גמר חשבון: העלות הסופית של בריכת וינגייט - 95 מיליון שקל

הטוטו לא רק היה המממן העיקרי של המתקן, אלא שימש גם כ"בנק" בזכות הלוואה של 6 מיליון שקל "בתנאים מאוד טובים" שהעניק לווינגייט לצורך הפרויקט

הבריכה האולימפית במכון וינגייט / צלם: איל יצהר
הבריכה האולימפית במכון וינגייט / צלם: איל יצהר

מה שהחל בעלות מאושרת של כ-60 מיליון שקל, ובהמשך צמח ל-86 מיליון ול-90 מיליון שקל, נסגר באופן סופי על סכום עתק של 95 מיליון שקל. זוהי העלות הסופית של בריכת מכון וינגייט (בריכת "טוטו וינגייט"), אחד ממתקני הספורט הגדולים והיקרים שנבנו בישראל.

הבריכה אמנם נפתחה באופן רשמי כבר לפני כשנה, אבל הסכום הסופי של בנייתה עודכן ואושר בישיבת הטוטו לפני מספר שבועות, אחרי שמועצת ההימורים - שהייתה זו שנטלה על עצמה את מירב העלות של הבריכה שבנייתה החלה לפני כעשור - נאלצה לשאת בעלויות נוספות בשנה האחרונה על מנת להשלים באופן סופי את הבריכה.

התוספות של הטוטו הן חלק מהסכם בין הצדדים שנחתם ב-2011, אז נקבע בין הטוטו לווינגייט כי המכון יממן את העלות שהתחייב עליה - 17 מיליון שקל, כאשר במידה ויהיו חריגות מי שיישא בעלויות יהיה הטוטו. מאז 2011 עודכן הסכום שהטוטו אמור להעביר מספר פעמים כלפי מעלה, עד שכאמור נסגר לאחרונה על 95 מיליון שקל. בסך הכל מימן הטוטו כ-78 מיליון שקל מתוך עלות הבריכה.

עניין נוסף קשור לעובדה שהטוטו לא הפך רק למממן העיקרי של הבריכה, אלא גם שימש כבנק לכל דבר עבור מכון וינגייט. על-פי ההסכם בין הצדדים, מתוך 17 מיליון שקל שהמכון התחייב לממן, הוא העביר בפועל רק 11 מיליון שקל, כאשר 6 מיליון שקל העביר המכון באמצעות הלוואה שקיבל מהטוטו. גורם המעורה במו"מ בין הצדדים אישר כי מדובר בהלוואה שנפרסה למספר שנים "בתנאים מאוד טובים עבור המכון". יש לציין כי מכון וינגייט החל מזה זמן בתוכנית התייעלות במטרה לצמצם את הגירעון העמוק שהוא נמצא בו.

הבריכה בווינגייט היתה בכותרות בחודש האחרון בעקבות ההחלטה של איגוד השחייה העולמי לבטל את אליפות אירופה בבריכות קצרות, שתוכננה להיערך בווינגייט בינואר 2015. בסופו של דבר החליטה התאחדות השחייה העולמית להשאיר את התחרות בווינגייט, אבל דחתה אותה ב-11 חודשים, לדצמבר 2015.

במכון וינגייט ובטוטו סירבו להתייחס לידיעה.