גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגנבת וגם ייצגת? עו"ד שגנב מלקוחותיו יוכל להמשיך לעבוד

עו"ד חסאן בסטוני הורשע בביה"ד המשמעתי של לשכת עוה"ד בגניבת כספים מלקוחותיו - והושעה ל-30 חודשים ■ ואולם, ביהמ"ש קבע כי בסטוני יוכל להמשיך לעבוד כעו"ד עד להכרעה בערעורו, כיוון שביה"ד התעכב במתן פסק דינו

השופט רם וינוגרד / צילום: אוריה תדמור
השופט רם וינוגרד / צילום: אוריה תדמור

עורך דין שהורשע על-ידי בתי הדין המשמעתיים של לשכת עורכי הדין בגניבת מאות אלפי שקלים מלקוחותיו, יוכל להמשיך ולעבוד כעורך דין ולייצג לקוחות, בשל העובדה שבית הדין המשמעתי הארצי של הלשכה התעכב בכתיבת פסק דינו במשך יותר משנתיים - כך קבע לאחרונה שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, רם וינוגרד, בקבלו את בקשת עורך הדין המורשע, חסאן בסטוני מחיפה, לעיכוב ביצוע השעייתו מהמקצוע, שאמורה הייתה להיכנס לתוקף בשבוע הבא. זאת, עד להכרעה בערעורו על הרשעתו לבית המשפט המחוזי.

עו"ד בסטוני הורשע, במסגרת פסקי הדין של הערכאות המשמעתיות של לשכת עורכי הדין, בעבירות של שליחת יד בכספי פיקדון, עיכוב כספי לקוח שלא כדין, אי-המצאת דין וחשבון על מצב חשבונו של לקוח, חוסר נאמנות ומסירות ללקוח ותשלום עבור הוצאות לקוח.

עניינה של הפרשה בהתקשרות של בסטוני עם לקוח, שבמסגרתו הם הגיעו לפשרה בתיק אזרחי, במסגרתה שולם ללקוח 1.75 מיליון שקל. בסטוני החתים את הלקוח על 3 הסכמי שכר-טרחה, וטען כי היה על הלקוח לשלם לו סכומים נוספים בשל ייצוג בהליך פלילי. לפיכך, בסטוני נטל לידיו 1.2 מיליון שקל מתוך הסכום שקיבל לקוחו, עיכב בידיו 300 אלף שקל נוספים והעביר לידי הלקוח 250 אלף שקל בלבד.

בשנת 2008 הגיש הלקוח תביעה אזרחית נגד בסטוני, בדרישה להחזרת הסכומים ולפיצוי בגין עוגמת-נפש. במסגרת פסק הדין שניתן באותה תביעה, חויב בסטוני להחזיר ללקוח יותר ממיליון שקל.

בהמשך הוגשה נגד בסטוני קובלנה לבית הדין המשמעתי האזורי של לשכת עורכי הדין, שכללה את העבירות החמורות, בהן הורשע בסופו של יום, ונגזר עליו עונש השעיה של 30 חודשים מהמקצוע.

גזר הדין אושר בפסק דינו של בית הדין המשמעתי הארצי של הלשכה, שקבע כי תקופת ההשעיה בפועל תחל ב-1 בספטמבר 2014.

בסטוני לא השלים עם ההחלטות ועירער עליהן לבית המשפט המחוזי בירושלים. בערעורו טען בסטוני לפגיעה מהותית ביותר בזכויותיו ובכללי הצדק הטבעיים; בנוסף, הוא חלק על הקביעות העובדתיות ובמידת-מה גם על אלה המשפטיות של הערכאות שדנו בעניינו, שהתעלמו, לשיטתו, מסתירות רבות ושהיו רצופות בטעויות; כמו כן עירער בסטוני על חומרת העונש שנגזר עליו.

בנוסף, בסטוני הגיש לבית המשפט המחוזי בקשה לעיכוב ביצוע עונש ההשעיה עד ההכרעה בערעור על עצם הרשעתו. "עיון בפסקי הדין של בתי הדין המשמעתיים מעלה כי ההכרעה בעניינו של בסטוני התבססה בעיקרו של דבר על חוסר האמון שרחשה לו הערכאה הדיונית, ששבה והדגישה כי גרסאותיו אינן הגיוניות, וכי אין היא מאמינה בטענות שהעלה", קבע השופט וינוגרד.

לדברי השופט, בית הדין המשמעתי האזורי ציין כי מסמך ההתחשבנות, עליו ביסס בסטוני חלק לא מבוטל מטיעוניו, נערך בכתב-יד השונה מכתב היד ביתר המסמכים, אינו כולל חתימות, ועל פני הדברים נראה כי הוא נוצר במועד מאוחר רק לצורך ההתדיינות בבית הדין המשמעתי. "קביעות אלה מייחסות לבסטוני התנהלות שלא ניתן אלא לכנותה, בלשון המעטה, כמדאיגה ביותר", כתב וינוגרד.

