בחירות מגומי: כך נסללה דרכו של עופר עיני לראשות ההתאחדות לכדורגל

המהלך שנרקם מאחורי גבו של אבי לוזון; הגרירה לזירה ע"י שטרן חלובה; ההמלצה של יעקב שחר; הדרישה להזיז את הקודקודים הנוכחיים ממוקדי השליטה

אבי לוזון, עופר עיני, יעקב שחר / צילומים: תמר מצפי, איל יצהר
אבי לוזון, עופר עיני, יעקב שחר / צילומים: תמר מצפי, איל יצהר

היום (ה') אחר הצהריים תתרחש היסטוריה. אבי לוזון יעלה לבמת הנואמים בשפיים, יאמר את דברו בפעם האחרונה כיו"ר ההתאחדות לכדורגל, התפקיד בו שימש בשבע השנים האחרונות - וכאן יחל תהליך בחירות, פורמלי לחלוטין, שבסיומו צפוי עופר עיני להתמנות כיו"ר החדש.

עיני בן ה-55, יועץ מס במקצועו, ומי שכיהן עד לאחרונה כיו"ר ההסתדרות (במשך שמונה שנים וחצי), צעיר מלוזון בארבע שנים, והוא המועמד שהצניח לתפקיד היו"ר מרכז הפועל. למעשה, אחרי שבע שנים בהן כיהן איש מרכז מכבי - אבי לוזון - כיו"ר ההתאחדות, בהסכמה בין המרכזים - חוזר איש מרכז הפועל לעמוד בראש הפירמידה, תהליך טבעי נוכח העובדה כי חלוקת המנדטים להנהלת ההתאחדות היא פחות יותר קבועה: 14 להפועל, 11 למכבי וארבעה לבית"ר. ברשימה הנוכחית לבחירות - שמיד נפרט אודותיה - יש רק שלושה נציגים לבית"ר (ואחד עצמאי - שמעון מימון, ממקימי כדורגל הנשים בהתאחדות ועסקן ליגות נמוכות).

***

פרדוקסלית, מי שהציע לעיני את התפקיד היה נשיא מכבי חיפה, יעקב שחר, בסערת המאבק בין משרד הספורט לאבי לוזון בקיץ הקודם על פינוי התפקיד, בעקבות מסקנות ועדת זליכה. עיני, אותו גרר לזירה שטרן חלובה, מי שהיה - ואולי עוד יישאר - האיש החזק של סיעת הפועל בהתאחדות, תיווך בין הצדדים והביא למעשה לפרישתו של לוזון מהמרוץ לקדנציה נוספת. כאמור, שחר היה זה שזרק לעיני את האופציה לקבל את התפקיד, בתקופה בה חיפשו הקודקודים אישיות בכירה, אולי אלוף במילואים, שייקח את הג'וב. עיני, שבנובמבר 2013 עוד דחה בבוז את הרעיון לכהן כיו"ר ההתאחדות לכדורגל, התרצה לקבל את התפקיד, מאחר ובכך הוא שומר על מעמד ציבורי כלשהו, במידה וירצה לשוב לחיים הפוליטיים בהמשך הדרך. עיני בן 55, ובחיים הציבוריים הוא נחשב לצעיר.

אלמלא נרשם מהפך גם במרכז מכבי, יתכן ולוזון היה נאבק עד הסוף, אבל גם במרכז, חיפשו מחליף ללוזון. לפני חצי שנה, במהלך ישיבה משותפת בביתו של בעלי מכבי ת"א לשעבר, לוני הרציקוביץ', שהתאבל על מות אימו ז'קלין ז"ל, הוצע לעו"ד תמיר גילת לרוץ לראשות ההתאחדות מטעם מכבי. גילת, 52, לשעבר שוער במכבי ת"א ויו"ר הקבוצה בסוף שנות ה-90, החליט לאחר שנים שבהם היה רחוק מספורט לחזור לקדמת הבמה. לוזון הופתע מהמהלך שנרקם מאחורי גבו, אבל משהובטח כי ימשיך לכהן כחבר הנהלה, תנאי בסיסי לחברות בוועד המנהל של אופ"א שם מעמדו איתן - הוא קיבל את הבשורה. בפרט כאשר רוב ראשי הקבוצות הבכירות של מכבי היו בעד המהלך.

מי שאחראי למעשה למהפך בהתאחדות לכדורגל הוא הגזבר דודי גיל, אותו שלח עיני כבר לפני שנה כדי לעשות סדר בחשבונות. בתקופה האחרונה מסתובב מספר בכדורגל הישראלי - 26 מיליון שקל - כדי לתאר את עומק הגרעון אליו שקעה ההתאחדות לכדורגל. יש כאלה שנוקבים במספרים גבוהים יותר, אבל זה המספר השולט. יש לציין כי לפני עשור ויותר נע הגרעון בין 3 ל-5 מיליון שקל בלבד. על-פי גורמים בהנהלת ההתאחדות, גיל היה המועמד הראשון של עיני לתפקיד יו"ר ההתאחדות, אבל כאשר התברר כי זה לא מעוניין בו - החל בסבב השכנועים על עיני.

