"זה לא סוד שלאנשים חסר כסף, והם קונים פחות"

המשק הישראלי מתחיל ללקק את הפצעים ממבצע "צוק איתן" ■ רמי לוי: "אנשים קונים פחות, הצמיחה תהיה נמוכה בהרבה מכפי שהוערך" ■ מנכ"ל הום סנטר: "הרבה עצמאים נפגעו, כל תעשיית הבידור ירדה, המסעדות ירדו"

קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

הירידה בפדיונות חודש יולי מתווספת להאטה הניכרת שהחלה כבר בתחילת השנה והמשכו של מצב-רוח כללי ירוד שלא מבשר טובות להמשך השנה. אותה ירידה צפויה להשפיע על המאזנים הרבעוניים והשנתיים של העסקים הקמעונאיים, וההערכות הן כי מרבית העסקים לא יצליחו להשלים את פערי המכירות שנוצרו בחודש שעבר.

עם זאת, גם בהסתכלות על העסקים הקמעונאיים בלבד, יש הבדלים מהותיים בנוגע למידת ההשפעה של מבצע "צוק איתן". מי שנפגע פחות מהלחימה בעזה הן רשתות השיווק. ימי המבצע אופיינו אמנם בסטגנציה במכירות המעידה של שחיקה בצריכה לאור הגידול הטבעי של האוכלוסייה מדי שנה, אבל מאידך, לא היו ירידות דרמטיות בענף.

רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, אמר ל"גלובס" כי "במהלך המבצע ראינו ירידה של 27%-30% במכירות באשדוד, ירידה של 5%-7% בבאר-שבע וירידה של 2.5% בקריית מלאכי. בסך-הכול, הירידה הכללית בפדיונות הרשת בחנויות זהות הסתכמה בכחצי אחוז בלבד. היום (ג') אנחנו מרגישים לחץ בסניפים, אבל יכול להיות שזה נובע מתשעה באב ומהעובדה שאנשים בחופש ובאים לקנות.

"זה לא סוד שלאנשים חסר כסף, ובאופן עקרוני הם קונים פחות. יש הרבה אנשים שמצב העסקים שלהם הידרדר, ויהיה להם עוד פחות כסף, כך שבסופו של דבר נראה התחזקות של חנויות הדיסקאונט, כי הם יחפשו לקנות בזול".

בהתייחס למשק בכללותו, אומר לוי: "אני לא רואה שתהיה צמיחה במשק, במיוחד היום כשהרבה עסקים קטנים ובינוניים נפגעו, והייתה ירידה לא קלה לבתי-המלון. זה בוודאי יקשה על הצמיחה במשק. אני לא יודע אם הצמיחה תהיה שלילית, אבל בכל מקרה היא תהיה הרבה יותר קטנה ממה שציפו".

עם זאת, יש לזכור כי עוד לפני שהחל המבצע מרבית רשתות השיווק דיווחו על הרעה בביצועיהן הכספיים, וחלקן אף דיווחו על הפסדים. חודש יולי בוודאי לא תרם לשיפור התמונה ואף הרע אותה. אותן רשתות, יש להניח, יעשו כעת מאמצים מוגברים להעלאת המכירות.

ענף 'עשה זאת בעצמך' ספג גם הוא פגיעה במכירות, וברשת הום סנטר אף ביקשו מהספקים השתתפות בגובה 3% מהמכירות שלהם לרשת בחודש יולי וכן דחיית התשלומים בשלושה שבועות.

מנכ"ל הום סנטר, אלי גידור, אמר היום כי הוא מוטרד: "חלק מההכנסות שאבדו - אבדו. זה עניין עונתי. שנית, יש פחות כסף לצרכנים. יש הרבה עצמאים שנפגעו. כל תעשיית הבידור ירדה. המסעדות ירדו. אלה עסקים שלא לוקחים כסף הביתה, וזה אומר שכוח הקנייה יורד, וזה משפיע גם על מכירות עתידיות. כך, למשל, אנשים יעדיפו לדחות את ההחלפה של המטבח. זה גם עניין של אווירה. אף אחד לא יודע אם יהיה יותר טוב".

עסקים שנפגעו במיוחד הם אלה שמאופיינים ברמת פעילות גבוהה במיוחד בחודשי הקיץ. דוגמה בולטת היא פארקי השעשועים דוגמת הלונה פארק בתל-אביב והסופרלנד בראשון-לציון שלא פעלו כלל במשך מרבית ימי המבצע. דוגמה נוספת היא הגלידריות בדרום שספגו צניחה חדה במכירות.

בכל הדוגמאות לעיל מדובר בעסקים שחלק משמעותי ממחזור ההכנסה השנתי שלהם מתרחש ביולי-אוגוסט, וחודשים אלה הם גם מרכז הרווח השנתי העיקרי. תום המבצע יסמן עבורם התאוששות, אבל לא יסמן השלמת פערים.

גם ענף בתי-הקפה בדרום, נציין, נפגע במיוחד, וגם שם לא צפויה השלמת פערים, אלא רק התאוששות וחזרה לשגרה. מאידך, אם אותם עסקים יפוצו על-ידי המדינה, לא יהיו כל השלכות בעתיד.

ענפים נוספים שנפגעו הם ענפי הריהוט והצעצועים. מידת ההתאוששות שלהם תלויה במצב הכללי ובאווירה במשק, היות וברוב המקרים אלה ענפים שבהם ניתן לצמצם או לדחות הוצאות.