השהיה בטיפול

עוד כתב השופט כי נראה שסיכויי הערעור אינם טובים במיוחד, "ודי אם נאמר כי הטענות הדיוניות זכו למענה הנחזה להיות הולם, והטענות האחרות מוסבות כנגד קביעות שבעובדה של בתי הדין המשמעתיים של הלשכה (האזורי והארצי - ח' מ'), שלא בנקל תתערב בהם ערכאת הערעור (המחוזי), ועל אחת כמה וכמה ערכאת ערעור בגלגול שלישי (לאחר שבית הדין המשמעתי הארצי כבר דן בערעור הראשון - ח' מ')".

למרות כל האמור, ולמרות שהכלל בבקשה לעיכוב ביצוע גזר דין משמעתי הוא שגזר הדין לא יעוכב בשל הגשת הערעור, החליט השופט להיעתר לבקשת בסטוני לעיכוב ביצוע עונשו - ומסיבה אחת: השתהות בית הדין הארצי המשמעתי של הלשכה בכתיבת פסק הדין בעניינו.

"על אף כל האמור לעיל, הגעתי לכלל מסקנה לפיה יש להורות על עיכוב ביצוע כניסת תקופת ההשעיה לפועל, וזאת מסיבה אחת ויחידה הנעוצה בדרך בה התנהלו ההליכים בפני בית הדין המשמעתי הארצי", כתב וינוגרד.

שופט המחוזי ציין כי הסיכומים בעניינו של בסטוני נשמעו ב-6 ביוני 2012, ואילו פסק הדין ניתן למעלה משנתיים לאחר מכן. "דומה, אפוא, שהלשכה לא סברה כי קיימת דחיפות רבה בהכרעה בעניינו של בסטוני, וזאת על אף שבמהלך כל אותה תקופה המשיך לשמש כעורך דין פעיל", כתב השופט.

לראשונה: בית הדין המשמעתי איפשר לצד שאינו מעורב לעיין בתיק

המקרה של עו"ד בסטוני הוא הראשון שבו בית הדין הארצי המשמעתי של לשכת עורכי הדין מאפשר לצד שלישי שאיננו קשור לתיק בית הדין, לעיין בו. מדובר בעו"ד אלי סגל מקריית שמונה, שפנה לאחרונה לבית הדין וביקש לעיין בתיק המשמעתי של עו"ד בסטוני. עו"ד סגל טען בפני בית הדין הארצי המשמעתי כי העיון בתיקים נחוץ לו לצורך תמיכה בעמדתו, לפיה יש הכרח לשנות את פניהם של בתי הדין המשמעתיים של הלשכה.

בין היתר התבסס עו"ד סגל בפנייתו על מאמרים בנושא של ד"ר לימור זר-גוטמן, ראש המרכז לאתיקה במכללה למנהל ומומחית לאתיקה של עורכי דין. עו"ד בסטוני התנגד למסירת תיקיו לעיונו של סגל, בטענה כי עלול להיגרם לו נזק כבד, וכי לא מדובר בפסק דין חלוט (סופי), בשל העובדה שהוא הגיש עליו ערעור למחוזי.

אב בית הדין המשמעתי, עו"ד יעל פנקס, דחתה את טענותיו של עו"ד סטוני ואיפשר לעו"ד סגל לעיין בתיק המשמעתי. "האם זכותו של עו"ד בסטוני כי מידע בעניינו יחסה במתחם ההגנה של חוק הגנת הפרטיות?... במאזן בין זכות המבקש לעיין בתיקים לעומת זכותו של בסטוני למנוע את העברת המידע בעניינו, העלה בסטוני טיעונים באשר לנזקים שעלולים להיגרם לו בגין היענות לבקשה, אולם הוא לא פירט את טענותיו ולא תמך אותן. משלא עשה כן, איני יכולה לקבלם כנימוק לדחיית הבקשה", קבע בית הדין.

לדברי ד"ר זר-גוטמן, מדובר בפעם הראשונה שבה בית הדין המשמעתי מתיר לצד שלישי לעיין בתיק משמעתי של עורך דין. יצוין כי במאמרים של זר-גוטמן, עליהם הסתמך עו"ד סגל בפנייתו לעיין בתיקים, היא תקפה את הרפורמה בדין המשמעתי של עורכי הדין, שנכנסה לתוקף ב-2010. בין היתר כתבה זר-גוטמן כי יש לאפשר לציבור הרחב לפנות ללשכת עורכי הדין ולקבל תמורת תשלום סמלי מידע על הרשעות משמעתיות של עורך דין.

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?