יפן שרואים מכאן: סדרת "לילות השמש העולה" במרכז סוזן דלל

סדרת "לילות השמש העולה" במרכז סוזן דלל מציגה מחול צעיר מיפן ויוצרי מחול יפנים החיים בישראל

"כמעט בכל להקה ישראלית רוקדים רקדנים מיפן. יש להם נוכחות חשובה במחול הישראלי וחלקם אף קבעו מושבם בישראל ופועלים כאן כרקדנים ויוצרים עצמאיים", מסביר יאיר ורדי, מנכ"ל מרכז סוזן דלל למחול, את מקור הרעיון לסדרת מופעים משותפת, ישראלית ויפנית. "מעניין ומעורר השראה להציג מחול עכשווי מיפן ובמקביל לתת במה לרקדנים ויוצרים יפנים החיים כאן בישראל, בשיתוף עם ישראלים, שהם שונים מאוד ברקע והמטען תרבותי שלהם".

כך נולד הפרויקט הייחודי שיתקיים בתחילת ספטמבר "לילות השמש העולה". האוקסימורון שבכותרת אינו רק משחק מילים פיוטי, הוא מעיד גם על המרחק התרבותי בין יפן וישראל ועל הסקרנות ההדדית העמוקה, שבאה לידי ביטוי ביצירות מחול. שני ערבים בשבוע זה יוקדשו ליצירות עכשוויות מיפן. בראשון שתי יצירות סולו, שזכו השנה בתחרות המחול היוקרתית ביוקהאמה: "המופע - גוף, צורה?" של הרקדנית שיורי טאדה ואמן הווידאו ז'ונישי אקגאווה הוא מופע המבוסס על שלושה אלמנטים - הגוף הרוקד, הקרנת וידאו-ארט ומוזיקה. ביצירה "מסלול אבוד" משלב הכוריאוגרף הואנג ליי אלמנטים מתחום התיאטרון היפני ואיורים קליגרפיים, הנרשמים על גופו במהלך המופע.

בערב השני תעלה היצירה "לה נוס" (החתונה) של הכוריאוגרפית און יאמאדה, המציגה פרשנות עכשווית ליצירה משנת 1955 של אנסמבל פוקרובסקי הרוסי למוזיקה של סטרווינסקי. החתונה היא תמצית של תיאור האדם והאנושות, עם צמד רקדנים, יאמאדה עצמה ולון קאווי. המחול השני בערב זה הוא "סאמון", דואט בסגנון אמנות הבוטו. "samon הוא הטירוף שנשחק עם תנועת ותגובת הגלים", על פי הכוריאוגרף נוריהיטו איישי.

יחסים מורכבים

המשך הסדרה מוקדש לשיתופי פעולה מיוחדים בין יוצרים ישראלים ויוצרים יפנים החיים בישראל: "ארבע סונטות" הוא ערב ובו ארבע יצירות קצרות, בנות 15 דקות כל אחת. "סונטה בארבע תנועות" - כוריאוגרפיה של שלומי פריג' בה ירקדו מאי ערמון ומאמי שימאזאקי, השותפה גם לכוריאוגרפיה. בעבודה משולב וידאו-ארט של איתמר לוריא.

"יהודה על בסיס סויה" הוא מופע משותף של אלה רוטשילד ומיראי מוריאמה, בעקבות סיפור של אוסאמו דאזאי היפני על היחסים המורכבים בין יהודה איש קריות וישו. היצירה

"לאס מנינאס", כוריאוגרפיה וביצוע של טומו סון, מציגה התמודדות עם שבריריות זהותו של הפרט בתוך דינמיקה קבוצתית. היצירה "מלח", כוריאוגרפיה וביצוע של טאקאנורי קוואהרדה ושני בן-חיים נעשתה בהשראת מסע של בני שבט נידח בטיבט אל עבר אגם מלח מקודש. את התלבושות עיצבה ענבל בן-זקן, רקדנית בעצמה, שמעצבת בהשראה יפנית למותג Mizo שבבעלותה.

"חמישה בתים" הוא ערב מחול ובו 5 עבודות. בפתיחתו יוצג "היבי", מופע חוצות ללא תשלום לקהל הרחב, במעבר הציבורי במתחם סוזן דלל. כוריאוגרפיה וביצוע מיראי מוריאמה, טקאנורי קוואהרדה ,סאו מאטצואה. בהמשך יעלו בתוך העולם ארבע יצירות קצרות: Arche, כוריאוגרפיה וביצוע אסאמי אידה המתאר "אי נוחות / דחף פראי / הרצון להיות נאהב / תענוג / כעס / צער... תחושות אשר מאפשרות את תחושת החיים שבי..."; "בית", מאת יוקו אימאזאקי, בשיתוף האמנית הפלסטית הילה ליזר בז'ה; "רוח", כוריאוגרפיה של מאמי שימזאקי המתארת: "כשאני רוקדת הרוח סוחפת אותי מילדות לזיקנה, מהעבר אל העתיד", בשיתוף עם אדם קלדרון (שהלחין וכתב את השירים). היצירה mm"" מאת ריו טאקנושיטה, סאו מאטצואה מציגה "פסל בתנועה". החלק האחרון במופע הוא "אטום", מאת קאזויו שיהונורי ועודד צדוק, שגם מבצעים: סיפורה של מערכת יחסים בין גבר ואישה. במרוצת השנים האיש נעשה כנוע והאישה שתלטנית, עד שבמהלך ארוחת ערב שגרתית תהליך אלים של שינוי מתחיל. בשילוב איורים של נטע כנפי ומוזיקה של ג'וני טל.

13-7 בספטמבר במרכז סוזן דלל בתל-אביב; מחירי כרטיסים: 130-160 שקל. www.suzannedellal.org.il