ח"כ חנין זועבי הושעתה לחצי שנה מהכנסת

עונש חמור של ועדת האתיקה: זועבי הורחקה מדיוני המליאה וועדות הכנסת, עקב דבריה כי חוטפי הנערים אינם טרוריסטים ■ הוועדה: "זועבי חרגה ממתחם ההתבטאויות הלגיטימי של ח"כ; יש בדבריה משום הזדהות עם אויבי המדינה"

ח"כ חנין זועבי (בל"ד) הושעתה לחצי שנה מהדיונים במליאת הכנסת - עד 1 בפברואר 2015.

מדובר בעונש חמור אותו הטילה ועדת האתיקה של הכנסת, והוא כולל גם הרחקה מדיוני הוועדות השונות בפרלמנט.

על אף שמדובר בעונש המירבי שניתן להטיל על חבר כנסת, והוטל לראשונה בהיסטוריה של הכנסת, תמשיך זועבי ליהנות משכר של חברת כנסת, רכב צמוד, שני עוזרים פרלמנטריים, כמו גם משאר התנאים שלהם זכאים חברי הכנסת.

החלטת ועדת האתיקה התקבלה למרות שאתמול (ב') הודיע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז ניזרי, כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד זועבי, בגין הדברים שאמרה בסמוך לחטיפת הנערים בגוש עציון.

לדברי עו"ד ניזרי, זועבי הביעה הסתייגות מפעולת החטיפה למרות דבריה האחרים, ולכן דבריה לא מהווים הסתה לאלימות. עם זאת, זועבי עדיין צפויה להיחקר בחשד להסתה לאלימות והעלבת עובד ציבור בעקבות קריאות גנאי שהשמיעה נגד שוטרים בכניסה לדיון משפטי בבית משפט בנצרת.

"חצתה כל גבול"

"אני מכיר את העמדה העקבית של ועדת האתיקה, שלפיה יש להגן על חופש הביטוי הפוליטי של חברי הכנסת בכלל, ושל חברי כנסת המייצגים מיעוטים בפרט, וכיו"ר הכנסת אני סבור כי מדובר במדיניות נכונה וראויה", אמר היום (ג') יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין. "עם זאת, סבורני כי ח"כ זועבי חצתה זה מכבר כל גבול ביחס להתנהגות המצופה מחבר כנסת".

לדבריו, "הפניות הרבות המגיעות אליי מעידות כי אין מדובר במקרה 'רגיל' של התבטאות חריפה או מקוממת, כפי שקורה מעת לעת בכנסת, אלא בהתנהגות נמשכת ומתגרה, שיש בה כדי לכרסם כרסום של ממש במעמדה של הכנסת בעיני הציבור.

"לכן אני סבור כי על ועדת האתיקה לעשות שימוש בסמכויות הנתונות לה, באופן שיעביר מסר הן לח"כ זועבי והן לציבור הרחב, כי תחת זכות היסוד לחופש ביטוי פוליטי לא ניתן לתמוך בארגוני טרור ולעודד מעשי טרור נגד המדינה ואזרחיה".

זועבי ניסתה להגן על עצמה בפני הוועדה ומסרה כי "אני דוחה מכל וכל את התלונה הקנטרנית, המעידה על תרבות שלטת של גזענות וצורך לשלוט באחר ולדכא את הדעות הפוליטיות שלו. התייחסתי לקונטקסט של המשפט (העוסק בחוטפי הנערים) בשלל ראיונות תקשורתיים, ולא אחזור על כך שוב, ואבקש שוועדת האתיקה תעיין בהם לקבלת תמונה מלאה".

לדבריה, "חבל גם שיו"ר הכנסת בחר להביא ציטוט חלקי ולהשמיט את החלק בו אמרתי 'גם אם אני לא מסכימה איתם'. בכל אופן, אני מודה שהפעילות הפוליטית והפרלמנטרית שלי, כמו ההצהרות והעמדות שלי, מייצגות דעות פוליטיות וערכים סותרים לחלוטין לאלה שמשתקפים מאחורי התלונות. על זה גאוותי, כי הקובלנות מונעות מתפיסות עולם גזעניות ואנטי-דמוקרטיות.

"אני מייצגת חזון של צדק, חירות ושוויון, ודרך מאבק בלתי מתפשרת נגד הגזענות, הדיכוי, האפליה, הנישול ושלילת הזכויות. אני מאמינה שעם גזענות וכוחנות לא צריכים להתפשר, וכי כיבוד ערך האדם וזכויותיו הוא הדרך היחידה לחיים נורמליים ובטוחים לכולם. אסור להיכנע לכל אלה שלא מסכימים איתי ורוצים גם להשתיק אותי, להעניש אותי ואף להתנקם בי".

בהחלטת ועדת האתיקה הודגש כי "זכותם של חברי הכנסת לבטא עמדות שאינן בקונצנזוס ולהביע ביקורת פומבית על הממשלה שמורה להם גם בתקופת לחימה. אין לראות בעצם השמעת ביקורת חריפה על מהלכים צבאיים או על מדיניות הממשלה במהלך תקופת לחימה משום הפרה של כללי האתיקה.