אחד התנאים לסדר חדש בראשות עיני, היה הזזת הקודקודים הקודמים ממוקדי השליטה. לוזון יהיה חבר הנהלה מן המניין, לא מ"מ, לא סגן וככל הנראה גם לא חבר מזכירות. במכבי דרשו מהפועל לפעול באותה דרך גם לגבי חלובה, אך לא קיבלו תשובה. אגב, ברשימה המשותפת לבחירות, חלובה נמצא במקום השישי, לוזון במקום ה-25. עד כמה תהיה השפעתם של השניים על הנעשה בהתאחדות בקדנציה הבאה, עוד קשה לומר, בעיקר לנוכח העובדה כי עיני אינו בקיא בכדורגל הישראלי ובנעשה בו, והוא יצטרך הדרכה והכוונה.

***

במשרד הספורט לא יאהבו לשמוע, אבל תהליך הבחירות בהתאחדות הוא כאמור פורמלי לחלוטין. ועדה מסדרת ישבה והרכיבה רשימה משותפת. רשימה אחת. נציגי הקבוצות בהתאחדות לכדורגל, שיבואו להצביע, יצטרכו להחליט אם הם תומכים ברשימה של 29 חברי ההנהלה המוצעים, או מתנגדים לה. זה בדיוק יהיה נוסח הפתקים שיונחו מאחורי הפרגוד: "בעד" ו"נגד". לפני ארבע שנים, בבחירות הקודמות, ניסתה בית"ר כן לרוץ, וזכתה לארבעה מנדטים. ברשימה המשותפת הנוכחית, ירדה כאמור נציגותה לשלושה מנדטים (שניים מהם מכהנים בתפקידים רשמיים בבית"ר ירושלים - הבעלים אלי טביב ומנהל השיווק אבנר קופל).

מארבעת המועמדים ליו"ר ההתאחדות - עיני, גילת, מימון וערן פרלמן - נותר רק עיני שההנהלה הנבחרת תבחר בו (שוב, בפתקי בעד ונגד) כיו"ר. פרלמן פרש לאחר שעתירתו נגד מועמדות עיני בטענה של ניגוד עניינים, נדחתה בטענה כי אין ניגוד עניינים אישי, וגם כיוון שעל-פי התקנון היה צריך לגבש סיעה שנתמכת על-ידי 20% מהקולות באסיפה הכללית, ולא הצליח.

הרכב הרשימה קומם כבר חברים משני המרכזים הגדולים. ההתאחדות, שנותקה מצינורות החמצן שלה - הכדורגל המקצועני שעבר לטיפול מינהלת הליגה וההקצבות מהטוטו שיעברו על-פי חקיקה ישירות לקבוצות - אמורה לטפל מהיום בשלושה נושאים עיקריים: הכדורגל החובבני, כדורגל הנשים והנבחרות הייצוגיות. ועדיין, ברשימה להנהלת ההתאחדות נמצאים ארבעה בעלי קבוצות מליגת העל - אלונה ברקת, איזי שרצקי, יואב כץ ואלי טביב - ועוד נציגים שאינם בעלים כמו מוחמד אבו-יונס מסכנין, גיל לב לשעבר נשיא מכבי נתניה, והיועצים המשפטיים מורן מאירי (מכבי ת"א) ועמית פינס (הפועל ת"א). מאחר וחלקם גם חברים במינהלת הליגה, בכל נושא בהנהלת ההתאחדות שתהיה לו נגיעה לליגת העל או לליגה הלאומית, לא ישתתפו החברים האלה, כמו גם החברים מהליגה הלאומית - משה דמאיו (בני יהודה), אריאל שיימן (מכבי הרצליה), יוסי סאסי (הפועל ירושלים), אחמד חילו (אחי נצרת), חזי ויטקובסקי (הפועל ר"ג) ואבו סובחי (בני לוד) - בישיבה הספציפית.

לשאלה למה עדיין יש רוב לליגות המקצועניות בהתאחדות לכדורגל, ענה גורם המצוי בעניינים: "יש יסוד להניח שמינהלת הליגה תיכשל במשימתה ותחזיר את המנדט להתאחדות, אז כולם שומרים את הכוחות שלהם בהנהלת ההתאחדות".

מי ש"נדפק" מכל העניין הן הליגות הנמוכות, שלמעשה הפכו להיות נושא מרכזי בעבודת ההתאחדות לכדורגל. בהנהלה הנבחרת יהיה רק נציג אחד - יו"ר הפועל כרמיאל/צפת מליגה א' צפון, ציון טוויטו. מכבי הוציאה ברגע האחרון את עו"ד טל משיח, נציג מכבי קביליו יפו מליגה א' דרום, בטענה כי החוק חייב אותם להציב אישה ברשימה. ארבע נשים יש ברשימה, כאשר רוב רובו של הכדורגל החובבני מצוי בליגות הנמוכות לגברים - למעלה מ-180 קבוצות ו-4,000 שחקנים. העניין עורר זעם רב במכבי. אחד מחברי ההנהלה מטעם מכבי אמר על כך: "לא ברור לי מה אריה זייף עושה ברשימה של מכבי, מתי הוא עסק בכדורגל לאחרונה?"

גם הצבתו של נציג אחי נצרת, אחמד חילו, עוררה תרעומת, שכן על חילו נגזרו ב-2008 סך של 400 שעות עבודות שירות בגין ניסיון להטיית תוצאות משחק באמצעות שוחד. התובע לשעבר, עו"ד שלום אבן עזרא ז"ל, הביא בזמנו להשעייתו מההתאחדות עד להודעה חדשה מכל תפקיד. כאמור, בהנהלה הנבחרת יהיה גם טביב, ששאלת המשך דרכו תלויה בגזר הדין הצפוי בתיק הכאת הנער.