חופשה בעוטף עזה: אזורי קרבות שהפכו לאתרי תיירות

בברצלונה נהפך אתר בונקרים ששימש להגנה אווירת לתצפית מרשים, ולאורך נתיב "חומת הברזל" שהפרידה את אירופה המערבית מהגוש הקומוניסטי מתוכנן מסלול אופניים שישתרע על יותר מ-6,000 קילומטר

חומת ברלין / צילום:רויטרס
חומת ברלין / צילום:רויטרס

בזמן שדנים בהסדרה של פתרון ארוך טווח שיביא שקט לרצועת עזה ולדרום ישראל, אפשר לנסות לדמיין מה יכול להתפתח באזור שבו מתנהלת מערכה צבאית. בעולם כבר יש דוגמאות.

ברלין: 25 שנה להרס החומה

חומת ברלין הוקמה בשנת 1961 כדי לחצוץ בין מערב אירופה למזרחה, והפכה לסמל של "מסך הברזל" שהפריד בין הגושים במהלך המלחמה הקרה ומנע מתושבי מזרח גרמניה לערוק למערב, וכל קשר אחר. ב-9 בנובמבר השנה יחגגו 25 שנה להריסת החומה, שנפילתה סללה את הדרך לאיחוד גרמניה, פתיחת מדינות הגוש המזרחי למערב.

לאחר הריסתה נותרו מהחומה כמה קטעים קצרים כזיכרון לתקופה האפלה, והם משמשים כיום כאתרי תיירות. באירופה, בעיקר בשל חששות חדשים ממלחמה קרה נוספת, לא שוכחים, ותוכנית חדשה של האיחוד האירופי מתכוונת להפוך את מסך הברזל כולו, 6,800 ק"מ, למסלול רכיבת אופניים. האיחוד האירופי, שפועל לקידום תיירות האופניים ביבשת, הקצה 2.4 מיליון דולר כדי לקשר ולמתג את הציר הנמתח מהגבול הצפוני בין פינלנד לרוסיה ועד לים השחור, בגבול בין טורקיה לבולגריה, כולל שרידי חומת ברלין שבדרך.

באיחוד האירופי מדמיינים את מסלול הרכיבה כדרך מקיימת לקידום אחדות ברחבי אירופה. "למזרח ולמערב אירופים יש זיכרונות שונים מאוד בנוגע לגבול", נכתב בחוברת המתארת את התוכנית, והתקווה היא כי נתיב הנסיעה ישמש "לא עוד כקו הפרדה אלא כסמל לשיתוף, חוויה פן-אירופאית ויאחד מחדש את אירופה".

ברצלונה: תצפית מהגנה אווירית

בשנת 2012 הוענק הפרס האירופאי למרחבים ציבוריים, לפרויקט שיקום גבעת טורו דה לה רובירה (Turo de la Rovira) בברצלונה. במלחמת האזרחים הספרדית, חיל האוויר האיטלקי השתמש בברצלונה כזירת ניסויים לטקטיקת ההפצצות שהפכה לשיטה שלו במלחה"ע השנייה. 800 איש נהרגו בהתקפות, יותר מ-1000 נפצעו וכחמישית מבנייני העיר נהרסו.

דרך ההתגוננות היחידה של העיר הייתה מערכת מקלטים תת קרקעית שנבנתה על ידי התושבים, ומערכת הגנה אווירית שמוקמה בראש אותה גבעה, המשקיפה מגובה 262 מטר על העיר, כבסיס צבאי. המקום ננטש לאחר המלחמה וההזנחה משכה פולשים אשר פונו במסגרת ההכנות לאולימפיאדת 1992. לבסוף, פרויקט שיקום הוכן במטרה להקים מוזיאון עירוני שישמר את המורשת של ברצלונה ושל האירועים השונים שקרו בגבעה, באופן שיתערב באופן מינימלי במאפייניה, ויאפשר נגישות מרבית לציבור.

בלפסט: השלום הקים חומות

יש גם דוגמא קצת פחות אופטימית: 15 שנה חלפו מאז נחתם הסכם "יום שישי הטוב" שסיים את הסכסוך העקוב מדם בצפון אירלנד בין קתולים לפרוטסטנטים. כמה אירוני שהחומות המפרידות בין שכונות של המאמינים בשתי הכיתות בעיר פלפסט, המכונות "חומות השלום" (peace walls), רק התרבו מאז ההסכם.

למרות התוכנית להסרתן עד שנת 2022, הדיון ציבורי בהסרת כל 40 החומות המפרידות מגלה כי גם כיום, תושבים משני הצדדים חשים כי טרם הגיע הזמן לכך, ויש אף הדורשים להגביהן. גם הן הפכו לאתר תיירות, אך מבחינת התושבים הן נטל המעכב את התפתחות העיר.

הכותב עורך הבלוג מיתוג ערים ומדינות: cityncountrybranding.com