גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להתנפץ אל סלע המציאות

להשלים עם נוכחות ישות עוינת המוכנה למלחמת גוג ומגוג

בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס

טוקבק אנונימי עלי-רשת בדרך כלל מעצבן, בדרך כלל חסר כל חשיבות או משקל, גראפיטי-ללא-מאמץ (פעם היה צריך לטפס על סולמות, להכין צבעים, להתחמק מן המשטרה). אבל מפעם לפעם, מן הטוקבק הזה באות קריאות ביניים אינטליגנטיות.

בימי צוק איתן הראשונים, כאשר היה נדמה שהפסקת אש מהירה מאוד תחזור ותכונן "שקט תחת שקט", הבעתי את דעתי שקוצר הפעולה, פתאומיות סיומה ומיעוט תוצאותיה צריכים לחזור ולהזכיר לישראל ולידידיה בעולם (אני רשאי להיחשב לפחות ל"ידיד בעולם", הלוא כן?) שהיא, ישראל, אינה יכולה עוד לנחול ניצחונות מכריעים במלחמות. וממילא, מוטב שתסיק מסקנות מקוצר ידה.

טוקבקיסט זריז וחד-עין הניח את אצבעו בדיוק במקום הנכון: זה ההבדל הגדול ביותר בין שמאל לימין בישראל, הוא אמר (אני הייתי מעדיף, בין "מינימליסטים" ל"מקסימליסטים", כמו שהיו אומרים פעם, כאשר שמאל וימין נגעו לחברה ולכלכלה, לא לחוץ-וביטחון). הנזק הגדול ביותר הנובע מן השמאל, בעיני מר אנונים, כרוך בטענה שכושר ההרתעה של ישראל פוחת והולך, וקצרה ידה מלחזור ולכונן אותו.

אני מסכים. זה אמנם הנזק הגדול ביותר, ואני אינני מתענג כלל על תפקיד כלשהו, אם בכלל, בגרימתו. אבל מהטעמת הטענה על ההרתעה הפוחתת נשקף הסיכוי היחיד למינימליסטים לחזור ולהשפיע על עתיד ישראל. זה די איום ונורא, מפני שהודאה בחולשה נוטה לפתות את האויב.

מקץ העלבונות ההדדיים וקילוחי השנאה האישית, עניין לנו בוויכוח קיומי: התוכל ישראל להוסיף ולהתקיים מכוח הכוח בלבד, או שקיומה תלוי בשילוב של כוח מוגבל ושל אמצעים מדיניים. גם אם המחנה האנונימי משוכנע שהשמאל טועה תמיד וללא תנאי, אני, נציג לא-מוסמך לחלוטין של "השמאל", אינני בטוח כלל שהאנונימיים טועים תמיד וללא תנאי.

חולשתו של שר הביטחון

"צוק איתן" הוא מלחמת מגן לעילא ולעילא, לא "חרחור מלחמה". מה חבל שזהבה גלאון השתמשה במלים המיותרות האלה. הן ינחילו לה הגמוניה במרכז תל אביב, אבל ירחיקו אותה מכל ניסיון רציני להשתתף בתהליך המשילה. מעולם לא ראינו ממשלה וצבא בישראל להוטים לצאת למלחמה, או להאריך אותה, או להרחיב אותה פחות מן הממשלה והצבא האלה.

עכשיו (זאת אומרת, באמצע השבוע, זמן כתיבת הטור הזה) מתנהלת מערכה בחלק מן העיתונות נגד חולשתו של שר הביטחון.

"כך מתנהלת מדינה שוויתרה על צבא היבשה שלה, על אימון המילואים, על מיגון הנגמ"שים והטנקים", כותב יוסי יהושוע ב"ידיעות אחרונות" תחת הכותרת "איפה התעוזה בעזה?".

מה רוצה שר הביטחון? שואל עמית סגל באתר ערוץ 2, תחת הכותרת "מה בדיוק עובר על בוגי?". "לא הכרעה ולא הרתעה, ישראל לפי שר הביטחון רק רוצה לדבר עם ארגון טרוריסטי. מעניין אם צ'אק הייגל היה מצהיר שמטרתו היא לכפות מו"מ עם דעאש".

