בכיר בפרקליטות צה"ל: ועדת חקירה צבאית כבר פועלת

סא"ל ד"ר ערן שמיר-בורר ממחלקת הדין הבינלאומי בפרקליטות הצבאית אומר ל"ניו-יורק טיימס": כבר היום יהיה אפשר לגבש ממצאים ראשוניים במקרים מסוימים ■ "דרך הפעולה של חמאס, מעצם ההגדרה, מנוגדת לחוקי העימות המזוין"

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

ועדת חקירה צבאית של צה"ל כבר פועלת וחוקרת אירועים מסוימים. הוועדה עשויה לגבש ממצאים ראשוניים לגבי אירועים אלה כבר היום (ו') - כך אומר בכיר במערכת המשפטית של צה"ל.

בראיון ל"ניו-יורק טיימס" אמר סא"ל ד"ר ערן שמיר-בורר, רע"ן אסטרטגי במחלקת הדין הבינלאומי בפרקליטות הצבאית, כי ועדת החקירה הצבאית שהוקמה לאחרונה מורכבת מצוותים לבירור עובדות, שרוב חבריהם הם אנשי מילואים. הוועדה משוחררת לחלוטין משרשרת הפיקוד של צה"ל, ציין שמיר-בורר.

שמיר-בורר אמר כי מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 נרשם גידול במעורבות יועצים משפטיים של צה"ל בפעילות מבצעית, לפני פעולות צבאיות, במהלכן ואחריהן. היועצים המשפטיים מדריכים מפקדים ובוחנים מטרות מתוכננות. במבצע "צוק איתן" הוצבו יועצים משפטיים על גבול הרצועה ופעלו עם המפקדים ברמת החטיבה.

"אנו מכירים את החוקים היטב, אבל המצב (בשטח) תמיד סבוך יותר מאשר בספרים", אמר שמיר-בורר.

לדבריו, "דרך הפעולה של האויב (חמאס), מעצם ההגדרה, מנוגדת לחוקי העימות המזוין".

הוא סיפר כי לפני הפצצה מתוכננת של בתים בזירת הקרב נבחנה הפצצת כל בית ובית על סמך מידע מודיעיני ושיקולים אחרים. במקרים מסוימים נקבעו קווים מנחים להפצצת בית זה או אחר. למשל: מותר לתקוף בית מסוים רק בלילה, או רק לאחר שמל"ט בדק כי דיירי הבית שעומד להיות מופצץ אכן נטשו אותו.

מקרים מסוימים, שבהם נהרגו רבים מבני משפחה אחת, למרות אמצעי הזהירות, נבדקים עתה. בכל מקרה כזה יחליט הצוות הבודק האם יהיה מוצדק להמליץ על חקירה פלילית.

בין המקרים האלה: הפצצה ב-13 ביולי שבה נהרגו 18 מבני משפחת בטאש ושבה נפצע קשה טאייסיר אל בטאש, ראש משטרת החמאס בעזה. בשלב זה, המדיניות של קביעת המטרות להפצצה אינה נמצאת בבדיקה משפטית.

שמיר-בורר אמר כי משרדו הזמין ארגונים לא ממשלתיים להגיש קובלנות ואף פנה לארגונים כאלה ביוזמתו: "אנחנו יודעים שהקהילה הבינלאומית תעלה טענות; אנו זקוקים לתשובות".

באותו מאמר רואיין גם פרופ' וויליאם שאבאס, שמונה לעמוד בראש ועדת החקירה של המועצה לזכויות האדם שליד או"ם. שאבאס, שישראל מאשימה אותו במשוא-פנים לטובת הפלסטינים, דחה את הטענות נגדו: "לכל אחד בעולם יש דעות על ישראל ופלסטין. לי בוודאי שיש".

הוא הוסיף: "הובאתי לוועדה הזו בגלל מומחיותי. אני משאיר את דעותיי האישיות על המפתן כאשר אני נכנס לחדר, כפי שנוהג שופט".

שאבאס דחה את הטענה שהוא "אנטי-ישראלי". לדבריו, הוא מרצה בישראל לעיתים קרובות וחבר במערכת של כתב-עת משפטי. "אינני סבור שכל אחד בישראל מסכים (עם כל אחד אחר). הייתי משתלב שם יפה".