הקנייה האחרונה של סורוס

רמז לקובעי המדיניות: האופטימיות כבר לא משכנעת

ג'ורג' סורוס / צילום: רויטרס
ג'ורג' סורוס / צילום: רויטרס

באפט, איינהורן, אייקאן, סורוס וחבריהם בליגה, הם מפורסמים מספיק כדי שהדיווח התקופתי על החזקותיהם יעורר עניין רב. במיוחד, כאשר ההחזקה היא חריגה. חריגה בכמות, או באיכות.

כאשר איש חשוב כזה מגדיל משמעותית את האינטרס שלו במניה ספציפית, או כאשר גופים תחת שליטתו לוקחים על עצמם הגנה גדולה, או פוזיציית שורט "ערומה" על השוק, זה אירוע בעל סיכוי טוב להגיע לכותרות בכתובים, ובמשודר.

ג'ורג' סורוס מהווה עכשיו מטרה של עניין כזה. לפניכם גרף מאתר ZeroHedge המראה כמה הוא הפך "שלילי" על שוק המניות האמריקאי:

משה שלום סורוס
 משה שלום סורוס

מה שמוצג הוא גרף המראה את כמות הפוטים (Puts) שנקנו על תעודת הסל SPY. כמות שמוסדות סורוס החזיקו עד הדיווח האחרון לבורסה. העמודה האחרונה, הגדולה מכולן, מייצגת את ההגנה הנוכחית ובעל שווי של יותר מ-2 מיליארד דולר נכסי בסיס, דהיינו אותה תעודת הסל החשובה מכולן עבור מי שרוצה לעקוב אחר מדד המניות S&P500.

לתיק המנוהל, שבו משתלבים הפוטים האלו, יש הרבה מניות השייכות, והלא שייכות, לאינדקס המדובר, ולכן יש לראות את העמדה המובעת על ידי אחזקת הפוטים כהבעת דעה שלילית על השוק בכללותו. זאת, לטווח לא גדול מדי. אחרת, הבחירה באופציות דווקא, תהיה לרועץ, עקב השחיקה בזמן של כלי פיננסי ספציפי זה.

טופס ה-13F, שממנו נלקחו הנתונים, אינו אומר לנו מה יש במוחו של הספקולנט הגדול, אך אין ספק שהעיתוי של גידול ההגנה משתלבת יפה עם מה שהוא אמר בעבר. סורוס היה אחד ממבקרי המדיניות המוניטארית הרפויה מדיי, וזאת קצת יותר משנה אחרי שהחלה, דהיינו כאשר החלו לבצע את ההרחבה הכמותית השנייה בארה"ב.

בכל כנסי דאבוס, הוא הזהיר מפני הסכנות של מדיניות ריבית ה-0 לתקופה ארוכה מדיי, ומפני הקלות פיננסיות שיכולות להתפתח לבועות. כמשקיע, הוא המשיך ליהנות מן המציאות הסוריאליסטית, אבל ככל שהזמן עבר, יש להניח שהחשש שלו גבר והלך. הפעם, אנו רואים חריגה של עשייה, ולא רק הבעת דעה, בכיוון הפסימי שלו.

ומה אומר לנו המצב הטכני של המדד עצמו? לפניכם גרף יומי שלו:

משה שלום מדד-19-08
 משה שלום מדד-19-08

ניתן להבחין בירידה ראשונית, ובתיקון טכני עולה עמוק שבא אחריו. אין זה שונה בהרבה מכל תחילה של משהו פוטנציאלי חמור הרבה יותר, במידה והשיא הקודם לא ייפרץ כלפי מעלה. קביעת השיא הבא, במידה והוא יהיה נמוך מן השיא של כל הזמנים, תהיה נקודת האישור שכולם מחכים לה, אבל קצת מאוחרת למשקיעים ממולחים כמו סורוס.

יש לזכור שמרגע שהתיקון העולה חוצה את גבול ה-50%, ההגנה על נכס הבסיס שלפניכם הופכת להיות זולה הרבה יותר, עקב הירידה של סטיות התקן המייצגות את הפחד של כותבי האופציות. והנה, המדד עבר את הגבול הזה ביום שישי, ואף סגר מעל גבול השני שליש (61.8%), כאשר הקצה התוך יומי שלו נגע כמעט בתיקון המקסימאלי, דהיינו זה העומד סביב ה-78.6 אחוז.

רוצים לראות את הירידה בפחד, בפועל? בבקשה. הנה גרף שבועי של ה-VIX המכונה מדד הפחד, והמייצג את סטיית התקן על האופציות בכסף עבור המדד:

משה שלום ויקס-19-08
 משה שלום ויקס-19-08

בגרף הזה אנו רואים שאחרי השיא הקטן של יולי, ראינו פשוט קריסה של הסטייה חזרה לכיוון ה-13-14 אחוז, אשר מהווה אחוז נמוך מאוד היסטורית. קנייה של הגנות באווירה כזו, היא דבר מאוד רווחי, כי הרבה מאוד אנשים משתכנעים שה"ימים הטובים" חוזרים, ומנסים להיפטר חזרה מן ההגנה שלהם אחרי הבהלה הראשונית שנבעה מן הירידות.

האם עלינו להתעניין במה שעושים הגדולים, כמו סורוס ושו"ת? כאדם פרטי לא הייתי עושה זאת. אנשי המקצוע, העוסקים בדברים מן הסוג הזה, ביום יום, בהחלט יכולים לקחת תועלת מן המידע הזה. לא כמי שרוצה להעתיק את התיק (המגוון מאוד) של אותם טייקונים, אלא כאינדיקאטור נוסף של סנטימנט.

ג'ורג' סורוס יודע היטב שעמדה גדולה של פוטים תעורר תהודה גדולה במדיה הכלכלית. כמו כן, יש לו דרכים שונות, ומשונות, לבצע את אותה מהות בצורה הרבה פחות גלויה. אז למה הוא החליט להציג לנו את דעתו בצורה כה בולטת? איני בטוח, אבל יש אפשרות שהוא רוצה לרמוז לקובעי המדיניות שהאופטימיות שהם משדרים לעולם, כבר לא משכנעת כבעבר.

  • משה שלום הוא ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.