אפשר לפקוד על משה יעלון שורה של חטאים: חוסר עקיבות, הערכות כושלות על לוח זמנים, יחסי ציבור מזעזעים בעוטפי עזה. אבל אולי צריך לפקוד חטא כבד מאלה עליו ועל ראש הממשלה: החטא של השתמטות מדיבור ברור.

מגבלות הכוח

ברור בהחלט שכוח פוליטי וביצועי העניק להם תובנות, שאינן ניתנות על ספסלי האופוזיציה, או אפילו בכהונות מיניסטריאליות פחותות משקל. הם למדו מה שאנשים אינטליגנטיים לומדים, לאחר שקיבלו אחריות כלשהי לידיהם: את מגבלות הכוח ואת החובות שמטילה האחריות. מבחנם הגדול של האנשים האלה אינו הנאמנות להבטחות שמלפני הבחירות הקודמות, אלא יכולתם להישיר מבט אל עיני אזרחיהם, ולמסור להם דין וחשבון על המציאות.

כישלונו הגדול ביותר של יצחק רבין היה בדיוק זה: הוא לא הצליח להעביר את עומק תובנותיו אל הציבור ב-1993. מהיותו אסיר תכונותיו - צירוף של תבונה מזהירה ושל ביישנות עמוקה - הוא לא היה מסוגל להסביר לאומה את התמורות שעבר בין יוני 1992 לספטמבר 1993; ולדבר באוזניה בעצב ובאמפתיה על הצורך להתאים משאלות-לב למציאות, לא ההיפך.

הוא החמיץ את הסיכוי, ומאותו הזמן ואילך נשחקה הלגיטימיות של ממשלתו והלכה. אילו האריך ימים, ואלמלא פגע בו הקליע הארור, יצחק רבין, כמעט ללא ספק, היה מוביל את מפלגתו לתבוסה כה ניצחת בבחירות של 1996, שתהליך אוסלו היה מת על המקום, כבר אז.

תבוסה אסטרטגית ממשמשת ובאה

רבין, כמו פרדריק וילם דה קלרק בדרום אפריקה לפניו (לא לצעוק, אני יודע שיש הבדל גדול), כמו מיכאיל גורבצ'וב לפני שניהם, הגיע למסקנה שתבוסה אסטרטגית ממשמשת ובאה, גם אם אינה נראית עדיין באופק. הוא ניהל את צה"ל בימי האינתיפאדה הראשונה, וגילה שאי אפשר להביס אותה. הוא הקיש מזה על הסכסוך כולו.

אני חושב שבנימין נתניהו ומשה יעלון הגיעו למסקנה דומה, אבל הרבה יותר מרחיקה לכת: השלמה עם נוכחותה של ישות עוינת, אגרסיבית, המוכנה למלחמת גוג ומגוג, ומסוגלת לנהל אותה מעומק מנהרותיה. "שקט תחת שקט" היה הביטוי הראשון של ההשלמה. ביטוייה הבאים היו הלהיטות לקבל הפסקות אש, או הניסיון להשתמט מפעולת קרקע.

את התובנות האלה, ללא כחל ושרק, צריכה הממשלה להציג באוזני אזרחיה, גם אם לרוע המזל אוזניים עוינות יהיו קשובות, ושמחה קולנית לאיד תישמע מטהראן, עבור דרך דאחיה וגמור בסאג'עיה.

התובנות האלה אינן מוכרחות להתקבל, אבל הן יעוררו ויכוח. זה יהיה ויכוח-הוויכוחים, הדיון הלאומי פר-אקסלנס. הוא יפלג את השורות, הוא יקטב וימרר. אבל לפעמים אין לארצות הברירה אלא להציג לעצמן את השאלות הקיומיות הלא-נעימות ביותר כדי שיוכלו להחליט מתי ולאן.

עוד כתבות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023