אדריכלות: גלריה סרפנטיין בלונדון - מפגשים מהסוג השלישי

ביתן הקיץ של גלריה סרפנטיין מציג מבנה כדורי ושקוף למחצה, המזכיר חללית שנחתה מכוכב אחר בלב הפארק האנגלי

האדריכל הצ'יליאני סמיליאן ראדיץ' (cSmiljan Radi) עיצב את ביתן הקיץ ה-14 במספר של גלריה סרפנטיין, לקיץ 2014. הגלריה הציבורית מזמינה מדי שנה אדריכל חשוב ומשפיע בעולם ליצור עבורה מבנה זמני וחד-פעמי, שיעמוד כיצירה עצמאית בתקופת הקיץ.

המבנה הכדורי והשקוף למחצה, מזכיר חללית שנחתה מכוכב אחר בלב הפארק האנגלי. הוא מונח על אבני ענק, חצובות ומסותתות בגסות. בכך הוא מצליח לאזכר הן את האתר ההיסטורי סטונהנג', שטבוע בזיכרון הקולקטיבי כתעלומה שהותירה אחריה הציוויליזציה הקדומה באנגליה, והן את אבני הבניין הבסיסיות של ארכיטקטורה מודרנית. יצירה זו מתכתבת עם עבודות אדריכלות קונספטואליות קודמות של ראדיץ', ביניהן "טירת הענק" למסעדת מסטיצו בסנטיאגו דה צ'ילה, השואבת את השראתה מהאגדה הקלאסית של אוסקר ווילד "הענק וגנו".

החלל המעוגל, עוטף את הקהל כרחם ענק, ומשמש מקום התכנסות לפעילויות שונות.

ראדיץ', יליד 1965, הוא אחד האדריכלים הבולטים בדור החדש בצ'ילה. עבודתו עוסקת בחיפוש ובמימוש חומרים חדשים וטכנולוגיות בנייה אקולוגיות, רגישות לסביבה החברתית והפיזית של התכנון והבנייה - בין אם היא בצ'ילה, באוסטריה או ביפן.

ראדיץ' תכנן מבני ציבור ומוזיאונים, כמו גם יקב ובתי מגורים פרטיים ועד לתכנון שכונות מודרניות. אך עיקר פרסומו בעולם מיוחס לעבודותיו בקנה-מידה "אנושי".

הצורה המעוגלת והמושטחת מעט של המבנה מזכירה את "מפגשים מהסוג השלישי", וכמוה גם האור הנוגה מבעד לחיפוי בפיברגלאס העמום של הביתן. למרות התחושה העתידנית, מציינים אנשי סרפנטיין את השוני הרב בין הביתן הסגור העוטף את המבקרים, לבין קודממו, הענן הפתוח שתכנן סאו פוג'ימוטו בשנה שעברה, עליו טיפסו יותר מ-200 אלף איש.

גלריה סרפנטיין, גני קנסינגטון, לונדון עד 3 באוקטובר