דורי בנייה מקפיצה היקף המחיקה על הפרויקטים ל-445 מ' ש'

המניה הגיבה בירידה דו-ספרתית והחברה נסחרת כעת לפי שווי של פחות מ-40 מיליון שקל ■ גזית גלוב, בעלת השליטה בה, תזרים לה כחצי מיליארד שקל

חיים כצמן ודורי סגל / צילום: תמר מצפי
חיים כצמן ודורי סגל / צילום: תמר מצפי

ממדי הקטסטרופה העסקית בחברת הביצוע דורי בניה מתרחבים להיקף מפחיד. היום עדכנה החברה, המשתייכת לקבוצת גזית גלוב של חיים כצמן ודורי סגל, כי היקף ההפסדים שתציג בעקבות הוצאות בלתי צפויות וטעויות באומדן עלויות של פרויקטים יגיע ל-445 מיליון שקל. זאת, לעומת הערכה קודמת של הפסדים בטווח של 250-350 מיליון שקל, שעליהם עדכנה החברה לפני כחודש.

מניית דורי בניה הגיבה לעדכון בירידה דו-ספרתית, ובכך השלימה צניחה של כ-60% מאז הדיווח הראשוני על אודות ההפסד הצפוי. כעת החברה נסחרת לפי שווי של פחות מ-40 מיליון שקל. גם מניית החברה האם, קבוצת דורי שבראשות המנכ"ל רונן אשכנזי (ראו מסגרת), נסחרה היום במגמה שלילית, והשלימה ירידה של יותר מ-30% לשווי חברה של כ-120 מיליון שקל. סדרות האג"ח של השתיים ירדו בכ-1%-1.5% והן נסחרות בתשואות של עד 5%.

רוב הנזק - מהחלטות הנהלה

את ההפסדים הצפויים גילתה דורי בניה במסגרת תהליך בדיקה כולל שמתבצע בחברה, והעדכון הנוכחי פורסם לאחר סיום עיקר הבדיקות. תהליך הבדיקה העלה כי "קיימת סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים בביצועה של החברה, לעומת האומדנים שהיו קיימים בידיה עד כה". הסטייה המדוברת נוגעת לפעילות בהיקף כולל של כ-5 מיליארד שקל בפרויקטים שבוצעו, וכן בכאלה שנמצאים בתהליכי ביצוע. ככל הנראה, הטעויות שבוצעו באומדנים היו רוחביות ונוגעות לפרויקטים רבים, ולכן את רוב הנזק שנגרם ניתן לייחס להחלטות הנהלה. כעת מעדכנים בדורי כי סכום הסטייה ייוחס לכמה תקופות שונות, החל ברבעון הרביעי של 2012.

ההפסד המצטבר צפוי להעביר את דורי בניה לגירעון של מאות מיליוני שקלים בהון עצמי (שעמד בסוף הרבעון הראשון על 191 מיליון שקל), ולהוביל להפרה של אמות המידה הפיננסיות שלה גורמים מממנים. עם זאת, בחברה ציינו כי "אין היא צפויה להיות בשל כך בהפרה של התחייבויותיה האמורות כלפי מחזיקי האג"ח".

קבוצת דורי, המחזיקה בכ-60% ממניות דורי בניה, דיווחה היום כי ההפרשה הצפויה בחברה הבת תכווץ את ההון העצמי שלה ב-264 מיליון שקל (חלק בעלי המניות). הפגיעה בהונה העצמי של גזית גלוב תהיה מינורית, בשל עוצמתה של קבוצת הנדל"ן הגלובלית. הפגיעה צפויה לעמוד על 279 מיליון שקל(חלק בעלי המניות), כאשר הונה העצמי של גזית גלוב עמד בסוף הרבעון הראשון על 8.1 מיליארד שקל.

בכוונת גזית גלוב לעמוד מאחורי חברת הביצוע שבשליטתה, באמצעות הזרמות הון והלוואות בהיקף מצטבר של כמעט חצי מיליארד שקל. לפני כמה ימים פרסמה גזית גלוב מתווה השקעה של 200 מיליון שקל בקבוצת דורי, נוסף על 250 מיליון שקל שהעמידה לה באמצעות קווי אשראי. במסגרת זו תזרים גזית גלוב 130 מיליון שקל לקבוצת דורי כנגד הנפקת מניות פרטית, וכן תעמיד לה מסגרת אשראי של 70 מיליון שקל.

האם מנכ"ל קבוצת דורי ישלם את המחיר?

על רקע התדרדרות מצבה של דורי בניה, התפטר לפני כחודשיים מנכ"ל החברה, אריק וילנסקי, לאחר שנה ושלושה חודשים בתפקיד. קודמו, יהודה בראון, חימם את כיסא המנכ"ל במשך כשנה וחצי בלבד.3

עם פרוץ המשבר הנוכחי בחברת הבנייה, חזר לאייש את תפקיד המנכ"ל אסף מור, שעזב את החברה לפני כשלוש שנים. בקבוצה מקווים כי מור, שליווה את מייסד קבוצת דורי, אורי דורי, עוד מתחילת שנות ה-90, יוכל לסייע בהצלת החברה לאחר שתסתיים ההתמודדות עם השלכות הפרשה הנוכחית.

מי שעומד בראש החברה האם, קבוצת דורי, הוא המנכ"ל רונן אשכנזי, המכהן גם כיו"ר דורי בניה. בינתיים, עדיין לא ברור מה יהיה מעמדו לאחר שוך הסערה בקבוצת דורי, אך די ברור שאשכנזי עומד להיות מדולל בהחזקותיו, בשל ההזרמה המסיבית של מאות מיליוני שקלים לקבוצה מצד גזית גלוב.

גזית גלוב מחזיקה בכ-74% ממניות קבוצת דורי באמצעות החברה הפרטית גזית גלוב ישראל - בה שותף אשכנזי ב-17.5% מההון (25% בדילול מלא). אשכנזי מנהל עבור גזית גלוב את עסקיה בישראל מאז הקמת גזית ישראל בשנת 2005. מלבד ההחזקה בקבוצת דורי, חולשת החברה על כמה קניונים ברחבי הארץ, הפועלים תחת המותג קניוני G.