UBS: טבע העלתה את מחיר הקופקסון ב-9.9%

כך עולה מסקירה שפרסם האנליסט מארק גודמן מ-UBS ■ בעבר כבר ביצעה החברה העלאות חדות יותר במחיר התרופה, ולדוגמה בתחילת 2012 העלתה את מחירה בכ-15%, ובתחילת 2013 העלתה את המחיר בעוד 10%

מפעל טבע / צילום: תמר מצפי
מפעל טבע / צילום: תמר מצפי

‎‎בהיעדר תחרות גנרית לקופקסון של טבע, החברה מרגישה נוח להעלות שוב את מחיר התרופה. כך עולה מסקירה שפרסם בסוף השבוע האנליסט מארק גודמן מ-‏UBS‏. לדבריו, טבע העלתה בסוף אוגוסט את מחיר התרופה ב-9.9%. בעבר כבר ביצעה החברה העלאות חדות יותר במחיר התרופה, ולדוגמה בתחילת 2012 העלתה את מחירה בכ-15%, ובתחילת 2013 העלתה את המחיר בעוד 10%.

‏הקופקסון היא התרופה הנמכרת והרווחית ביותר של טבע, והיא מיועדת לטיפול בטרשת נפוצה. במחצית הראשונה של 2014 הסתכמו מכירות הקופקסון בכ-2 מיליארד דולר, ירידה של 5.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בסוף מאי פקע בארה"ב הפטנט שמגן על התרופה במינון ה"רגיל" שלה, 20 מ"ג, וטבע עוסקת בחודשים האחרונים בהעברת מטופלים למינון הכפול שניתן למטופלים שלוש פעמים בשבוע, במקום מדי יום. זאת כחלק מהמאבק של החברה באפשרות של תחרות גנרית לקופקסון, למרות שנכון להיום, רשות המזון והתרופות של ארה"ב (‏FDA‏) עדיין לא אישרה לשיווק גרסאות גנריות לתרופה.

‏‏בינתיים נאלצת טבע להתמודד משפטית גם עם תחרות גנרית פוטנציאלית למינון הכפול של הקופקסון. אחרי שחברת התרופות ההודית ‏Dr. Reddy's Laboratories‏ הודיעה לפני מספר שבועות שהיא מפתחת גרסה גנרית לתרופה, ותוקפת את הפטנט שמגן על הקופקסון 40 מ"ג, בימים האחרונים הודיעו שתי חברות נוספות על מהלך דומה. החברות הן מומנטה ומיילאן, ששתיהן פיתחו גם גרסאות גנריות לקופקסון במינון 20 מ"ג, וממתינות לקבל אישור שיווק עבור גרסאות אלה. בשלב זה, לא ידוע מי מבין החברות הייתה הראשונה שהגישה את הבקשה ל-‏FDA‏ ועשויה לזכות בבלעדיות בשיווק הגרסה הגנרית.

‏‏טבע, המנוהלת על-ידי ארז ויגודמן, נסחרת בניו יורק ובתל אביב לפי שווי של 44.8 מיליארד דולר. ‏‎‎‏