רגע לפני סגירה: נתוני השקעת רשות השידור בתוכן נחשפים

‎יו"ר רשות השידור: מתוך חובת השקעה של 76 מיליון שקל - הושקעו בהפקות מקור רק 267 אלף שקל ■ מעבר לסכום המצומצם שהרשות כן השקיעה, ישנן הפקות בסך-כולל של 28.4 מיליון שקל שנמצאות בשלבים שונים של אישורים

רגע לפני תחילתו של הליך הפירוק ברשות השידור, עולה התמונה העגומה של השקעת השידור הציבורי בשוק ההפקה הישראלי. לפי נתונים שהעביר יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, לוועדה המשותפת של ועדת הכלכלה וועדת החינוך - מתוך כ-76 מיליון שקל שהייתה אמורה להשקיע הרשות בהפקות במהלך שנת 2014, היא השקיעה במחצית הראשונה של השנה (ינואר-מאי) רק 267 אלף שקל.

על-פי החוק הישן, ההוצאה השנתית שעל הרשות לבצע לרכישת הפקות מקומיות קנויות ב-2014 לא תפחת מסכום השווה ל-20% מכלל ההכנסות (כהגדרתן בתוספת לחוק) באותה שנה. הסכום הנגזר מכך עמד על-פי מכתבו של גילת על 75.9 מיליון שקל.

מעבר לסכום המצומצם שכן השקיעה הרשות, על-פי הסכמי ההתקשרות, הפקות בסך של 28.4 מיליון שקל נמצאות בשלבים שונים של משא-ומתן והליכי אישורים.

עוד עולה ממכתבו של גילת כי על-פי החוק אמורה הייתה הנהלת הרשות השידור להוציא 45.5 מיליון שקל על סוגה עילית - 12% מההכנסות.

עם זאת, "בתקופת הדיווח התקשרה רשות השידור בהסכמים לרכש הפקות מקומיות קנויות מסוגה עילית בסך של 267 אלף שקל", כותב גילת. "כמו כן, הפקות מסוגה עילית בסך כולל של 12 מיליון שקל נמצאות בשלבים שונים של משא-ומתן או הליכי אישור". רק 38 שעות סוגה עילית שודרו ברשות השידור.

גילת גיבש את המסמך ללא שיתוף-פעולה של הנהלת רשות השידור, שמולה מתקיים נתק שנמשך כבר מספר חודשים, ועל כן חל קושי מהותי לאשש את הדיווחים - שכן ייתכן כי לא כל התמונה דווחה למוסדות.

גילת הנחה את מנכ"ל הרשות יוני בן-מנחם לשתף פעולה עם הכנ"ר. הוא ויו"ר ועדת הכספים, דוד חיון, החלו בהעברה לאנשיו של הכונס משמכים הנוגעים לגבי הפקות חיצוניות, המצב התקציבי וניקו את חובות הספקים שתחת שליטתם.

המנכ"ל הורה לעובדים שלא לשתף פעולה עם אנשי הכונס הרשמי ללא אישורו.

"אדמה חרוכה"

בתוך כך, ערב עזיבת המוסדות והנהלת רשות השידור את תפקידיהן, עם כניסתו של המפרק, נמשך מה שנראה כהתנהלות כאוטית של ההנהלה, בראשותו של בן-מנחם. במכתב ששלחה אגודת העיתונאים בירושלים, באמצעות עו"ד אופיר טל, לכונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן, כותבים העובדים: "אשר יגורנו בא לנו".

"הנהלת רשות השידור החלה לנקוט מהלכים חד-צדדיים בניסיון להביא לשינוי המצב הקיים, עד כדי חשש להשארת 'אדמה חרוכה' ברשות השידור, תוך סיכול המשימה הכבדה שהוטלה עלייך", כתבו העיתונאים.

בין היתר ציינו במכתבם את הורדת "מבט שני", העברת עובדים לתפקידים "חדשים", "על מנת לייצר להם יתרון לא הוגן עם כניסת המפרק לתפקידו", הימנעות המנכ"ל מאישור חוזים לניקיון, ומניעה מעובדים להיכנס לחניון.

העובדים ציינו כי גם היו"ר וגם היועצת המשפטית של רשות השידור ניסו למנוע מההנהלה לנקוט צעדים בלתי הפיכים בתקופה זו, אך "הניסיון המר מלמד כי הנהלת רשות השידור אינה פועל בהתאם להנחיות גופים אלה".

תגובת רשות השידור לדברים לא נמסרה.