פסגות: לבנק ישראל נותרו 2 אופציות להחלשת השקל

חיזוק התקשורת עם השווקים או הצבת שער ריצפה לדולר-שקל - באיזו דרך יבחר בנק ישראל על מנת לגרום לפיחות?

אורי גרינפלד / צלם: תמר מצפי
אורי גרינפלד / צלם: תמר מצפי

רכישות הדולרים האקראיות של בנק ישראל אינן מועילות להחלשת השקל ולבנק המרכזי נותרו עוד 2 אופציות אחרונות להשגת פיחות - כך טוען אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בפסגות, בסקירת המקרו השבועית שלו.

"כפי שבבנק ישראל עצמו מודים, מגמת התחזקות השקל היא לא תוצאה של תנועות הון ספקולטיביות אלא של סביבת מקרו-פונדמינטלית שתומכת במטבע ובעיקר של העודף בחשבון השוטף שרשם ברבעון הראשון את רמתו הגבוהה ביותר מאז 2007", כותב גרינפלד. "לכן, אם בבנק ישראל יחליטו שהמשך התחזקות השקל הוא תרחיש שהם מעדיפים למנוע, רכישות ספורדיות של מט"ח בשוק לא יעזרו. מה כן יעזור? על פניו ישנן שתי אפשרויות עיקריות:

"1. העצמת התקשורת מול השווקים - כפי שלמדנו בשנים האחרונות, בסביבת ריבית אפסית הכלי החזק ביותר של בנק מרכזי הוא התקשורת שלו עם השווקים. בעזרת אמירות ברורות ותקיפות הצליח הבנק המרכזי האירופי לייצב את גוש האירו מבלי שרכש אפילו סנט בודד של אג"ח. גם בפד מבינים כעת שפליטות הפה של ברננקי וילן לא תרמו לוודאות בשווקים ולקחו את נושא ההכוונה של השווקים צעד אחד קדימה. לכן, אם בבנק ישראל מעוניינים בפיחות של השקל הם חייבים לאותת לשווקים כי יעשו ככל הנדרש על מנת לשנות את כיוון המגמה.

"הבעיה בשיטה זו היא כמובן שאם לשווקים אין אמון מלא ביכולות של הבנק לשנות את כיוון המגמה הרי שמהר מאוד ההצהרה הופכת לריקה מתוכן וכדי לשמור על האמון בו הבנק יאלץ להתחיל לרכוש מט"ח בהיקפים גדולים בהרבה ממה שתכנן.

"2. שער רצפה - האפשרות השנייה היא פשוט לקצר תהליכים ולעבור ישר לשלב הסופי של האפשרות הקודמת. הכרזה על שער רצפה לבדה כמובן איננה מספיקה ובנק ישראל יצטרך להראות כי הוא מתכוון לשמור על שער זה. כך היה בשוויץ וכך היה בצ'כיה כאשר הבנקים המרכזיים במדינות אלו נאלצו לרכוש מיליארדי אירו על מנת להילחם בספקולנטים אך בשני המקרים לאחר זמן קצר חדלו הספקולציות ושער החליפין נע מעל שער הרצפה כבר תקופה ארוכה. מעבר לכך, הבעייתיות בכל הנוגע לשער רצפה היא בעיקר טכנית. ראשית, תמיכת המערכת הפוליטית חשובה מאוד על מנת לקיים שער רצפה לאורך זמן. שנית, כיצד ינוהל שער רצפה במשק שבו המטבע נסחר בהיקפים גדולים מול שני מטבעות מובילים בעולם? האם יקבע שער רצפה אל מול הדולר? מול האירו? מול הסל?

"נכון להיום, תרחיש של הכרזה על שער רצפה עדיין לא נראה לנו כתרחיש הסביר ביותר אך אין ספק שהסבירות שלו הולכת וגדלה".