"אולם, יש להבחין בין ביקורת ומחאה חריפים אך לגיטימיים, לבין עידוד אויבי המדינה, קריאה לפגיעה בישראל ומתן לגיטימציה למעשי טרור נגד אזרחי המדינה.

"הציבור בישראל, כמו בכל מדינה, מצפה כי חברי הפרלמנט, המצהירים אמונים למדינה, לא יעודדו את הקמים נגדה ואת אלה המבקשים להרוג את חייליה ואזרחיה ויתמכו בהם, וכי ביקורתם על הממשלה, חריפה ככל שתהא, תיאמר מנקודת מבט של מי שדורש את טובת המדינה ואזרחיה ומתוך כך מבקש להשפיע על מדיניותה".

רגב: "אין מקום לבוגדים"

ח"כ מירי רגב, יו"ר וועדת הפנים של הכנסת ויוזמת המהלך נגד זועבי, מסרה כי היא שמחה על ההחלטה, וכי "אין ספק שזועבי תרד למחתרת יחד עם בכירי החמאס, ואני אשיג את החלטתי להסיר את חסינותה. הדחתה של זועבי קרובה מאי-פעם. אין מקום לבוגדים בכנסת".

שר החוץ אביגדור ליברמן כתב בעמוד הפייסבוק שלו בתגובה להחלטה: "את חנין זועבי לא מספיק להרחיק לחצי שנה מדיוני הכנסת - צריך להרחיק אותה מישראל לקטאר, שתצטרף לבוגד ממפלגתה שכבר ברח לשם, עזמי בשארה".

סגנית השר ציפי חוטובלי מסרה: "זועבי לא ראויה להיות אזרחית מדינת ישראל. הכנסת עשתה היום מעשה סמלי, אך כל עוד היא ממשיכה לקבל משכורת מכנסת ישראל ולכהן כחברת כנסת - הביזיון הלאומי נמשך. הדבר הנכון לעשות הוא לפעול להדחתה".

"המטה לחוסן לאומי" מסרה בתגובה: "המערכה המתנהלת בעזה היא רק חלק ממהלך שראוי שייעשה במדינת ישראל. אויבינו יושבים בביתנו שלנו. הרחקתה של זועבי מהדיונים זהו צעד ראשון בדרך לסילוקה מהכנסת ושילוחה אל הפרלמנט הסורי. לא ניתן שאויבים יישבו בתוך כנסת ישראל, ואנו מבטיחים לעשות הכול על מנת להעזיב גם את האחרים".

סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן, מסר בתגובה: "אני מברך על ההחלטה של ועדת האתיקה להשהות את ח"כ זועבי מדיוני המליאה לחצי שנה. זהו צעד ראשון של צדק. נמשיך לעבוד כדי להרחיקה לחלוטין ולדאוג שתואשם בדבר האמיתי שהיא עוסקת בו בשנים האחרונות - סיוע לאויב בשעת מלחמה. זועבי היא מחבלת הפועלת בשירות החמאס, וכולי תקווה כי היועמ"ש וינשטיין יאמץ את פניתי אליו, עליה חתמו למעלה מ-50 חברי כנסת ושרים, ויורה על פתיחה חקירה פלילית כנגד זועבי בגין סיוע לאויב במלחמה".

זעם ציבורי

זועבי עוררה לאחרונה (שוב) זעם ציבורי רב לאחר שגיבתה את חמאס בחטיפת 3 הנערים ובירי הטילים לעבר ישראל. היא סירבה לכנות את החוטפים טרוריסטים ותמכה בירי הרקטות של החמאס.

"זועבי חרגה ממתחם ההתבטאויות הלגיטימי של חבר כנסת", נכתב בהחלטת ועדת האתיקה. "כאשר ח"כ זועבי אומרת על חוטפי שלושת הנערים 'הם לא טרוריסטים', ומצדיקה את מעשיהם בכך ש'הם לא רואים שום פתח לשינוי המציאות ונאלצים להשתמש באמצעים האלה' - גם אם היא מבהירה שהיא לא מסכימה איתם, כפי שאכן עשתה - הרי שיש בדברים אלה משום הזדהות עם אויבי המדינה. על אחת כמה וכמה כשהיא עושה זאת בשעה שגורלם של הנערים החטופים אינו ידוע, וכשאזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד, מייחלים ומתפללים למציאתם בריאים ושלמים".

הוועדה תקפה גם את קריאתה של זועבי לפלסטינים להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. כזכור, זועבי פרסמה מאמר בערבית בו כתבה: "עלינו לנטוש את השילוש הקטלני ולהודיע על התנגדות עממית במקום התיאום הביטחוני, להטיל מצור על ישראל במקום לשאת ולתת עמה, ולהתאחד במקום להתפלג".

הוועדה ציינה בהקשר זה כי "קריאות אלה להפסקת התיאום הביטחוני בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, ולהתנגדות עממית, לא ניתן לפרשן אלא כאמירות שמטרתן פגיעה במדינת ישראל, בביטחונה ובאינטרסים הבסיסיים שלה, ולא ניתן לראותן כאמירות ביקורתיות לגיטימיות מצד חברת כנסת".