הסדר נושים בקרן אור: עו"ד אמיר בירמן ישיב 7.8 מיליון שקל

בירמן הקים והפעיל את הקרן יחד עם חיליק טפירו, וזו קרסה עם חובות של עשרות מיליוני שקלים למשקיעים ■ סך החוב הנערב ע"י בירמן: כ-21.3 מיליון שקל

חיליק טפירו  / צילום: שלמה שוהם
חיליק טפירו / צילום: שלמה שוהם

עו"ד אמיר בירמן, שהקים והפעיל יחד עם חיליק טפירו את קרן ההשקעות קרן אור שנמצאת בפירוק, הגיע להסדר נושים בתיק, והצליח להוציא את עצמו מן הקלחת הרותחת של תביעות המשקיעים שאיבדו את כל כספם בהשקעה בחברה.

הבוקר (ג') אישר בית המשפט המחוזי בחיפה את הסדר הנושים שהוצג, להסדר של חובותיו של עו"ד בירמן כערב להתחייבותיה של החברה "ט.ב. מתקדמים בכספים בע"מ (המוכרת בשמה השיווקי קרן אור)".

‏"סך החוב הנערב על-ידי עו"ד בירמן לנושיה של החברה עומד על כ-21.3 מיליון שקל", כתב השופט עדי זרנקין בהחלטה לאישור הסדר הנושים.

הצעת ההסדר - שהיא הצעתו השנייה של עו"ד בירמן, לאחר שהראשונה תוקנה ושופרה - מבטיחה תשלום לקופת ההסדר בסך של 7.8 מיליון שקל, מתוכם סך של כ-5.3 מיליון שקל שיועברו לקופת הפירוק מעו"ד בירמן ובחברות הקשורות בו, וסך של כ-2.5 מיליון מתרומה אישית של עו"ד בירמן למחזיקי הערבות.

ההסדר הוצג באסיפת הנושים האוחזים בערבותו האישית של עו"ד בירמן, שהתכנסה לפני כחודשיים, וזכתה לרוב הנדרש על-פי הדין. גם המנהל המיוחד שמונה לפירוק חברת קרן אור, עו"ד ליאור מזור, והכנ"ר תומכים בהסדר המוצע.

עם אישור ההסדר מינה השופט זרנקין את עו"ד מזור כנאמן לביצועו, וקבע כי יפעל בין היתר לבדיקת היקף החוב של נושים האוחזים בערבותו האישית של עו"ד בירמן. בנוסף, נקבע כי בשלב זה יעוכבו כל ההליכים כנגד בירמן - כך שלא ניתן יהיה לתבוע אותו באופן אישי בגין חובות החברה או קריסתה.

טפירו מציע להחזיר 5 מיליון שקל

נזכיר כי גם חיליק טפירו מנסה להגיע להסדר עם נושי החברה מזה תקופה, במטרה למלט את עצמו ממצב שבו יוגשו נגדו תביעות של המשקיעים הנושים, ויינקטו הליכי פשיטת-רגל בעניינו.

כבר במאי הגיש טפירו בקשה לאישור הסדר נושים, במסגרתה ציין כי סכום ההלוואות שטרם נפרעו על-ידי הקרן לנושיה הוא כ-52 מיליון שקל, ומתוך סכום ענק זה הוא מציע לשלם כ-5 מיליון שקל ממקורותיו האישיים לצורך ההסדר.

לדברי טפירו בבקשתו, 5 מיליון השקלים שיועברו לנושים יתקבלו באמצעות מכירת זכויותיו בדירה ברחוב חטיבת עודד בחיפה, מכירת בית מגוריו שברחוב שלונסקי בחיפה וכן רווחים אישיים, שלטענתו מגיעים לו מניהול שתי חברות שבבעלותו, "טפירו סוכנות לביטוח פנסיוני" ו"ספריור בית השקעות".

לפי דוח הנאמנים על תיק הפירוק של קרן אור, הדירות שמציע טפירו למכור נרכשו על-ידו מכספי המשקיעים בחברה. עם זאת, מדובר בחלק קטן מאד מסך הכספים שהוא מוכן לשלם.

3 דירות בחיפה

בדוח הבדיקה שהגישו לבית המשפט המפרקים הזמניים של קרן אור, עורכי הדין רמי קוגן וליאור מזור, עלו נתונים קשים באשר להתנהלותם של טפירו ובירמן. בין היתר כתבו הנאמנים כי הבעלים רכשו 3 דירות פרטיות בחיפה, תוך שימוש בכספי הקרן, נטלו הלוואות לצורך עסקים פרטיים של הבעלים בחברות אחרות, העמידו הלוואות לחברות שונות ללא עריכת הסכמים ומסמכים, ועשו שימוש בכספים של משקיעים ללא תוכנית כלכלית סדורה וללא תיעוד מלא.‏

בדוח מפרטים המפרקים גם את הרקע שהוביל לקריסת הקרן ולאי-יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

כעולה מחקירתם הראשונית של המפרקים, היכרותם הראשונית של בירמן וטפירו אירעה באוגוסט 2012 במפגש אקראי בחוף הים, ובהמשך הגיעו השניים להסכמות, לפיהן לצורך קידום עסקיהם יקימו חברה משותפת שתגייס כסף מלקוחותיו של טפירו, שלמעשה יציע להם מכשיר פיננסי או אפיק פיננסי חדש להשקעה.

על-פי הדוח, בתוך זמן קצר יחסית הצליח טפירו, שהיה אמון על גיוס הכספים, לגייס כספים בהיקף משמעותי ממשקיעים שונים, ואולם במקביל לגידול המתמשך בהיקף הגיוסים מהמשקיעים, בנובמבר 2013 התגלעה מחלוקת בין טפירו לבין עו"ד בירמן, עד שחתמו על הסכם פירוד עסקיהם.

עוד עלה מהדוח כי טרם הפירוד טפירו ועו"ד בירמן רכשו במשותף פנטהאוז ודירה בחיפה (אחד מהנכסים נרכש בתמורה ל-760 אלף שקל), ובנוסף נרכשה דירת גן על-ידי רעייתו של טפירו, קרין, מכספי משקיעים בקרן.

לפי הדוח, רכישת דירת פנטהאוז ברחוב קריית הספר 6 בחיפה, בשווי כ-1.3 מיליון שקל, לא הושלמה על-ידי טפירו ובירמן, אך הושקעו בה כספים לפני שהופר חוזר הרכישה: לצורך שיפוץ הדירה הושקע סך של 198 אלף שקל מכספים שהתקבלו מעו"ד בירמן, ועל חשבון התמורה שולם סך של 500 אלף שקל מכספי הקרן. ‏‎