פשרה עם התושבים: סופר ברמה"ש ייפתח בשעות מוגבלות

‎הסופרמרקט ייפתח באישור שימוש חורג, על שטח מפעל מי עדן לשעבר, לאחר שבין התושבים לבעל הקרקע נחתם הסכם המגביל את שעות הפעילות

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

בעל מגרש ברחוב הפרחים בשכונת נוה-מגן ברמת-השרון יקים סופרמרקט בשטח 1,600 מ"ר, על מגרש שבו פעל עד לא מכבר מפעל מי עדן.

על המגרש שייעודו שונה לפני כמה שנים לדיור מוגן, מקודמת תוכנית להגדלת זכויות הבנייה של יעוד הדיור מוגן, אך עד שזו תמומש, ביקש בעל המגרש להשכירו בינתיים לסופרמרקט.

תושבי הבתים הסמוכים למגרש התנגדו לסופרמרקט, אך התנגדויותיהם נדחו, ובעל המגרש קיבל אישור לשימוש חורג מהוועדה המקומית רמת-השרון. התושבים פנו לוועדת הערר המחוזית ועמדו על התנגדותם, עד שלאחרונה נחתם הסכם פשרה בין בעל המגרש לתושביםף ובכך נסללה הדרך להקמתו.

ראשית הפרשה ב-2012, כאשר הבעלים של המגרש בן 26 הדונם, שעליו עתיד לקום הסופרמרקט, הגיש לוועדה המקומית ברמת-השרון בקשה לאישור שימוש מסחרי חורג.

תושבי הבתים הסמוכים פנו לוועדת הערר וטענו כי השימוש המבוקש יביא לפגיעה באיכות החיים שלהם, בשל הרעש שייגרם כתוצאה מהפעלת הסופרמרקט והפעולות הנלוות להפעלתו, כגון פריקה, טעינה, כניסת משאיות, חניית רכבים וכו'. בנוסף, הדיירים התריעו כי דרך הכניסה למרכז המסחרי מסוכנת ועל כן יש לנתקה ולסלול דרך חדשה.

במקביל לדיון בערר, קיימו הצדדים בחודשים האחרונים משא-ומתן במטרה למצוא נוסחה שתהיה מקובלת על שני הצדדים. בתקופה זו הגיש בעל המגרש, שיוצג בידי עורכי הדין יובל גלאון וסלאם חאמד ממשרד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות', בדיקות מקצועיות, ובהן אקוסטיות ותחבורתיות, במטרה להוכיח כי הפגיעה בתושבים מינימלית.

בימים האחרונים הגיעו הצדדים להסדר פשרה המאזן בין דרישות הדיירים, דרישות הוועדה המקומית וציפיותיו העסקיות של בעל הקרקע.

בין השאר נקבע בהסכם הפשרה כי הסופרמרקט יפעל בימי חול בין השעות 7:00-20:00, ולא עד השעה 22:00 בלילה כפי שמתיר חוק העזר העירוני, ומשאיות לא יוכלו לפרוק סחורה במתחם לפני השעה 7:00.

עוד נקבע כי מחוץ לשעות פעילות הסופרמרקט יהיה המתחם נעול בשער. בנוסף נקבע כי הכניסה למתחם תהיה אך ורק מרחוב קריית שאול, ולאורך הדופן המערבית של המתחם תישאר גדר שתמנע מעבר של כלי רכב או הולכי רגל מרחוב הפרחים למתחם.

הצדדים אף ניסחו הנחיות מדויקות בכל הקשור לפריקת והעברת סחורות ושמירה על השקט, כך שהעברת סחורות תבוצע על-ידי מלגזה חשמלית או ברגל, וכן כי כל מערכות הכריזה יהיו בתוך המבנים בלבד.

עוד נקבע כי מכליות האשפה יוצבו במרחק של לפחות 50 מטר מגבול המגרש המערבי, ויפעלו אך ורק בשעות הפעילות.

עו"ד יובל גלאון, שייצג את בעל הקרקע, מסר כי "נכונות היזם ללכת לקראת הדיירים תוך גילוי גמישות משמעותית ואמפתיה לצורכיהם, לצד יצירתיות משפטית בה תמכה הוועדה המקומית, איפשרו לפתח מסחרית את האזור ולהגדיל את התחרות בין הקמעונאים בעיר".

עו"ד עפר טויסטר, שייצג את דיירי רחוב הפרחים, מסר כי "ההתנגדות הייתה לא לעצם הקמת סופרמרקט - אלא לשימוש כפי שהתבקש, לאופי הפעילות, היקף הפעילות, מיקום הפעילות ושעות הפעילות; ולאחר החתימה על ההסכם כולם יצאו נשכרים".