המשק הישראלי ממשיך להידרדר: התמ"ג צמח ברבעון השני של השנה ב-1.7% בלבד

מדובר בקצב הצמיחה הרבעוני הנמוך ביותר שנרשם מאז המיתון בשנת 2009 ■ ברבעון הראשון של השנה צמח התמ"ג ב-2.8% ■ צמיחה של 1.7% מגלמת צמיחה לנפש אפסית ■ צניחה של 17.7% ביצוא

בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

המשק צמח ברבעון השני של השנה ב-1.7% בלבד, כך מפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). מדובר בקצב הצמיחה הרבעוני הנמוך ביותר שנרשם מאז המיתון בשנת 2009. נזכיר כי ברבעון הראשון של השנה צמח התמ"ג ב-2.8%.

כמו כן, צמיחה של 1.7% מגלמת צמיחה לנפש אפסית, שכן שיעור הריבוי באוכלוסייה 1.7-1.8%.

העלייה בתוצר ברבעון השני השנה משקפת עליות בהוצאה לצריכה פרטית (3.1%) ובהוצאה לצריכה ציבורית (4.2%) וירידות בהשקעות בנכסים קבועים (4.5%-) וביצוא סך הסחורות והשירותים (17.7%-) בחישוב שנתי.

כלל המקורות שעמדו לרשות המשק (מתוצר מקומי ומיבוא) עלו במחצית הראשונה של 2014 ב-1.8% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 4% במחצית השנייה של 2013 ועלייה של 2.3% במחצית הראשונה.

יבוא הסחורות והשירותים ירד במחצית הראשונה של 2014 ב-0.1% , לאחר עלייה של 6.7% במחצית השנייה של 2013.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, אמר כי "נתוני התוצר ברבעון השני היו מדאיגים ואוששו את מה שניתן היה לראות מהאינדיקאטורים השוטפים שפורסמו בחודשים האחרונים והצביעו על המשך האטה במשק. הכלכלה הישראלית נכנסה למלחמה במומנטום של המשך היחלשות. על רקע זה, המלחמה בעזה עלולה לדחוף את הכלכלה להאטה עוד יותר משמעותית.

"אם נוסיף לכך שגם הכלכלה העולמית נראית חלשה, במיוחד באירופה, שלא צמחה כלל ברבעון השני, מתקבלת תמונה די מאתגרת אפילה להשגת הצמיחה של 2.5% בשנת 2014. מנתוני התוצר ניתן ללמוד שאחת הבעיות העיקריות משתקפת בירידה בהשקעות, מה שמקטין את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומשקף פסימיות של המגזר העסקי.

"במיוחד בולטת ירידה בהשקעות בבנייה למגורים מה שמעיד שפתרונות של הממשלה לתחום הדיור לא עובדים בכיוון הנכון. קבלנים לא בונים. יחד עם זאת, היו בנתוני הצמיחה גם צדדים חיוביים. הצריכה הפרטית הייתה חזקה יותר ממה שהיה נראה קודם, אולם גם היא עדיין צמחה פחות מאשר בשנה שעברה".

הכלכלן הראשי של פסגות: "הנתונים לא כל כך גרועים"

"למרות ההאטה, בשורה התחתונה חשוב לשים לב כי לא מדובר בנתונים גרועים כל כך, כאשר רק בסעיף היצוא נרשמה הרעה ובכל שאר הסעיפים נרשם שיפור לעומת נתוני הרבעון הראשון", כך אומר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, שמבקש להרגיע את התגובות לנתוני הרבעון השני של 2014. "מעבר לכך, גם הירידה החדה ביצוא הושפעה באופן משמעותי מירידה של 65.2% ביצוא יהלומים, כך שבנטרול היהלומים מדובר על ירידה של 10%. כואב אבל פחות.

בנוסף, הנתונים הרבעוניים, ובעיקר אלו של היצוא, נוטים להיות תנודתיים מאוד. לכן, על מנת לנתח את המגמות הכלכליות במשק נתייחס לשינוי במחצית השנה האחרונה מול קודמתה (המחצית הראשונה של 2014 מול המחצית השנייה של 2013)".

לדברי גרינפלד, "חשוב לזכור כי הנתונים עשויים להתעדכן כלפי מעלה בחודשיים הקרובים. אומדן הצמיחה הראשוני לרבעון הראשון של 2014 עמד תחילה על 2.1%, לאחר מכן עודכן ל-2.7%, חודש אחר כך עודכן שוב ל-2.9% והיום עומדת הצמיחה ברבעון הראשון של השנה על 2.8%. בנוסף, גם הצמיחה ברבעון הרביעי לשנת 2013 עודכנה כלפי מטה מ-3.3% ל-2.5%. לכן רצוי להמתין לעדכונים הבאים, אך עד אז יש לנתח את הנתונים במידה מסוימת של זהירות".

גרינפלד הוסיף כי הצריכה הפרטית עלתה ב-2.1%, האטה משמעותית לעומת המחצית הקודמת, שבה גדלה הצריכה הפרטית ב-3.4%. במונחים לנפש, נרשם גידול מזערי של 0.2% בצריכה הפרטית במהלך מחצית השנה האחרונה, זאת לעומת 1.5% במחצית השנייה של 2013. נתון זה עולה בקנה אחד עם ההאטה בגידול של השכר הריאלי ובקצב האינפלציה.

עיקר ההאטה הורגש בצריכה השוטפת, שצמחה ב-2.2% בלבד (לעומת 3.2% במחצית הקודמת), וצריכת השירותים צמחה ב-4% (וזאת לפני השפעת מבצע צוק איתן). צריכת מוצרי בני קיימא צמחה ב-6.3% (לעומת גידול של 5.2% במחצית הקודמת), וזאת בהובלת גידול של 13.4% בצריכת כלי תחבורה אישיים.

"מגמה זו של האטה בקצב הצריכה הפרטית והאצה ביצוא מתאימה לתחזיות שלנו משנה שעברה ואנו מצפים שתימשך גם ברבעונים הבאים", מסכם גרינפלד. "קצב הצמיחה ב-2014 צפוי לעמוד על 2.5%, האטה לעומת 2013, וזאת גם בשל ההשפעה הצפויה של מבצע "צוק איתן". בנוסף, יש לזכור כי תרומת הגז השנה נמוכה בהרבה (0.3% לעומת 0.8%), כך שבנטרול השפעת הגז מדובר על שיפור במצבו של המשק".

השינוי בתמ
 השינוי בתמ