אלרון תחלק דיבידנד של 110 מיליון ד'; האם יחולק גם בדסק"ש?

דסק"ש היא הנהנית העיקרית מהדיבידנד באלרון ותקבל 55 מיליון ד' ■ לדסק"ש נצברו יתרות רווח לחלוקה של מאות מיליוני שקלים בשנתיים האחרונות

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

חברת אלרון הודיעה היום על כוונתה לחלק דיבידנד ענק בסך של 110 מיליון דולר. בהתאם למבחן חלוקת הרווח של חוק החברות (הרווח המצטבר בשנתיים האחרונות), יתרת רווחי אלרון הניתנים לחלוקה הם כ-121 מיליון דולר. מניית אלרון זינקה היום בתגובה ב-7%.

הדיבידנד יחולק ב-22 בספטמבר, כאשר התשלום הוא 3.7 דולר למניה. הנהנית העיקרית מהדיבידנד באלרון היא בעלת השליטה בה, דסק"ש, המחזיקה בכ-50% מהמניות ותקבל 55 מיליון דולר מהחלוקה. דסק"ש היא חברה בת של אי.די.בי פתוח (74%), שבשליטת אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה.

אלשטיין ובן משה יצטרכו כעת להחליט אם הם מותירים את כספי הדיבידנד שתקבל דסק"ש בקופת החברה ומחזקים את מצבה הפיננסי, או שמא הם מעדיפים להעלות אותו כדיבידנד לאי.די.בי פתוח שנמצאת במצב פיננסי שברירי. דסק"ש, שהציגה בשמונת הרבעונים האחרונים רווח מצטבר של מאות מיליוני שקלים, עומדת במבחן חלוקת הרווח, למרות יתרת הפסד עצומה במאזניה. עם זאת נוסיף כי חלוקה כזו דורשת את אישור הדירקטוריון, שבראשו עומדים במשותף אלשטיין ובן משה, והחלטתו כי החברה תצליח לעמוד בכושר הפירעון, כלומר אם היא תוכל לאחר החלוקה להמשיך לעמוד בהתחייבויות לנושיה. בנקודה זו עולה חשש כי חברי הדירקטוריון לא יצביעו באופן אוטומטי לחלוקת הדיבידנד.

"החברה תעמוד בהתחייבויותיה"

אלרון, חברת החזקות בתחום הטכנולוגיה, חילקה בפעם האחרונה דיבידנד לפני כשנתיים, בהיקף של 15 מיליון דולר. לחברה אין מדיניות דיבידנד סדורה, אך לאחר האקזיט שביצעה כשמכרה את החזקותיה בגיוון אימג'ינג לקובידיאן מאירלנד בתחילת 2014, שבגינו רשמה רווח של 107 מיליון דולר, הודיעה כי היא בוחנת אפשרות לחלוקת דיבידנד.

לפי הדיווח של אלרון לבורסה, דירקטוריון החברה בחן את עמידות החברה במבחן הרווח ובמבחן יכולת הפירעון; שקל את יתרות הנזילות של החברה (מזומנים ושווי מזומנים בסך של כ-208 מיליון דולר), את תזרימי המזומנים הצפויים בעתיד ואת רמת המינוף (יחס הון למאזן של כ-98%). על בסיס כל אלה, החליט הדירקטוריון כי לא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מהחברה את היכולת לעמוד בהתחייבויותיה.

אלרון החזיקה ב-21% ממניות גיוון, שפיתחה גלולת מצלמה לאבחון מערכת העיכול. בנוסף, חברת RDC, שבה אלרון מחזיקה 50% מהמניות, החזיקה בעוד 8% ממניות גיוון. ברבעון הראשון של השנה רשמה אלרון רווח של כ-107 מיליון דולר (נטו, לאחר מס) כתוצאה מעסקת המכירה. בסיכום המחצית הראשונה של 2014, הרווח המיוחס לבעלי המניות של אלרון הסתכם בכ-98 מיליון דולר, לעומת הפסד של 7.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה. אלרון נסחרת בשווי של 870 מיליון שקל.