרה אמנת אנרגיה בינלאומית מ-1991 להסדרת השקעות במגזר זה. בית המשפט פסק גם כי רוסיה חייבת להתחיל בתשלום הפיצוי ב-2 בינואר הקרוב, או שהיא תצבור ריבית על הקנס.

‏מנהל ‏GML‏ אוסבורן צוטט בעיתון באומרו כי חברה זו תאלץ את רוסיה לבצע את התשלום, "אם היא לא תשלם במסגרת הזמן שנקבעה בבית המשפט".

‏כל תשלום יחולק בין בעלי המניות. המוטב הגדול ביותר כנראה הוא ליאוניד נבזלין, יליד רוסיה, שנמלט לישראל (ומתגורר בהרצליה) כדי להימנע ממעצר ברוסיה. הוא מחזיק בכ-70% ב-‏GML‏. דובר של נבזלין סירב להגיב.

4 בעלי מניות גדולים אחרים, בחלקים שווים, הם פלטון לבדב, מיכאיל ברודנו, ולדימיר דובוב ו-ואסילי שקנובסקי.

אחרי מעצרו ויתר חודורקובסקי על החזקת השליטה שלו במנאטפ, שהחזיקה ב-60% עד 70% מיוקוס, לטובת נבזלין.

‏בעלי מניות ‏GML‏ לא אמורים לתבוע פיצוי פעמיים, ולכן אם הם יקבלו פיצוי במשפט אחד, התביעה שלהם במשפט אחר תצומצם בהתאם, אמר אוסבורן בעבר לרויטרס. ‏‎‎‏

נבזלין מסר בתגובה: "אני מאוד מרוצה שהטריבונל הבינלאומי בהאג החליט שרוסיה הפרה את החוקים הבינלאומיים והלאימה את יוקוס בצורה בלתי חוקית".