ששינסקי: מנכ"לית משרד האנרגיה נעדרה מדיוני הוועדה

טוען כי אורנה הוזמן-בכור הגיעה לדיון אחד בלבד של ועדת ששינסקי מתוך 20 ■ המשרד בתגובה: "חבל ששאלות ענייניות נענות בצורה משתלחת ולא באופן ענייני"

איתן ששינסקי ואורנה הוזמן בכור / צילומים: איל יצהר
איתן ששינסקי ואורנה הוזמן בכור / צילומים: איל יצהר

"צר לי כי מנכ"לית המשרד שבראשו אתה עומד, שמונתה ע"י שר האוצר להיות חברה בוועדה, בחרה שלא להגיע לדיונים ולא לקחה חלק פעיל בעבודה המקצועית הרבה והמורכבת שבה עסקה הוועדה בשנה האחרונה. מבין למעלה מ-20 דיונים, נכחה נציגת משרדך הבכירה בדיון אחד בלבד, וזאת בשונה מ-12 נציגי הוועדה האחרים שהגיעו לרובם המכריע של הדיונים ולקחו חלק פעיל בעבודת הוועדה".

כך כותב יו"ר הוועדה לבחינת החלק של המדינה במשאבי הטבע הלאומיים, פרופ' איתן ששינסקי, לשר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום. את דבריו כיוון ששינסקי אל מנכ"לית משרד האנרגיה, אורנה הוזמן-בכור.

מכתבו של ששינסקי נכתב בתגובה למכתב ששלום שיגר אליו לפני מספר ימים בבקשה לבחון את השפעת המלצותיו בדוח הביניים שפרסמה הוועדה, על התעסוקה בנגב. שלום הביע חשש כי יישום ההמלצות, במרכזן להטיל על קבוצת כיל מס של 42% על רווחי יתר החל משנת 2017, יוביל לצמצום בהשקעות הקבוצה בנגב ובאופן שיגרום לפיטורים נרחבים.

במכתב של ששינסקי לשר שלום נכתב עוד כי הוועדה שבראשותו ערכה בנוסף לדיוניה הרבים גם ארבעה שימועים ארוכים, התייעצה עם טובי המומחים בארץ ובעולם, וזאת במטרה להתכנס להמלצות שיבטיחו כי הציבור ייהנה מחלק ראוי ברווחים שנובעים ממשאבי הטבע, ומאידך, הבטחת המשך התשואה ההולמת לגורמים הפרטיים שמובילים את התעשייה בתחום.

"אלמלא הייתה בוחרת (מנכ"לית המשרד, הוזמן-בכור - י.א; ה.כ) שלא להגיע לדיוני הוועדה - בוודאי הייתה ערה לדיונים הרבים והמקצועיים שהתקיימו בוועדה ולשימת הלב המיוחדת שהקדשנו לנושאים שהועלו במכתבך", כתב ששינסקי. ששינסקי גם ביקר את התנהלותו של שלום וכתב: "תמוה בעיני מדוע בחרת שלא להעלות בפני את החששות העולים ממכתבך במהלך הצגת מסקנות הוועדה בפניך, והעדפת לקיים את הדיון המקצועי באמצעות שליחת מכתבים דרך אמצעי התקשורת".

הוועדה לבחינת החלק של המדינה במשאבי הטבע הלאומיים צפויה למסור את הדוח הסופי שלה בתוך מספר שבועות, וכנראה שעוד לפני החגים. יישום ההמלצות, לפחות כפי שהובאו בדוח הביניים שפרסמה לפני כשלושה שבועות, צפויות לדעת הוועדה להכניס מדי שנה לקופת האוצר כחצי מיליארד שקל.

המלצות הביניים גרמו לתרעומת בכיל שהודיעה כי בכוונתה להקפיא תוכניות פיתוח בהיקף של מיליארדים בפעילותה התעשייתית באזור הדרום. באחרונה דן גם דירקטוריון כיל בנושא, וכעת הקבוצה בוחנת גם אפשרות להפסקה של חלק מפעילותה התעשייתית בדרום, כמו סגירת מפעל המגנזיום בסדום שבו מועסקים כ-400 עובדים.

ממשרד לפיתוח הנגב והגליל נמסר כי "חבל שפרופ' ששינסקי בוחר פעם נוספת שלא להתייחס לאפשרות פיטורי אלפי עובדים המתגוררים בנגב. חבל ששאלות ענייניות על פיטורים אפשריים של עובדים נענות ע"י ששינסקי

בצורה משתלחת ולא באופן ענייני. בעניין הטענה על ההדלפה לתקשורת: הפוסל במומו פוסל. המשרד לפיתוח הנגב והגליל ימשיך לפעול ככל יכולתו כדי להבטיח את תעסוקתם של תושבי הנגב. מוטב שששינסקי ייתן דעתו לסוגיה חשובה זו ולא יבחר להתעלם ממנה באמצעות מכבסת מילים".