מערכת הביטחון דורשת 6-8 מיליארד שקל בגין "צוק איתן"

(עדכון) - שר האוצר לפיד: "אני מבהיר שוב - לא יועלו מסים. המשק זקוק כעת למנוע צמיחה ולא למשקולות ברגליים. לא נחסוך שקל מביטחון חיילי צה"ל"

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

מערכת הביטחון דורשת ממשרד האוצר פיצוי של 6-8 מיליארד שקל בגין מבצע "צוק איתן" - כך אישרו היום (ה') מקורות בכירים באוצר ל"גלובס".

בשעות הבוקר כינס שר האוצר, יאיר לפיד, מסיבת עיתונאים בתל אביב שבה אמר: "משרד הביטחון הגיש לנו נייר ראשוני שאנו בוחנים כעת, אבל אפילו אם היינו מקבלים אותו במלואו - מדובר באחוז זניח מהתמ''ג. יש דיונים אינטנסיביים בין האוצר לביטחון וכבר העברנו 600 מיליון שקל. לא נחסוך שקל מביטחון חיילי צה"ל". נראה כי מסיבת העיתונאים של השר וצמרת משרדו הינה יריית הפתיחה לקרב התקציבי שנפתח כעת מחדש בין האוצר למערכת הביטחון. "הם נתנו מספר ואנו נגמור במספר הרבה יותר נמוך", אמר ל"גלובס" בכיר באוצר מיד עם סיום מסיבת העיתונאים.

לגבי מימון ההוצאות הביטחוניות אמר שר האוצר: "הגירעון הממשלתי השנתי עומד כעת על 2.5% תמ''ג, כאשר יעד הגירעון לשנה הנוכחית הוא 3% תמ''ג. כך שיש לנו עוד מקום מתחת ליעד כדי להתמודד עם העלויות. לגבי 2015, לא אעמיד פנים שהמבצע לא יוצר דילמות חדשות. אנו עובדים מול מערכת הביטחון ויש דרישות חדשות שלא היו קודם. אנו יודעים היום לבנות את התקציב טוב יותר. יש לנו לא מעט דרכים לחסוך כסף ולהתייעל. אנו חושבים על יעד גירעון יותר קרוב ל-3% תמ''ג ל-2015.

"במדינה שיש לה חוסן כלכלי כמו שלנו, הוצאות בלתי-צפויות נלקחות בחשבון. אני מבהיר שוב: לא יועלו מסים. המשק זקוק כעת למנוע צמיחה ולא למשקולות ברגליים. אין סיבה להעלאת מסים בעת הזו. אני מנהל דיאלוג מתמיד עם הנגידה; על פי חוק היא היועצת הכלכלית של הממשלה, ואנו מדברים. זה לא סוד שהיא חושבת שיש להעלות מסים, ואני אמרתי שלא נעלה מסים. בנושא הזה יש מחלוקת. אתם לא הייתם רוצים לחיות במדינה שאין בה מחלוקות".

לפיד דחה את הטענות שלפיהן חלה החרפה בהאטה במשק ואמר: "אין סימנים להחרפת ההאטה. היה רבעון בעייתי, אבל נתוני הלמ''ס תוקנו. היה רק רבעון אחד וזה לא בסיס לשינוי בהערכות ובתחזיות. אנו עם יד על הדופק. ההחלטה שלא להעלות מסים קשורה בדיוק בסוגיה של צמיחה. תבדקו מה קרה ב'עמוד ענן', ב'עופרת יצוקה' ובמלחמת לבנון השנייה. המשק שלנו תוסס וחזק, ויש לנו את כל הסיבות להאמין בו".

החשבת הכללית, מיכל עבאדי בויאנג'ו: "קיבלנו תג מחיר ממערכת הביטחון. אנו מבררים כעת את תג המחיר הזה. אנו מסתכלים דרך זכוכית מגדלת ובודקים כל מספר ומספר, ולהערכתי זה ייקח לפחות שבועיים כדי לוודא מה העלות האמיתית של המבצע". החשכ"לית, כמו שאר בכירי האוצר, סירבה בתוקף לנקוב במספר.

בתגובה לשאלה מדוע מסרבים באוצר לחשוף לציבור את הדרישות המדויקות של מערכת הביטחון בכירי האוצר גמגמו, אך לפיד הסביר: "אין מספר אחד. חלפו רק כמה שעות מאז הפסקת האש והיא לא בטוחה. חיילי מילואים רבים עדיין מגויסים. אין עדיין מספר אחד ברור. זה בעבודה - גם אצלם וגם אצלנו".

מנכ"לית האוצר, יעל אנדורן: "יש לנו אמון מלא במערכת הביטחון, אבל מעבר לעלויות הישירות אנו רוצים לקדם סדר יום חדש עם מערכת הביטחון, שמבוסס על סדר יום חברתי-אזרחי. נורא חשוב לכולנו שמיד עם סיום הדיון על העלויות של המבצע נכנס לדיון מקיף יותר על שינויים מבניים בתקציב הביטחון. המשק הישראלי ערוך להתמודד עם עלויות המבצע. אנו בודקים את ההשלכות לתקציב 2014 ותקציב 2015. אנו מחויבים לשמור על המסגרות".

"נכנסנו טוב למבצע"

גם הממונה על התקציבים, אמיר לוי, התרכז בדבריו בתקציב הביטחון ואמר: "נכנסנו במצב טוב למבצע, שזה אירוע חד-פעמי, ונדע לטפל במקרה הזה. כשביצענו את הצעדים במסגרת תקציב 2013-2014 (העלאת מסים - א.פ.) שלא היו קלים ופשוטים - זה היה בדיוק כדי להתמודד עם אירועים כמו המבצע הזה. חשוב שאחרי שנטפל באירוע הזה נחזור להשקיע בתקציב אזרחי תומך צמיחה. בחודש האחרון עבדנו צמוד מאוד עם מערכת הביטחון וכבר העברנו כספים כדי לספק רציפות מבצעית.

המבצע הסתיים, ומכאן ואילך נשב ונגבש מתווה מוסכם לפיצוי כאשר הכוונה היא שתקציב 2014 הוא זה שיתמודד עם העלויות החד-פעמיות שהמבצע יצר. אנו רוצים לעשות שינויים במערך תקציב הביטחון, כדי שיאפשר התעצמות והתמודדות עם האתגרים".