הלמן אלדובי גמל הנפיקה אג"ח ב-125 מיליון שקל

רוב הגיוס ישמש למחזור חוב בנקאי של 93 מיליון שקל ■ המוסדיים הדירו רגליהם מההנפקה ורוב הכסף גויס מגופי נוסטרו

אורי אלדובי רוני הלמן / צלם: יונתן בלום
אורי אלדובי רוני הלמן / צלם: יונתן בלום

חברת הגמל של בית ההשקעות הלמן אלדובי השלימה בשבוע שעבר בהצלחה גיוס אג"ח בהיקף של כ-125 מיליון שקל. מדובר באיגרות חוב שקליות ומדורגות במח"מ של 4.8 שנים הנושאות ריבית של 5.1% לשנה, שגויסו לטובת "מימוש אסטרטגיית החברה תוך ניצול הזדמנויות עסקיות".

בפועל, רוב החוב שגויס ישמש למחזור חוב בנקאי בהיקף של 93 מיליון שקל. את עיקר הסכום (100 מיליון שקל) גייסה החברה באמצעות התחייבויות מוקדמות ממשקיעים מסווגים, והיתרה מהציבור.

הבעייתיות לכאורה בהחלטה להעניק אשראי לחברת הגמל של הלמן אלדובי, פעילות שמתאפיינת בראן-אוף ) השלמת התחייבויות לעמיתים קיימים ללא צמיחה), לא נעלמה מעיניהם של הגופים המוסדיים, ואלה כמעט ולא השתתפו בהנפקה. למעשה, להוציא את בית ההשקעות אלטשולר שחם, שרכש אג"ח בהיקף של כ-14 מיליון שקל (בעיקר באמצעות קרנות הנאמנות שלו), רוב הסכום גויס מגופי נוסטרו.

בהתאם, ברשימת המשקיעים מככבים גופים כמו טרסיליון, שבבעלות יוצאי פסגות דוד אדרי ושי בן דוד, שרכשה כ-10 מיליון שקל, ענבר נגזרים שרכשה אג"ח בסכום דומה, בינה השקעות (לשעבר כלל פיננסים נגזרים) שרכשה אג"ח בהיקף של כ-4 מיליון שקל ושותפות החיפושים לפידות חלץ, שבשליטת יעקב לוקסנבורג, שרכשה אג"ח תמורת 7.2 מיליון שקל.

גם הגופים שהובילו את ההנפקה נטלו בה חלק: כלל פיננסים חיתום רכשה אג"ח בכ-5 מיליון שקל, ואילו מנורה מבטחים חיתום רכשה כ-2.5 מיליון שקל. גופים נוספים שבחרו להשתתף בהנפקה, אם כי בסכומים נמוכים, היו הקרן הקיימת לישראל, שרכשה אג"ח ב-1.8 במיליון שקל, ואוניברסיטת תל אביב, שרכשה במיליון שקל.

כאמור, רוב המוסדיים בחרו שלא להשתתף בהנפקה. זאת, לדברי חלק מהם, על רקע ההיכרות עם עולם הגמל בכלל, שנמצא תחת רגולציה כבדה ומתאפיין באי-ודאות גבוהה, מה שעלול להקשות על חברת הגמל של הלמן אלדובי לשרוד במקרה של שינויים בשוק.

עיקר הפעילות של חברת ניהול הגמל והפנסיה של הלמן אלדובי מתבססת על קופות הגמל, פעילות שעל זרם התקבולים העתידי שלה קשה להסתמך.

חברת הגמל של הלמן אלדובי מנהלת כיום כ-12 מיליארד שקל. רוב נכסיה מנוהלים בקופות גמל (66%) וקרנות השתלמות (33%) והיתרה בקרנות פנסיה. מגזר הפעילות המרכזי של החברה, קופות הגמל, נמצא במגמת ירידה, בין היתר על רקע הרפורמה להפחתת דמי הניהול שנכנסה לתוקף לאחרונה.

במקביל, החברה סובלת מצבירה שלילית בשיעור שנתי גבוה יחסית - הן בקופות הגמל והן בקרנות ההשתלמות שלה - הנובעת בין היתר מתשואות חסר שרשמה. בהקשר זה נציין כי ענף הגמל כולו מתאפיין בצבירה שלילית, אולם ענף קרנות ההשתלמות דווקא מתאפיין בצבירה חיובית.

באפריל 2013 הושלם המיזוג בין הלמן אלדובי להדס ארזים, שבמסגרתו גדלו נכסי חברת הגמל ב-4 מיליארד שקל (מהם כ-2.5 מיליארד שקל בקופות גמל וכמיליארד שקל בקרנות השתלמות). על רקע זה חתמה החברה את 2013 עם גידול של 20% בהכנסות, לכ-94 מיליון שקל, אך עם רווח נקי של 1.1 מיליון שקל, ירידה של 70%.