לקראת ההתייעלות בדיסקונט, אשר-טופילסקי מייעלת גם את ההנהלה

בעקבות עזיבת ראש מערך משאבי אנוש, יוסי פרץ, יאוחד המערך תחת חטיבת התפעול בראשות יפית גריאני, וחלק מחטיבתה יעבור לחטיבת הטכנולוגיות

לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי
לילך אשר טופילסקי / צילום: תמר מצפי

מנכ"לית בנק דיסקונט, לילך אשר טופילסקי, מבצעת במקביל לתוכנית ההתייעלות בבנק גם התייעלות בהנהלה. יוסי פרץ, ראש מערך משאבי אנוש, הודיע לבנק על פרישתו מהתפקיד בשל סיבות אישיות. בד בבד עם הודעה זו החליטה אשר טופילסקי לבטל את תקן חבר ההנהלה בתחום זה, ולאחד את מערך משאבי האנוש תחת חטיבת התפעול והלוגיסטיקה, שבראשה עומדת יפית גריאני.

גריאני תעמוד כעת בראש חטיבה אחת שתיקרא חטיבת משאבים, ותכלול את אגף משאבי אנוש ואגף הנכסים והבינוי. החטיבה בראשות גריאני תהיה למעשה זרוע היישום של תוכנית ההתייעלות בבנק, שתכלול הן היבטים הקשורים בעובדים, הן היבטים תפעוליים אחרים כנדל"ן. דיסקונט צפוי להציג את תוכנית ההתייעלות במועד פרסום דוחות הרבעון השני, ב-20 באוגוסט.

במקביל עושה אשר טופילסקי צעד נוסף, ומוציאה מהחטיבה של גריאני את אגף התפעול שיאוחד עם חטיבת הטכנולוגיות בראשות לוי הלוי. החטיבה במבנה החדש תרכז את התשתית הטכנולוגית והתפעולית של הבנק. "השינויים המבניים בהנהלת הבנק תומכים בתוכנית האסטרטגית המתגבשת בימים אלה, ומהווים חלק מרכזי מהתשתית להטמעת שינויים מתוכננים בבנק", מסרה מנכ"לית דיסקונט.

השינויים הללו מחזקים את מעמדם של גריאני והלוי בבנק - מדובר בשני מינויים שעשתה אשר טופילסקי מאז שנכנסה לתפקידה לפני חמישה חודשים בקירוב. גריאני קודמה מתוך הבנק, ואילו הלוי הובא מבחוץ (ממנורה מבטחים); לאשר טופילסקי היכרות עמו מתקופתם המשותפת בבנק הפועלים.

מלבד ה"סדר" שעושה אשר טופילסקי בחלוקת התפקידים בבנק, הצעד נועד גם לצמצם את מספר חברי הנהלת דיסקונט, כדי לשדר לעובדים שההתייעלות מגיעה גם לדרגים הגבוהים. נזכיר כי דיסקונט הוא בעל יחס היעילות החלש ביותר במערכת הבנקאית.

עד היום היו לדיסקונט 12 חברי הנהלה. לשם השוואה, בשני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי - יש 13 חברי הנהלה. במזרחי טפחות - שנחשב בפרמטרים רבים גדול יותר מדיסקונט - יש 11 חברי הנהלה, ובבינלאומי יש 10 חברי הנהלה.

לפי הערכות, ייתכן והצמצום הנוכחי אינו הצמצום האחרון שתבצע אשר טופילסקי בהנהלת הבנק. מקום נוסף בו יכולה אשר טופילסקי לשקול לבצע התייעלות הוא בתחום נכסי הלקוחות, ואיחודו הפעילות בו לתוך חטיבה אחרת. בהקשר זה, נציין כי ברוב הבנקים אין כיום חטיבה נפרדת לניהול נכסי לקוחות. כך לדוגמה בבנק הפועלים, ממנו הגיעה אשר טופילסקי חטיבה זו אוחדה לפני מספר שנים לחטיבת השווקים הפיננסים.

פרץ, שהודיע על עזיבתו, יסיים את תפקידו לאחר 3 שנים. פרץ כיהן בעבר כראש אגף משאבי אנוש במוסד וכקצין שלישות ראשי. פרץ הגיע לבנק בתקופה בה גובשה תכנית התייעלות של המנכ"ל דאז ראובן שפיגל. מאז חלפו 3 שנים, ויחסי היעילות של הבנק לא רשם שיפור משמעותי. כעת שוב עמלים על תוכנית התייעלות, ושוב יאויש תפקיד משאבי האנוש מחדש, כאשר הפעם מתווסף לכך שינוי מבני בהנהלה.